ReclameReview: zijn we er voor elkaar? #DASLIEF
We kennen allemaal de SIRE-campagne #DOESLIEF nog wel. Inmiddels zitten we midden in een gezondheidscrisis en is de tijd aangebroken dat mensen daadwerkelijk laten zien hoe lief ze zijn voor anderen. Om waardering voor deze corona-initiatieven te tonen, lanceert Stichting Ideële Reclame ditmaal de campagne #DASLIEF.
Credits
Campagne, PR en sociaL: Joe Public, Coopr en Blauw Gras
Geluid: Soundcircus
Postproductie: MacGyver Post
Edit en productie: MediaMonks
Graphic design: Bart ter Haar
Studio: Prodigious
Website: Interattractive/Jeroen Hessing
Display advertising en SEA: Searchresult
Live stream: Coosto
Monitoring: Monalyse
Onderzoek: MeMo²
#DASLIEF-dag: Mediacollege Amsterdam
IT: Feka
YouTube: 5PM
Mediabureau: Stroom
Doelstelling
Mensen bedanken die anderen helpen en zo de saamhorigheid in Nederland verder vergroten.
Uitwerking
In korte commercials van 10 seconden laat SIRE zien dat er waardering is voor de vele corona-initiatieven die er in Nederland zijn ontstaan de afgelopen weken. De uitwerking is heel simpel met een enkel shot, waarbij de vocie-over de tekst opleest die in beeld staat.
Oordeel
Zullen we hier maar gewoon heel kort over zijn? Wat een geweldige campagne! Dit is de perfecte opvolger van de #DOESLIEF-campagne. ‘Da’s lief. Dankjewel, namens ons allemaal.’ Daar zit gewoon alles in. Waardering, oprechte dankbaarheid én – heel belangrijk – het gevoel dat we het tijdens deze coronacrisis samen moeten doen. ‘Ons allemaal’, daar draait het om. De maatregelen die het kabinet neemt en de corona-initatieven die de afgelopen weken als paddenstoelen uit de grond schoten: ze zijn bedoeld om onze hele samenleving verder te helpen en zo goed mogelijk te beschermen. Dat idee komt in deze campagne heel kort en krachtig terug.
Uiteraard werd er op de #DOESLIEF-campagne flink wat kritiek geplaatst (want dat kunnen wij Nederlanders vooral erg goed). Het mooie vind ik dat veel van de mensen die destijds kritiek hadden nu ongetwijfeld anderen helpen in deze moeilijke tijd en dat ze zich nu nog een keer kunnen ergeren aan de opvolger #DASLIEF. Deze is ook voor jullie, brompotten! 😉
Goedemiddag David,
Mooi artikel. We zijn het er uiteraard helemaal mee eens :-).
Klein puntje van aandacht: SIRE is een onafhankelijke stichting. Wij hebben géén banden met de overheid en wij krijgen ook geen subsidie. SIRE is een initiatief van de communicatiebranche, we zijn opgericht in 1967. Alle campagnes komen tot stand middels de belangeloze medewerking van de branche. So you know! Hartelijke groet, Lucy
Beste Lucy, daar hebben we helemaal overheen gelezen, want dit is gewoon bij ons bekend. We hebben het natuurlijk even aangepast. Excuses voor de vergissing.