Nynke de Jong: “Podcasten is het nieuwe bloggen”

27 november 2017, 12:00

Hoe je door het maken van veel online vlieguren een landelijk podium krijgt

Columniste Nynke de Jong heeft door heel actief te bloggen en actief te zijn op Twitter een landelijk podium gekregen. In de nieuwe aflevering van De Social Podcast vertelt ze wat blogs en Twitter haar gebracht hebben, hoe deze platformen veranderd zijn en waarom ze denkt dat podcasts de rol van blogs hebben overgenomen.

De begintijd van het bloggen in Nederland

Nynke de Jong schrijft nu columns in het AD en Kekmama, schrijft boeken over vrouwen en fietsen en ze schuift af en toe aan als tafeldame in DWDD. Maar om daar te komen, heeft ze jarenlang heel veel geblogd en getwitterd. In de podcast vertelt ze over de beginjaren van blogs in Nederland:

Je kunt je geld verdienen met alleen maar leuke dingen!

In de podcast vertelt Nynke hoe Arjen Lubach een inspiratiebron voor haar was, omdat hij aantoonde dat alles mogelijk is. Ook al zegt een heel dorp dat je een vak moet gaan leren, dankzij internet en social media kun je echt gaan doen wat je leuk vindt:

Podcasten is het nieuwe bloggen

Het momentum voor bloggers lijkt geweest en het aantal blogs lijkt af te nemen. Nynke ziet als oud-blogger podcasten als het nieuwe platform, omdat het zo’n fijne afgebakende wereld is:

Van Twitter geplukt door Claudia de Breij

In de podcast vertelt Nynke dat ze op het punt stond om als docent Nederlands aan de slag te gaan toen ze dankzij Twitter door Claudia de Breij gevraagd werd om een rol te spelen in haar radioshow.

Tips voor jongeren om podium te krijgen

In de podcast geeft Nynke tips aan jonge mensen die de wereld willen veroveren. Opnieuw komt ze uit bij podcasts: in podcasts kun je laten horen waarvoor je staat en je eigen stijl laten zien. Ook al is het audio, toch is dit een mooi platform voor schrijvers. Belangrijks is dat je veel vlieguren maakt en heel veel creëert.

Voor marketeers is het interessant te kijken hoe mensen die in een vroeg stadium actief waren als blogger nu tegen de ontwikkelingen aan kijken. Podcasten wordt gezien als nieuw medium en als merk of organisatie kun je nu redelijk vroeg op een trein springen en alvast een publiek opbouwen, voordat het straks wellicht enorm druk is en het moeilijk wordt je te onderscheiden.

In de podcast vertelt Nynke verder over moederblogs, kinderen op social media en hoe zij omgaat met negatieve reacties op social media. Verder praten we over het gat dat er in Nederland nog is om een YouTube-kanaal met speelgoed te starten en de zin en onzin van Instagram Stories en Snapchat.

Hier kun je de hele podcast luisteren:

Abonneer je nu op de Social Podcast via Apple of via een app op Android en luister zo ook de eerdere podcasts over social media terug.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!