(Podcast) Op de rand van de afgrond met Dick van der Lecq
Hoe doorstaat reclameman Dick van der Lecq deze coronatijd? En hoe denkt hij over zijn vak? Hij vertelt het in de nieuwste aflevering van de podcast-serie De Namarama Show.
Laten we wel wezen, Van der Lecq is een van de reuzen uit reclameland. Met zijn enorme ervaring als bureaudirecteur staat hij nu aan het roer bij het DDB Unlimited. En zoals bekend hebben de bureaus het niet makkelijk op dit moment (70 procent van alle bureaus zag de inkomsten hard teruglopen). Maar Van der Lecq staat er positief in. Hij kan haast niet anders. Zo is hij nu eenmaal.
We hebben het natuurlijk over de naam DDB en de bijzondere filosofie die daarachter schuilt. Het gaat over diversiteit en conflict. Werken met modellen die nu actueler zijn dan ooit. Niet voor de makkelijkste weg kiezen. Zorgen voor een diverse werkvloer. En ook in mindere tijden achter je personeel staan.
Coronavirus in een kroeg opgelopen
Maar we worden nog filosofischer als we het over de afgrond hebben. Want daar groeien niet alleen de mooiste bloemen, je zal er ook overheen moeten kunnen kijken om verder te komen. Het krijgt een extra dimensie als je weet dat Van der Lecq tot een van de eerste coronabesmette personen behoorde. Opgelopen in een kroeg in het Gooi notabene.
We hadden een mooi en lang gesprek over wat reclame is en kan bewerkstelligen. Over de erfenis van Bernbach, bekend van ‘Think Small’ voor Volkswagen. En nog veel meer. Hoe Van der Lecq omgaat met tegenslagen en de manier waarop hij zijn bureau leidt, is inspirerend voor ons allemaal.
Veel luisterplezier weer met deze nieuwe aflevering.