Podcast: Dave Shoemack (VanMoof) over effectieve branding en succesvolle startups

27 maart 2019, 10:00

Eerste aflevering van onze nieuwe interview-rubriek HelloMasters

HelloMasters is de nieuwe wekelijkse podcast van HelloMaaS, waarbij CEO Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscene. In de mooie omgeving van het Vondelpark spreken CEO’s en CMO’s over de staat van marketing en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In deze eerste aflevering vertelt Dave Shoemack (VanMoof) over effectieve branding, start-ups, een winnend team bouwen en over de eigenschappen die een goede marketeer moet hebben.

http://hellomasters.libsyn.com/episode-01

In deze allereerste HelloMasters podcast spreek ik, samen met mijn co-host Jeremy Brook, met Dave Shoemack van VanMoof over de leermomenten in zijn carrière. Shoemack, een rasechte Kiwi (slang voor Nieuw-Zeelander), werkte onder andere vier jaar als Global Marketing Manager en Global Brand Director bij Heineken voordat hij aan zijn avontuur begon bij VanMoof.

“Keep the focus on how to bring your brand or product or service to life in the most interesting and compelling way”

Shoemack hanteert graag een holistische aanpak als het aankomt op branding: “You have to find what’s really true and what’s at the core DNA of the company”. Hij vervolgt: “Then find a creative way to make that relevant to millions of people.” Een belangrijke les die hij echter heeft geleerd is dat het is net zo belangrijk om te weten wat je niet bent als bedrijf.

Het briljante van VanMoof ligt hem in het feit dat ze niet alleen een erg specifieke niche aanspreken, maar dat ze ook de duidelijke ambitie hebben om de allerbeste te zijn binnen deze niche. Goede branding is een eerlijke balans tussen wat de consument wilt en hoe jouw bedrijf hier beter op inspeelt dan anderen.

Dave werd gevraagd over het groeien van een startup of klein bedrijf. “Everyone we hire has to be the best person in the company at something”, geeft hij aan. Het binnenhalen van mensen met unieke skill sets zorgt ervoor dat jouw groeiende bedrijf zich makkelijker kan aanpassen.

De podcast is ook via iTunes en Spotify te beluisteren.

Benieuwd naar het HelloMaaS-platform? Klik hier voor meer informatie.

Topics

[00:02:14] Dave’s intro en mening over Nederlanders

[00:04:34] Dave over het bouwen en leiden van een merk

You don’t have to overthink it actually, you just have to find what’s really true, and what’s at the core DNA of the company, and then find a creative way to make that relevant to millions of people

[00:10:00] Dave over zijn ervaring in de transitie van werken voor een grote corporatie naar een startup.

[00:11:10] Dave over het zijn van een marketeer in een start-upomgeving.

Startups and scaleups are not cooler or better than corporates. They’re just different and there is real benefits and real downsides to each

[00:12:32] Strategie en internationale distributie van VanMoof

At VanMoof, we try and do one thing and we want to do it well everywhere in the world

We believe that if you have a great product, then you should get it to everyone who might want it

[00:16:20] Hoe je kan focussen als markeeter

[00:18:00] Hoe je een effectief team kan bouwen en kan werken met partners

Marketing was very separated from sales and very separated from operations, etcetera. At VanMoof, it’s all the same thing. We only sell direct to customers. I think everything is marketing. Marketing touches every part of the company

[00:21:52] Freelancing

[00:22:54] Dave over de volgende stap(pen) voor VanMoof

The biggest challenge is how to reach these people without playing the old-school game of TV advertising and without playing too much of the new school game of retargeting and just spamming people

[00:26:10] Inzichten over aanpassen naar de klant

[00:27:33] VanMoof’s wereldwijde markten

I would love for more and more of that content to be locally produced, and then for these markets to all inspire each other, and build on each other’s ideas

[00:30:07] Waar VanMoof naartoe wil

[00:31:28] De Toekomst van Marketing

Louise Doorn
Founder en CEO bij HelloMaaS

Ik ben Louise Doorn, founder en CEO van HelloMaaS. Met de HelloMasters-podcast wil ik de kennis en meningen van prominente marketingspecialisten in Nederland naar voren brengen door met hen te spreken over actualiteiten, stellingen en uitdagende vraagstukken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!