ReclameReview: Hans Anders en Loes
Heb je ook wel eens het gevoel dat je niet gezien wordt? Kom dan naar Hans Anders, want daar krijg je de aandacht die je verdient. Dat is de boodschap van deze nieuwe campagne, waarin de bekende optiekketen het nieuwe typetje Loes introduceert, gespeeld door Plien van Bennekom.
Credits
Bureau: N=5
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseur: Mattias Schut
D.O.P.: Menno Westendorp
Editor: Marc Bechtold
Muziek: Ambassadors
Postproductie: Laurens Orij, Crabsalad
Verantwoordelijk bij klant: Rian van Koulil, Audrey Martens, Sigrid Musters
Doelstelling
Communiceren dat je bij Hans Anders tijd en aandacht krijgt én brillen koopt voor de beste prijs.
Uitwerking
Maak kennis met Loes, die voor zichzelf heeft gekozen én voor Hans Anders. Want daar krijgt ze de aandacht die ze verdient en houdt ze ook nog wat geld over om leuke dingen mee te gaan zien.
Oordeel
Als je in een langlopende, herkenbare campagne een typetje neerzet dat op den duur gemeengoed wordt, dan maak je indruk met je commercials. Denk aan Peer Mascini voor Melkunie, Martine Bijl voor Hak en Cora van Mora. Het lijkt erop dat Hans Anders met deze nieuwe commercial ook die kant op wil gaan.
Door deze poging moest ik meteen denken aan de twee typetjes van de concurrent, die een tijd lang de pay-off ‘Goeie actie van Pearle’ uitbeeldden. Oké, het is een concurrent, maar ze gaven wel het goede voorbeeld op het gebied van langlopende grappige commercials met typetjes. En aangezien Pearle, Specsavers en Eye Wish het momenteel niet op deze manier doen, loopt Hans Anders daarmee voor op de concurrentie. Eyelove probeert het wel met René Froger, maar de Loden Leeuw die hiermee met grote meerderheid van de stemmen gewonnen werd in 2018, zegt genoeg over de impopulariteit van die campagne.
“Aan de ene kant wil Hans Anders zich op branding richten, aan de andere kant blijven ze toch een prijsstunter”
Het verhaal van de commercial is best uitgebreid, voor zo’n kort tijdsbestek. In 45 seconden maken we kennis met Loes, gespeeld door Plien van Bennekom. Zij is het zat dat ze niet gezien wordt en maakt drastische keuzes. Eén van die keuzes is dat ze naar Hans Anders gaat voor haar nieuwe bril, blijkbaar omdat ze daar alle tijd en aandacht krijgt. En omdat ze door de lage prijzen geld overhoudt om leuke dingen te doen.
De pay-off ‘De beste service voor de beste prijs. Dat maakt Hans Anders.’ zegt vervolgens weer helemaal niets. Want dat roepen alle concurrenten. En dat zijn er nogal wat. In de slotseconden wordt er nog snel even verteld dat je de tweede en derde bril gratis krijgt, wat natuurlijk de eigenlijke actie is die ze willen communiceren. Het voelt nogal gekunsteld zo; aan de ene kant wil Hans Anders zich op branding richten met deze nieuwe campagne, aan de andere kant blijven ze toch een prijsstunter. Kan dat, tegelijk? We zullen zien hoe het verhaal van Loes verder gaat.
Stel je doelgroep zou alleen gescheiden vrouwen van 30+ zijn dan snap ik het idee erachter. zelf ervaar ik dit als een negatief geladen reclame en denk ik dat mijn vader dat ook zo zal ervaren. Gezien het aantal gescheiden gezinnen denk ik dat op grote schaal deze reclame meer verdriet doet dan deugt.
Grappige reclame ergens wel, helaas zullen genoeg vrouwen zich hierin kunnen vinden! Deze tijden gaat men te makkelijk uit elkaar ipv te communiceren met elkander en aan te geven dat we gezien, begrepen en gewaardeerd willen en horen te voelen.. en op een leuke liefdevolle manier samen er iets aan doen weer te groeien!
Ietsjes negatief dus naar mijn mening!
Ik wil liever weten wie de rol van de verkoper speelt in deze commercial 🙂
Jammer dat wéér een man negatief wordt neergezet in een reclame. Het wordt tijd voor emancipatie: er lopen genoeg leuke, betrouwbare, sociaal gevoelige mannen rond. Zet die eens positief neer. Dan worden ze eindelijk recht gedaan. Gemiste kans van Hans Anders.
Goed gezegd, Gabi! Ik ben het er helemaal mee eens! De mannen worden vaak neergezet als sukkels of dommeriken. En de vrouwen zijn dan de verstandigen, komen er goed vanaf of zijn degenen waar je medelijden mee moet hebben. De enige reclame die ik dan goed vind is die van Kordaat. Dat de mannen hun vrouw helpen en daarna wel een pilsje verdiend hebben.
Hans Anders is wat dit betreft dus niet de enige die een gemiste kans heeft.
Ik twijfel of ik het goed zie hoor ( haha brilgrap) maar Loes komt aan fietsen met haar bril al op .. en kiest dan pas deze bril uit … waarom?!
Wat zouden de kinderen van die “kwal” denken?
Pedagogisch verantwoord reclame maken?
1op de 5 scheidingen zijn vechtscheidingen zag ik laats op het JeugdJournaal!
Hans is inderdaad Anders
Niet te begrijpen, discriminerend. Maar omdat het betrekking heeft op het mannelijk geslacht kan het er mee door. Aanklagen die Specsavers met zijn provocerende reclames. Bah. Snel van de tv af!
Ik begrijp ze allemaal in deze reclame. Dat verkoopt altijd goed. En is weer een pakkende slogan van ik begrijp je . Zoals koud he PIzza!!
Wat een vreselijk reclame. Meer een vrouw die wat sekstekort heeft dan één die een bril nodig heeft…..Rijp voor de Loden Leeuw
stomvervelende pokkereclame…. haal alsjeblieft van de TV
Nu veel minder tijd voor de klant. De medewerkers remmen die de winkel doordat het super druk is en afspraken kunnen niet om het moment van binnenkomst, dit moet nu echt via de agenda. Jammer. Dit is nieuw beleid hoorden we.
Is het nu vreemd dat ze nog open zijn… Pearle, Eye Wish en anderen gaan nu dicht. Wat ons betreft gaat het nu volgens ons allen maar om de vennen van het bedrijf. Niet om de medewerkers en klanten.
Ik vind t wel een grappige reclame..maar die Hans….
Ik stoor me ergens aan deze campagne.
Vooral in die laatste waarin Loes op “date” gaat met Hans..
Een ietwat onzeker ogende vrouw, net gescheiden, gaat voor de vierde keer in half jaar een bril kopen. Lijkt haar vriendin in geuren en kleuren over de date verteld te hebben, die ongepast enthousiast is en gewoon ongepast (“laat hij jou nou betalen?”). En Hans maar met zijn slijmbal zin “blauw past goed bij je ogen” weer een bril slijten zodat ie commissie kan opstrijken. En die arme dame (“die tweede date komt er zeker”) over twee maanden weer lappen voor een bril die ze niet nodig heeft om maar weer dat wanhopig contact te hebben..
Nee.. geen fan van deze commercial reeks.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!