ReclameReview: HEMA gelooft in duurzaam, niet in duur

18 september 2019, 13:00

Natuurlijk blijft het altijd “Echt HEMA”, want die slogan zit in ons nationale onderbewustzijn gebakken. Maar toch werd het tijd voor een nieuwe manier van communiceren. Deze commercial is de eerste van de nieuwe campagne.

Credits

Creatie: Alfred International

Doelstelling

De doelgroep laten weten dat HEMA duurzame katoenen producten heeft die niet duur zijn.

Uitwerking

Vanaf nu begint en eindigt elke HEMA-commercial met het rode vierkante logo. Ook de manier waarop wordt gecommuniceerd, verandert door een herpositionering. Vaste voice-over Anneke Blok is daarbij vervangen door Sigrid ten Napel. De eerste commercial van de nieuwe campagne zoomt in op katoenen kleding en textiel, wat bij HEMA vanaf nu altijd duurzaam is. De kinderen in deze nieuwe commercial vermaken zich er in elk geval uitstekend mee.

Oordeel

Duurzaamheid is geen USP meer tegenwoordig, maar een must. Toch heeft duurzaamheid nog altijd het imago ‘duur’. Dat misverstand wil HEMA graag uit de wereld helpen met deze commercial. Prima idee en ook prima uitgewerkt. Het verhaal dat wordt verteld is namelijk heel simpel: naast kinderkleding van duurzaam katoen is nu al het katoenen textiel duurzaam. Maar dan wel voor een HEMA-prijsje.

“Subtiel communiceren is veel moeilijker dan hard schreeuwen”

De hele commercial ademt branding. Dat begint natuurlijk al met het feit dat het logo letterlijk wordt gebruikt in de commercial, in dit geval als vierkante rode ladenkast. Maar ook de kleuren, scherpe lijnen en communicatieboodschap zijn heel duidelijk in dienst van dat overkoepelende merk HEMA. En toch is het zo subtiel gedaan dat het je als willekeurige kijker niet ineens opvalt. Knap!

Als je nog iets meer uitzoomt, kun je denken: “Maar deze boodschap en uitwerking is toch helemaal niet zo schokkend?” Dat is nu juist wat het HEMA maakt. Doe maar gewoon enzo. Terwijl er toch heel stijlvol en subtiel wordt gecommuniceerd. Dat is moeilijker dan hard schreeuwen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Kapijn Poeshouders

    Gaaf stuk! Hema is echt een prachtmerk dat veel succes verdient.


    18 september 2019 om 13:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!