Overeenstemming gedragscode SMS

2 mei 2003, 06:13

Telecombedrijven en SMS-dienstverleners hebben overeenstemming bereikt over een gedragscode voor SMS. Meer informatie, vooraf inzage in de kosten en gemakkelijker afmelden zijn vanaf gisteren de spelregels voor de SMS-branche.

Binnen drie maanden dienen de telecombedrijven en SMS-dienstverleners die de code onderschrijven te voldoen aan de opgestelde regels. Onderling houden ze toezicht op naleving van de regels. De SMS-dienstverlener die bij herhaling in gebreke blijft wordt in het uiterste geval door het telecombedrijf afgesloten. Wie als klant ontevreden is over de afhandeling van de klacht door het telecombedrijf kan terecht bij zowel het belbedrijf als de SMS-dienstverlener, in het uiterste geval rest de Geschillencommissie Telecommunicatie.

De gedragscode is opgesteld nadat er kritiek kwam op SMS-activiteiten waarbij klanten meer kosten maken dan ze vooraf dachten. Zo werd in sommige gevallen het verstuurde bericht beantwoord met een ontvangstbevestiging, waarvoor de klant opnieuw 0,70 cent diende te betalen. In reactie op kritiek over deze SMS-diensten kondigden KPN en O2 al maatregelen aan, die nu in de gedragscode ook zijn terug te vinden. Bij het opstellen van deze code zijn onder meer ook OPTA (toezichthouder telecommunicatie) en organisaties als Stichting de Ombudsman en de Consumentenbond betrokken.

Er zijn diverse afspraken gemaakt die meer duidelijkheid over de kosten moeten brengen. Zo is afgesproken om in reclame voor een dienst duidelijk de kosten te vermelden, mochten er meerdere berichten naar de klant worden gestuurd dan dient dit vooraf in de prijs zichtbaar te zijn. Ook is afgesproken dat bij iedere aanmelding voor een SMS-dienst er een bericht wordt gestuurd met daarin een overzicht van de kosten en de manier waarop er afgemeld kan worden. Dit afmelden is eveneens vereenvoudigd.

De telecombedrijven (en serviceproviders) die de code hebben ondertekend zijn: KPN Mobile, Orange, T-Mobile, O2, Vodafone Libertel, debitel, Intercity Mobile Communications en Albert Heijn. De SMS-dienstverleners die zich hebben aangesloten zijn: Netsize, Mobillion, KPN CallFactory, Logica CMG, Telitas, Golden Bytes, Mobiview, Telefuture, EWLH, Daclogo, Infospace, Mobile Way en Vizzavi.

Bron: Emerce 2 mei 2003

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!