Nieuwe KPN BelPlus-regeling onduidelijk en omstreden

5 juni 2003, 09:43

KPN Telecom verhoogt al haar tarieven per 1 juli aanstaande met 3,5%. Tegelijkertijd introduceert zij de BelPlus-regeling. Er wordt nu veel reclame gemaakt voor BelPlus, waarbij onder meer ?100 gratis belminuten? worden beloofd. Dit heeft de aandacht van de tariefsverhoging afgeleid.

Wat de BelPlus-regeling werkelijk inhoudt wordt in de KPN-reclame niet echt duidelijk. De regeling kost elke twee maanden 4,32 euro – ook als men bijvoorbeeld met vakantie is – en bestaat uit twee onderdelen.

Ten eerste krijgt men elke twee maanden een beltegoed van 4,50 euro dat na twee maanden vervalt, en ?s avonds en in het weekend kan worden gebruikt voor gesprekken binnen de regio. Ten tweede krijgt men een korting van 10% op de minuuttarieven buiten de regio en naar het buitenland.

De daadwerkelijke besparing blijft echter in het midden. De korting van 10% geldt niet voor het starttarief, het tarief dat men betaalt voor het tot stand komen van een verbinding. De korting per gesprek is daarmee niet eenvoudig te bepalen. Bovendien wordt het beltegoed van BelPlus gecommuniceerd als ?100 gratis belminuten per maand?, waarbij niet wordt vermeld dat er een terugkerende bijdrage voor de BelPlus-regeling moet worden betaald. Afhankelijk van de gespreksduur realiseert men met het beltegoed overigens veelal meer, maar soms ook minder dan 100 belminuten per maand.

Als men het beltegoed volledig verbruikt realiseert men op de betreffende gesprekken een korting van 4%: men mag voor 4,50 euro verbruiken, terwijl men 4,32 euro betaalt voor de BelPlus-regeling. Verbruikt men niet de volledige 4,50 euro dan valt de korting lager uit dan 4%, of betaalt men meer voor deze gesprekken dan wanneer men geen gebruik had gemaakt van de BelPlus-regeling. Op de beltegoed-gesprekken kan geen VoordeelNummer-korting worden gerealiseerd; wel op de overige gesprekken.

De ?telecomwaakhond? Opta heeft KPN vooralsnog de ruimte gegeven om BelPlus per 1 juli aanstaande te lanceren. Diverse concurrenten van KPN hebben bij de Opta bezwaar aangetekend tegen dit besluit, ondermeer omdat niet aan de voorwaarde van ?transparantie? zou worden voldaan. Als de Opta haar besluit terugdraait dient KPN Telecom de introductie van de BelPlus-regeling af te gelasten.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Referenties:

http://www.kpn.com/

http://www.opta.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    roland

    Het is inderdaad zeer onduidelijk. Ze doen het overkomen alsof je goedkoper uit zult zijn met die 100 “gratis” belminuten. Helaas zijn deze minuten minder gratis dan ze doen overkomen. Over de maandelijks terugkerende kosten hebben ze het niet gehad. Na de factuurcontrole bleek dat de plus van belplus bij mij betrekking had op het totaalbedrag van mijn maandelijkse factuur.

    Hulde aan KPN!!!!!!!


    5 augustus 2004 om 16:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!