Hoe is het audio-landschap veranderd in 2025?

4 mei 2019, 15:56

Podcast: verslag van internationale conferentie Radiodays Europe

“Sound Matters: the Future of Audio.” Dat was afgelopen maand het thema van de internationale conferentie Radiodays Europe. Interessant, want het radiolandschap ontwikkelt zich stormachtige door de opkomst van podcasting en online radio. Laat er nou net een Nederlandse podcast zijn gemaakt met een terugblik op dit event. Deze Radio Podcast is onze luistertip van deze week. Lees hier waarom.

In opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB) maakte Herbert Codée, werkzaam voor Audiolane en de EO, een speciale editie van zijn Radio Podcast vanaf locatie in Zwitserland. Ook deed hij een aantal verslagen van sessies, die de komende weken zijn terug te luisteren op Rab.radio. De podcast praat je in drie kwartier bij over de hoogtepunten van de conferentie.

“Hoe creëer je waarde voor luisteraars via nieuwe radio-diensten?”

“De luisteraar van nu komt op veel verschillende manieren in contact met een radiozender”, zegt Codée. “Hoe kan je als merk optimaal inspelen op de veranderende luisteraar? Zodat je naar de toekomst toe relevant blijft door naast je bestaande business ook waarde te creëren voor luisteraars via nieuwe diensten en platforms. Een van de sessies ging over het audiolandschap in 2025.”

Charlotte Hager, oprichter van Comrecon Brand Navigation uit Oostenrijk, belicht de toekomst van audio in haar onderzoek Planet Audio. Haar onderzoeksgroep bestond uit 3.400 gebruikers tussen de 16 en 52 jaar. Ze heeft de uitkomsten gevisualiseerd in die fictieve landkaarten, van het verleden, het heden en de toekomst.

De hamvraag van Hager luidt: hoe wordt audio in de toekomst gebruikt? Haar onderzoek concludeert dat er een nieuwe ‘audio-unie’ zal ontstaan. De huidige kanalen (FM, streaming, podcast en webradio) gaan in 2025 meer samensmelten. Podcast zal, in tegenstelling tot de huidige positie in het audiolandschap, geen afgelegen eiland meer zijn en steeds meer in verbinding staan met radio. Centrale toegang tot audio-content zal steeds gewoner worden en op één device plaatsvinden. Verregaande personalisatie van audio is op komst, met hulp van Artificial Intelligence dat jouw favoriete podcast of playlist selecteert als je in de auto stapt of thuiskomt.

“Postcast gaat integreren met radio”

Radio-experts die aan het woord komen in de podcast over Radiodays Europe zijn de volgende personen:

  • Ralph van Dijk van reclamebureau Eardrum uit Australië laat een voorbeeld horen van goede en slechte radioreclame. En wat de ingrediënten zijn om diezelfde reclame outstanding te maken.
  • Menno de Boer, programmadirecteur van Radio 538, vertelt over de samenwerking met Tommorowland.
  • Charlote Hagen deed onderzoek naar het audiolandschap en mediagebruik in 2025.

Ook zijn de takeaways te horen van Nederlandse bezoekers. Codée spreekt onder meer met Annemieke Schollaardt (presentator op NPO Radio 2), Tom de Graaf (bekend van de Qmusic-ochtendshow als ‘Tom van de Intercom’), Mischa Blok (presentator op NPO Radio 1) en Niels Hoogland (zendermanager van NPO Funx). Veel luisterplezier met deze podcast over radio-innovatie!

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Ha Jeroen, bedankt voor de toevoeging van podcasting aan het MF-platform. En nog mooier dat je hier ziet dat radio en podasting/streaming/etc. aan het fuseren zijn. Net als video/youtube/netflix/tv/ dat aan het doen zijn.

    Is daar al veel over geschreven/gecongresseerd? Lijkt mij spannend voor analytics, cross-referenties, bereik, conversie, etc.

    En ja, uiteraard gaan we met Digital Wednesday op 25 september hier meer over bespreken. Als je hier tips voor hebt: zeer welkom!


    6 mei 2019 om 08:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!