ReclameReview: rennen met een laptop onder je arm

4 maart 2020, 14:00

De opmerkelijke commercial van HP Elite Dragonfly

In deze commercial van Hewlett-Packard stunt oud-wereldkampioen freerunning Bart van der Linden met de HP Elite Dragonfly. Volgens de fabrikant hoort bij de lichtste zakelijke convertible laptop een spectaculaire commercial (voor journalisten*).

Credits

Niet gevonden. Iemand?

Doelstelling

De HP Elite Dragonfly promoten als de lichtste zakelijke convertible laptop.

Uitwerking

De HP Elite Dragonfly past bij de moderne professional, zo is in het persbericht te lezen. Die professional is veel onderweg en werkt zowel binnen als buiten kantoor. “De HP Elite Dragonfly verlegt de grenzen van werk en privé: onder andere het lichtgewicht zorgt ervoor dat je je creativiteit op ieder moment de vrije loop kan laten.”

Oordeel

Bij het beoordelen van een commercial is de match tussen product en promotiemethode belangrijk. Die match zie ik hier niet echt. Wat heeft een freerunner nou te maken met een laptop? Oké, in het persbericht worden allerlei zaken genoemd als “je creativiteit de vrije loop laten”, maar de freerunner doet er niets mee in de commercial. De laptop fungeert gewoon als achtergrond bij de stunts van de oud-wereldkampioen.

Moeten we allemaal gaan freerunnen met een laptop onder onze arm?

HP zegt letterlijk in de commercial dat ze de laptop willen koppelen aan de freerunner, die de laptop mag reviewen. Vervolgens springt hij eroverheen en vangt de laptop op als een drone hem laat vallen. Hoezo is dat een review? En dan is de call-to-action: “Klaar om te reviewen?” Alsof we allemaal moeten gaan freerunnen met een laptop onder onze arm.

Het lijkt erop dat HP door middel van freerunnen de spectaculaire specs van deze laptop wil benadrukken, maar volgens mij leidt het alleen maar af van de eigenlijke boodschap. Dit is echt zo’n commercial waarbij je als kijker jezelf afvraagt: “Wat heb ik nu net gezien?” En verwarring kan toch niet de bedoeling zijn?

*Update: HP stuurde na publicatie van het artikel een mail: “Het doel van de video was dat de freerunner het gewicht van de laptop reviewde en de standen uitbeeldt met zijn stunts. Daarnaast is het een teaser voor journalisten, geen commercial. De call-to-action is voor de journalisten om de laptop te recenseren.”

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!