NIMA Marketing Day gaat naar 9 september
Van ‘Innovation & Technology’ tot ‘Branding & Positioning’ – alle uithoeken van het marketingvak komen voorbij
Het kan je in de afgelopen en ietwat hysterische nieuwsweek zijn ontgaan, maar de NIMA Marketing Day 2021 (NMD) zal dit jaar wél plaatsvinden. Nadat eerder werd gehoopt op de mogelijkheid om het in juni te kunnen organiseren is besloten om de Day dit jaar te verschuiven naar donderdag 9 september. Daarmee is het grootste branche-event voor en door marketeers uitgesteld naar een datum die op dit moment ‘veilig’ lijkt en kan marketing-Nederland uitzien naar een dag vol work, life & marketing. Zin in!
Wie er ooit was weet: NMD is als ‘congres’ een bijzonder fenomeen omdat het naast alle nationale bijeenkomsten en awardshows waarmee dit kleurrijke vak is gezegend (of vervloekt) feitelijk de meest no-nonsense-insteek heeft die je kunt bedenken: zet een marketingprofessional (of ondernemer) op het podium en laat hem of haar in het kort uitleggen waar het goed ging of waar het beter kon. Er is óók ruimte voor sponsorcases – anders kan het financieel niet uit – maar we proberen dat aandeel onder de 20 procent te houden, transparant te zijn en we gaan als organisatie in gesprek om er voor alle partijen het mooiste uit te halen. Met recht ‘partnerships’ dus.
De geur van mensen en eens een échte blik van verstandhouding
Vorig jaar september was er een live ‘corona-editie’ met beperkte aantallen bezoekers en verspreid over drie dagen met een hoop live streams en soms wat ongemakkelijk geschuifel op anderhalve meter. Achteraf gezien zo ongeveer het beste moment in het dal van besmettingen en coronauitbraak, maar het voelde soms ook als een wat bleke afspiegeling van de menigte die de edities van 2017-2019 glans gaven. Achteraf werden we echt bedolven onder positieve feedback trouwens, want laten we wel wezen: het gezoom ten spijt hunkerde een groot deel van het marketingvak gewoon naar de geur van mensen en eens een échte blik van verstandhouding. Die hunkering is nu misschien nog wel groter, dus vandaar ook deze beweging naar een écht live event.
De aanstaande editie wordt weer een eendaagse bijeenkomst waarin de smaakmakers uit het vak komen vertellen op welke wijze ze hebben kunnen bijdragen aan het succes van hun bedrijven en organisaties. De thematracks zijn net als ‘voor corona’ verdeeld over tien zalen met een capaciteit van 100 bezoekers per zaal, waarbij dan uiteraard wel wordt uitgegaan van een redelijk genormaliseerde situatie voor live events na de zomer. Vanaf 1 juni kunnen deelnemers zich aanmelden, dus we hebben nog even om de kat uit de boom te kijken, maar als Lowlands het aandurft, durven wij het ook. En NMD is – we benadrukken het nog maar eens – geen NIMA-event. Het is een marketingevent, georganiseerd door NIMA en MarketingTribune. Iedereen mag komen en iedereen mag ook meepraten over het programma.
We zoeken expliciet naar merk, case, eventueel naam en nummer
We trekken trouwens ook een oud plan van de plank: als het gaat lopen allemaal met sponsoren en aanmeldingen willen we de grote zaal op het event uitroepen tot ‘Marketingfacts Strategy Track’: daarin dan geen cases, maar meer de issues van marketing anno 2021. Ideetje leenden we van het Festival of Marketing in Londen. Panels, debat en discussie op het podium, nu al zin in.
Adviesraad
De tien thema’s zijn inmiddels vastgesteld en de NMD Adviesraad wordt bijeengeroepen. De organisatoren NIMA en BBP Media (ook de twee aandeelhouders van Marketingfacts) zijn op zoek naar ideeën en briljante merkverhalen, want het NMD-programma is een staaltje crowd sourcing. Wil je meedenken en beslissen over het programma, de sprekers en de onderwerpen: Dat kan en daarbij ben je van harte welkom. Op donderdag 15 april, 16.00 uur as komt de NMD Adviesraad eenmalig virtueel bijeen voor een brainstorm. NIMA Member of niet, laat het weten als je daarbij wil zijn. We zoeken expliciet naar: merk, case, eventueel naam en nummer.
Aan het begin en aan het eind van de Marketing Day is er een key note-spreker, tussen die twee key notes kunnen bezoekers in vijf tijdslots en verdeeld over tien zalen een keuze maken uit evenzovele actuele marketingthema’s: van diepe marketingstrategie tot slimmigheidjes in de marketingexecutie. Marketeers spreken over hun opgedane ervaring tot beroepsgenoten uit de marketingpraktijk. En NMD wordt daarbij mede mogelijk gemaakt door een beperkt aantal zeer gewaardeerde sponsoren en partners die een van de zalen kunnen hosten en daar een presentatie voor hun rekening kunnen nemen.
De tien thema’s van NIMA Marketing Day 2021
-
Creativity & Campaigns
De showroom van het vak – Hoe creativiteit en intelligente campagnestrategie hebben bijgedragen aan marketingsucces.
-
Data & Analytics
Tot het niveau van voorspellende analyses en daar voorbij – Data vergaren is er één, er bruikbare inzichten uithalen gaat nog een stap verder.
-
Markets & Intelligence
Wat willen mensen nou echt? – Inzichten over de beleving van consumenten, hun wensen, dromen en verlangens. Wat kúnnen en willen we weten van een wereld in transitie?
-
Innovation & Technology
Rennen of stilstaan en luisteren? – Een greep uit de snel veranderende omgeving van digitalisering, waarbij hypes en relevante trens nadrukkelijk uit elkaar worden getrokken.
- Branding & Positioning
Het mooiste en (misschien) moeilijkste onderdeel van het vak – Wat verkoop je aan wie en waarom? Over gemaakte keuzes en genomen afslagen.
- Customer Journey
Een reis door de funnel – Welke zichtbare en onzichtbare touch points doet een klant aan tussen ‘kennen’ en ‘kopen’.
- Tools & Martec
De digitale gereedschapskist – Er is steeds meer mogelijk, maar daardoor wordt het soms ook gecompliceerder. Eerlijke verhalen over verwachting die soms werd overtroffen, en soms niet.
- Science & Education
De laatste bevindingen – Geen vak zo gebaat bij permanente educatie en het bijhouden van nieuwe insights als marketing. Over de toepassing en werking van de laatste wetenschappelijke inzichten.
- Marketing & Sales alignment
Het huwelijk van twee afdelingen – Conversie is de heilige graal van het marketing- én salesvak, dus is alignement van beide afdelingen en beide bedrijfsfuncties cruciaal. Commercieel succes begint bij een sterke focus op ‘wat we eigenlijk willen’ in B2B en B2C.
- Inspiration & Experience
Zo heb je ze nog niet eerder gehoord – Bijzondere verhalen, marketing volgens het boekje of juist cases die hun boekje te buiten gingen.