Podcast: Zo verkoop je alles met Erwin Wijman

26 oktober 2019, 07:00

Deze week in de Namarama-podcast een gesprek met merkendeskundige en meesterjournalist Erwin Wijman over zijn nieuwe boek, zijn magnum opus: ‘Zo verkoop je alles’.

Erwin Wijman is schrijver van meerdere managementboeken zoals ‘Denken als Elon Musk’ en ‘De Bedrijfsnamenfabriek’, maar ook van autoboeken zoals ‘Succes met je grote auto’, ‘Wat je rijdt ben je zelf’ en ‘De Geluksmachine’. Hij schrijft regelmatig voor kranten als het FD en NRC, reclamevakblad Adformatie, Marketingfacts, vroeger ook voor Volkskrant, Quote en nog veel en veel meer bladen.

Wijman is ook gek op bedrijfsnamen en schuwt de polemiek niet als er weer een naam wordt gelanceerd waar geen touw aan vast te knopen is. Je kunt je voorstellen dat dat een heel mooi gesprek oplevert.

“Bij nieuwe merknamen waar geen touw aan vast te knopen is, schuwt Wijman de polemiek niet”

We hebben het over zijn nieuwe dikke (koffietafel-)boek en over de vele kansen die er voor ondernemers liggen om reclame voor zichzelf te maken. We hebben het over de overtuigingen die mensen hebben over reclame en wat velen tegenhoudt om aan marketing te doen.

“Het gaat niet om de tent, maar om de vent”, zegt Wijman meerdere keren. Het persoonlijke verhaal is waar de kracht zit om contact met je klanten te krijgen en te houden. Dat brengt ons natuurlijk ook op de nieuwe campagne van Albert Heijn met Ilse en haar gezin. Om van daaruit weer naar zijn favoriete onderwerp te gaan: auto’s. Wat het verband is tussen de namen van onze auto’s en de namen die we kiezen voor onze kinderen. De nieuwe naam van het Haagse kunstpaleis komt uiteraard ook aan bod.

Floris Hülsmann
Naamexpert bij Namarama

Naamexpert, copywriter en schrijver van het boek 'Maak je naam onvergetelijk'. Presenteert de marketing-podcast De Namarama Show.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!