Purpose: het krachtigste marketingmiddel van deze tijd (Podcast)
Een gesprek met Kees Klomp over de betekeniseconomie
Tony’s Chocolonely, TOMS Shoes, Ben & Jerry’s, Tesla, een aantal bedrijven die één ding gemeen hebben: een hele sterke purpose. Naast dat ze geld willen verdienen (dat is immers nodig om gezond te blijven), willen ze vooral goed doen in de wereld. Nog een kenmerk dat al deze bedrijven gemeen hebben: ze hebben hordes fans en zijn enorm succesvol. Is Purpose het krachtigste marketingmiddel van deze tijd? In deze aflevering van Over Klanten Gesproken spreek ik daarover met Kees Klomp, oprichter van Fort Worth.
Een van de mooiste voorbeelden van een bedrijf met een Purpose is Greyston Bakery. De ‘Bakers on a Mission’ uit New York zijn het afgelopen decennia enorm hard gegroeid. Inmiddels maken ze ruim 16.000 kilo brownies per dag, die ze voor een groot deel aan Ben & Jerry’s verkopen.
Het gave is dat ze dit vooral doen met het in dienst nemen van, zoals ze het ze zelf noemen, ’the unemployable’. Dit zijn dak- en thuislozen, ex-gevangenen, mensen met een geestesziekte enzovoort. Iedereen die door de poort komt lopen en zich inschrijft, kan aan het werk. Mits er genoeg werk is. Geen interviews, geen C.V.’s, geen antecedentenonderzoek, iedereen is welkom. Greyston noemt dat ‘Open Hiring’.
De afgelopen decennia heeft Greyston zo’n 2000 ‘unemployables’ werk gegeven en zo gezorgd dat er miljoenen dollars terug vloeien in de arme wijken waar deze mensen vandaan komen.
Dit is slechts één voorbeeld van de talloze bedrijven die een bijdrage leveren aan de wereld, in plaats van de bedrijven die onze wereld elke dag weer schade berokkenen. Uit het Meaningful Brands onderzoek van Havas blijkt de omvang van het succes van deze bedrijven. Gemiddeld presteren deze bedrijven 133 procent (!) beter dan de markt. Daarnaast laten deze bedrijven betere resultaten zien op belangrijke marketing KPI’s (zoals Purchase Intent en Advocacy): deze zijn twee keer zo goed zijn als bedrijven die geen duidelijke purpose hebben.
Een sterke wil om bij te dragen aan de maatschappij en tegelijk geld te verdienen, dat spreekt klanten dus duidelijk aan. Daar houdt het overigens niet op. Het zorgt ook voor medewerkers die veel gelukkiger zijn in hun werk en dat je veel aantrekkelijker bent voor nieuw talent. Wordt 2016 het jaar waarin ook veel grote, bestaande organisaties hun purpose gaan vinden en daar op authentieke wijze naar gaan handelen? Laten we het hopen, want het lijkt alleen maar winnaars te hebben.
Luister mijn gesprek met Kees Klomp hieronder. Voor het verhaal van Greyston Bakery, in de vorm van een TED-talk, klik je hier. Abonneren op de Over Klanten Gesproken podcast kan hier. De show notes bij deze aflevering staan hier.