Podcast: vijf merkbewuste verhalen over contentmarketing

Cor Hospes (Merkjournalisten): "Make love, not content!"

Podcast: vijf merkbewuste verhalen over contentmarketing

Het lijkt zo simpel, verhalen maken rond je merk. Toch vinden marketeers het moeilijk, vertelt storytelling-expert Cor Hospes in deze podcast. Een verkooppraatje is nog geen aanstekelijk verhaal. Daarbij vergeten marketeers vaak de basis: voor wie maak je de content? Naast snappy content kun je in 2019 met langere, diepgravende verhalen opvallen tussen de rest. Hoe doe je dat? 

Cor Hospes bespreekt in de podcast voorbeelden van 'merk-waardige' verhalen om van te leren. Deze voorbeelden laten zien hoe je, soms met eenvoudige middelen, boeiende verhalen maakt en je doelgroep daarbij betrekt. Het gaat niet om wat je maakt, maar om wat je mogelijk maakt. Zo maak je van je klanten, je fans. 

1. Klantbetrokkenheid: Tulsa Renew

Het eerste voorbeeld komt uit Amerika. Wat ondernemer Steven Jones doet, is zich onderscheiden. Dat doet hij zonder groot marketingbudget. Deze aannemer uit Oklahoma maakt video’s met zijn mobiel als hij je huis verbouwt. Hij laat zien wat hij heeft gedaan. Hij stuurt de video naar je werk en je kunt daar de video bekijken. Misschien laat je het wel aan je collega’s zien? De klant is onmiddellijk fan en Tulsa Renew heeft veel volgers. Steven komt om in het werk. Niks kunstmatige intelligentie, geen omweg via Facebook of Twitter. Rechtstreeks praten met je klant! De les is dat je je moet onderscheiden vanuit een positieve grondhouding. Niet alleen klantvriendelijk, maar klantbetrokkenheid is het geheim.

2. Nieuwe smaken: foodreporter.nl

Om een nieuwe klantengroep aan te boren besloot Bidfood (vroeger: DeliXL) een platform op te zetten voor koks. Op het platform zijn portretvideo’s te zien waarin koks laten zien wat hen bezighoudt in hun vakgebied. Zo is de jonge kok Jermain de Rozario opgeklommen van vuilnisman tot chefkok. In de video op het platform laat hij zien hoe hij zoekt naar zijn signatuur. We zien hem bellen met zijn moeder, die smaakideeën met hem deelt, die hij vervolgens verder uitwerkt.

"Het gaat niet om wat je maakt, maar om wat je mogelijk maakt"

Dat is het kenmerk van een goed verhaal: een weg laten zien waarin een hoofdpersoon zich met vallen en opstaan ontwikkelt. Het staat haaks op succesverhalen zoals we die van veel merken kennen. Eerlijkheid en transparantie is de uitdaging voor veel merken. 

3. Make love: BEAM

Het jongerenplatform van de Evangelische Omroep heet BEAM. De liefde van de makers voor hun doelgroep spat eraf. Ze weten precies wat er bij hen speelt en is niet bang voor een flinke dosis zelfspot. Daar kunnen veel merken wat van leren. Via Instagram, YouTube, een magazine en diverse events zoals de EO Jongerendag, is BEAM steeds in contact met de doelgroep. In een livesessie via Instagram worden vragen over seks en relaties besproken. In een video op YouTube speelt presentator Joram een spelletje met voorbijgangers in een winkelcentrum. Wie van de drie poserende mensen is de echte christen? Hoeveel merken durven het aan zichzelf ook niet zo serieus te nemen? 

Luister het hele verhaal van Cor Hospes via de Play-podcast van Paul van der Ham (iGlow).

 


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.