ReclameReview: comeback van Duracell-konijn

ReclameReview: comeback van Duracell-konijn

De batterijen van Duracell gaan volgens het merk tot wel tien keer langer mee en het iconische roze konijn staat hier al 45 jaar symbool voor. Daarom heeft het energieke beestje wederom de hoofdrol gekregen in de nieuwe commercial.

Credits

Creatie: BE Agency, One Ahead, Benk

De doelstelling

Naamsbekendheid op het bestaande hoge peil houden en communiceren dat de Ultra Power-batterij tot tien keer langer meegaat dan andere batterijen.

De uitwerking

Gebruikmaken van je meest iconische brand-assets is één van de belangrijke pijlers binnen de 'How Brands Grow'-principes en het gelijknamige boek van marketingwetenschapper Byron Sharp. Met dat in het achterhoofd herlanceert Duracell deze week de 'Running Bunny'-campagne, de meest bekende campagne uit de rijke historie van het merk. In de tv-spot neemt het onuitputtelijke Duracell-konijn, dat dit jaar zijn 45e verjaardag viert, het in een hardloopwedstrijd op tegen een team van konijnen dat ondanks vals te spelen geen schijn van kans maakt. De campagne bouwt toe naar de Amsterdam Marathon, waarvan Duracell ook dit jaar weer sponsor is.

Het oordeel

Het roze konijn van Duracell is een reclame-icoon. Het doet me goed dat het merk dit zelf ook nog steeds inziet. Deze commercial stamt eigenlijk al uit 2016, maar hij wordt opnieuw ingezet ter ere van het 45-jarig jubileum van de Duracell Bunny.

Vertelt het verhaal van deze commercial iets nieuws? Nope. Het is precies hetzelfde verhaaltje dat we elke keer zien: het roze konijn van Duracell gaat veeeeeel langer door dan anderen die door andere batterijen worden voorzien van energie. En toch komt de boodschap weer over. De kracht van herkenning en herhaling doet zijn werk.

We zijn natuurlijk ontzettend geconditioneerd met zijn allen. Als makke honden van Pavlov leggen onze hersenen vanzelf de connectie met Duracell zodra we het roze konijn zien. Net zoals we Cora aan Mora koppelen, Martine Bijl aan Hak en Peer Mascini aan Melkunie. Maar wanneer je dat niveau hebt bereikt qua branding op internationaal gebied, ben je toch nog net iets iconischer.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Als ik roze konijnen zie, dan vermoed ik dat er flink wat alcoholisch gedistilleerd in zit, dus die associatie zie ik niet. Consistentie, OK, maar wordt het na 45 jaar niet eens tijd voor een andere, eigentijdsere vorm? Met een beetje verbeeldingskracht en associatieve vermogens is hier vast een toffe variant op te bedenken die veel dichter bij de mens (en de Amsterdam Marathon) staat. Idee: 8. Uitvoering: 3.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.