Paint with Music

11 oktober 2021, 13:00

Genieten van Google’s laatste gaming-experiment uit zijn Arts & Culture Lab

De nieuwste poging om markt te maken voor tweedehands kleding; Jouw Daily van Spotify dat podcasting mixt met muziek en aandacht voor de drie ‘golven’ van de metaverse. Dit alles en veel meer in de nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Fireside

En we trekken Clubhouse weer naar een volgende level. Fireside, een service opgericht door Mark Cuban, Falon Fatemi en Mike Ihbe, is bedoeld voor professionele makers, waaronder podcasters, muzikanten, tv-persoonlijkheden en komieken. Je kunt het concept het beste omschrijven als een kruising tussen podcasting en sociale audio-apps zoals Clubhouse en Twitter’s Spaces waarbij het publiek en presentatoren anderen uitnodigen op het podium. Shows worden bekeken via een browser of iOS-app. Optredens worden opgenomen en kunnen simultaan worden uitgezonden of gepost op andere sociale netwerken zoals YouTube en Twitch of worden omgezet in een podcast. De makers kunnen inkomsten genereren door kaartjes te verkopen en/of commercials toe te voegen aan een podcastversie van hun show. In de toekomst is Fireside van plan om makers in contact te brengen met sponsors, abonnementen te verkopen en makers in staat te stellen clips van hun inhoud te verkopen als digitale verzamelobjecten die bekend staan ​​als NFT’s.

#2 Virtuele Influencers

We hebben er in een eerdere update al bij stilgestaan. De opkomt van de virtuele influencers. Maar gelet op de enorme groei toch nog even een keer een mooi verhaal van VICE. Hierin beschrijven zij dat de virtuele influencers aan populariteit winnen vanwege hun vermogen om absoluut schandaalvrij te zijn – een levensreddend PR-vaccin in de wereld van social media marketing. Virtuele influencers raken zelden verwikkeld in persoonlijke rommel. Klanten of makers hebben ook volledige controle over hun activiteiten en hebben nooit te maken met de zeer menselijke beperkingen van tijd en ruimte. Bovendien kunnen ze er net zo aantrekkelijk uitzien als ze zijn ontworpen, waardoor de uitdrukking ‘onrealistische schoonheidsnormen’ letterlijk een nieuwe betekenis krijgen. Het maakt inmiddels niet meer uit of ze jong of oud zijn. Of het alleen over fashion gaat of over het spelen van games. Zie bijvoorbeeld de “unboxing video” van Laserbolt.

#3 Jouw Daily van Spotify

Vorige week kondigde Jeroen de Bakker tijdens de wekelijkse Clubhouse-sessie van de zondagochtend al de komst van “jouw daily” aan. En zie daar; deze week stond het in alle grote media. Jouw Daily is een nieuwe dienst van Spotify die podcasting mixt met muziek. Heel kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat je iedere dag toegang krijgt tot je eigen persoonlijke radiostation waarin content wordt afgewisseld met muziek. Zoals Jeroen al aangaf opent dit weer nieuwe mogelijkheden voor een kortere vorm van podcast want podcast “snippets” worden natuurlijk makkelijker in deze persoonlijke stream opgenomen. Een mooi voorbeeld hiervan is de podcastserie van SUE & The Alchemists (SATA). Dit interessante Amsterdamse bureau richt zich met name op het gedragsaspect. De Behavioural Economie. Ze maken korte podcasts met als titel: “Wat gebeurt er eigenlijk in je hoofd?”. Een Podcast over je brein, ons gedrag en hoe dat te beïnvloeden. Met Bas Erlings, Tom de Bruyne en (jazeker) Klaas Dijkhoff.

#4 Badvertising

Het stelt natuurlijk allemaal nog niet zo heel veel voor maar is misschien wel het begin van een nieuwe ontwikkeling. Badvertising! Wat is de rol van marketing en advertising in relatie tot het klimaat? In de UK is er nu een nieuwe beweging aan de slag om betrokkenen (bureau’s maar ook burgers) tools en inzichten te geven om billboards van producten en diensten (auto’s en vliegreizen) te voorkomen, aan te passen of misschien zelfs wel verwijderen. In Nederland zien we nu dat gemeenten outdoor in bus- en tramhaltes verbieden om aandacht te vragen voor auto’s en vliegreizen. Zoals bijvoorbeeld deze week is besloten in de gemeenteraad van Den Haag.

#5 Metaverse

We krijgen er geen genoeg van. Domweg omdat het zo leuk is om over na te denken. En we weten allemaal dat het nog wel even gaat duren voordat het gemeengoed wordt. Maar daarom toch weer even een verhaaltje over het waarom en het hoe van de huidige status. Matthew Ball merkt terecht op dat technologietransformatie niet plaatsvindt in afzonderlijke brokken die herkenbaar zijn aan een enkel moment in de tijd, maar eerder als een reeks overlappende ontwikkelingen, golven, die zich gedurende een bepaalde periode voordoen. Het is bijvoorbeeld niet precies aan te geven wanneer het telefonietijdperk begon, ook al kunnen we de tijd en plaats van Bells uitvinding precies dateren. Maar we weten wel dat enkele jaren later iedereen aan het telefoneren was. En niet lang daarna werden telefoons een onmisbaar onderdeel van het leven. Dit geldt ook voor de Metaverse: men kan niet verwijzen naar een specifieke uitvinding of een punt in de tijd identificeren waarop het begon. Verschillende innovaties op het gebied van hardware, software en communicatie hebben de weg geëffend. Dus in dit verhaal van Toni Parisi de drie “golven” van de metaverse. 1) Onderdompeling. 2) Connectie. 3) Convergentie!

#6 Spotting Trends

Hoe werkt dat nu? Een trend zien? Een ontwikkeling zien? Zijn er tips en tricks die je kunt gebruiken of inzetten om een trend te ontdekken? En wat is een trend eigenlijk? Marie Dollé heeft een zevental methoden die trendwatchers gebruiken onder elkaar gezet. Heerlijke inspiratie. Zelfs het begin van haar verhaal is prachtig. Want ze opent met deze geweldige quote van Albert Szent-Györgyi: “Research is to see what everybody else has seen, and think what nobody has thought.”

#7 Twitter start met Professional Profiles

Bedrijven, professionals en creators kunnen zich nu aanmelden om een ​​nieuw professioneel profiel op Twitter te krijgen. Dit profiel bevat dan direct de bedrijfsinformatie op hun profielpagina, terwijl het ook de mogelijkheid biedt om een ‘Shop’ of ‘Nieuwsbrief’ module toe te voegen mits je een Revue nieuwsbrief hebt.

#8 Wardrobe

Nog een trend; het milieubewustzijn van Gen Z-shoppers en de opkomst van influencers die ook kleding verkopen. Eerdere pogingen hebben bewezen hoe moeilijk de wederverkoopmarkt voor kleding kan zijn. De aandelen van Poshmark, een marktplaats voor het kopen en verkopen van gebruikte artikelen, zijn sinds de beursgang met 45% gedaald. Dus is er nu weer een nieuwe poging met het project Wardrobe. Niet langer kleding kopen maar huren. Voor 4, 10 of 20 dagen. En dan natuurlijk niet zomaar kleding. Wel de kleding van je favoriete artiest of influencer. Op Wardrobe pakken creators, beroemdheden en stylisten hun items in en sturen ze naar een netwerk van stomerijen. Deze maken de artikelen schoon en verzenden ze naar klanten tegen een vergoeding die door Wardrobe wordt betaald. Het bedrijf testte het concept in 2019 in New York en vroeg klanten om bestellingen op te halen bij stomerijen. In 2020 breidde het de verzending in de VS uit. Voor creators hoopt Wardrobe een nieuwe terugkerende inkomstenstroom te bieden die consistenter en lucratiever is dan eenmalige verkopen op tweedehands marktplaatsen.

#9 Mental Health

Trend? Ik denk het wel. Lang is er geen aandacht aan besteed maar inmiddels wordt dit een onderdeel waar steeds meer ruimte voor ontstaat. Om met Louis van Gaal te spreken de aanpak van “heel de mens”. Gek genoeg gaan we er altijd maar vanuit dat het automatisch “goed” gaat met mensen en we zien gelukkig steeds vaker dat er ook een andere kant is van het “mens” zijn. Ik moet dan denken aan Simone Biles die haar mentale strijd bespreekbaar maakt. Naomi Osaka die vecht met de “verplichte” interviews na een tenniswedstrijd. Gaan we dan eindelijk begrijpen dat het niet altijd perfect is of kan zijn en dat mensen ook een kwetsbare kant hebben? Dat die kwetsbare kant geen synoniem is voor een taboe maar dat we die gewoon bespreekbaar kunnen maken? Niet alleen in mindfullness app’s maar gewoon in het openbaar? 1 op de 4 Nederlanders krijgt vroeg of laat te maken met een mentale ontregeling. Misschien moeten we als merken, bedrijven, organisaties ook bedenken dat daar nog een wereld te winnen valt. In het kader van conscious business zou ik hier wel een oproep willen doen om daar eens wat meer aandacht aan te besteden. Niet omdat het sexy is maar gewoon omdat het de hoogste tijd is dat we hier ook een keer de spotlight op moeten zetten.

#10 Paint with Music

Wat een mooi project van Google. Teken een figuur, kies een instrument en laat het algoritme een melodie maken. Heerlijk speelgoed voor de momenten dat je even geen zin hebt om informatie tot je te nemen maar al je creativiteit de vrije loop kunt laten.

# Podcast van de Week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: Below the Radar, Above yourself. In opdracht van het ministerie van Defensie.

Voor een groeiend aantal bedrijven en organisaties wordt de uitdaging om goed personeel te vinden, steeds groter. En dus worden wervingscampagnes steeds belangrijker: je wilt er als werkgever zeker van zijn dat potentieel talent weet je bent en – nog beter – jou overweegt bij de volgende carrièrestap. De uitdaging voor het Korps Commandotroepen om goed personeel te vinden is misschien wel groter dan waar ook. Een commando word je namelijk niet zomaar: voor je de befaamde groene baret mag dragen heb je een strenge selectie en zware opleiding moeten doorstaan. Om aan nieuwe rekruten te komen, zet Defensie vrij structureel campagnes in. Met de relatief jonge doelgroep in het vizier, is innovativiteit en de inzet van nieuwe digitale media kanalen een must. En ja, dan kun je natuurlijk lastig om digital audio – of specifieker: podcasts – heen. In ‘Below the Radar, Above yourself’ is schrijver Dennis Gaens host en interviewer. In elke aflevering spreekt hij met een commando over een specifieke gebeurtenis. Zoals Rico, die vertelt over een vuurgevecht in Afghanistan. Of Henk, die een verhaal deelt over een reddingsoperatie in het hooggebergte van Alaska. De storytelling podcast is met zorg gemaakt: goed geëdit en verrijkt met een soundtrack en sounddesign.

Bekijk hier het overzicht van ‘podcasts van de week’. Gelijk luisteren kan met deze afspeellijst op Spotify.

De week van Koot op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Met de podcast van de week van Airborne en de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!