ReclameReview: een match met Monsterboard
In de nieuwe campagne van Monsterboard, gericht op werkzoekenden tussen de 18 en 35, wordt gefocust op de juiste match tussen bedrijf en kandidaat. Om duidelijk te maken hoe belangrijk een goede match is, is in de commercial op een ludieke manier juist een mismatch te zien.
Credits
Bureau: MullenLowe Alfred
Doelstelling
Werkzoekenden tussen de 18 en 35 jaar overtuigen om via Monsterboard de juiste match te vinden.
Uitwerking
Uit het persbericht: “In Nederland zijn vier versies van de commercial te bekijken. In de eerste versie, die alleen op televisie te zien is, wordt een man gevolgd die in korte broek op een formeel kantoor verschijnt. Duidelijk een mismatch, maar juist een match als dezelfde man als pakketbezorger aan het werk is. Online worden er nog drie korte versies van de commercial ingezet, waaronder één waarin te zien is dat een collega te veel in de personal space van een andere collega komt: duidelijk een mismatch. Want ook wanneer je denkt te solliciteren op een passende baan kan het in de praktijk zo zijn dat de baan een mismatch is omdat de bedrijfscultuur niet past. Met de commercials laat Monsterboard zien dat het recruitmentplatform een slechte match voor zowel kandidaten als werkzoekenden wil voorkomen.
“Millennials hebben meer kans op mismatch omdat ze minder werkervaring hebben dan oudere banenjagers”
Monsterboard richt zich met deze campagne op millennials en Generatie Z. Het recruitmentplatform ziet dat vooral deze groep werkzoekenden hulp kan gebruiken bij het vinden van een goede match. Jort Wassenaar, Managing Director Monsterboard Nederland, Monster UK, IE en Frankrijk, licht toe: ‘We zien dat jongere kandidaten regelmatig moeite hebben om een goed beeld te krijgen van een vacature, en solliciteren of zelfs worden aangenomen voor banen die eigenlijk geen goede match voor hen zijn. De kans op een mismatch is voor hen ook groter omdat ze minder werkervaring hebben dan oudere werkzoekenden. Met onze nieuwe campagne laten we zien dat je soms een beetje out of the box moet denken. Er zijn veel banen die niet voor de hand liggen maar misschien juist heel passend zijn.’
Wassenaar vervolgt: ‘We proberen de ultieme match te vinden, onder andere door het aanbieden van videovacatures. Daarmee krijgen werkzoekenden een veel beter beeld van een functie. In de commercials laten we grappige voorbeelden van een mismatch zien, maar als een baan en kandidaat geen goede match zijn heeft dat wel degelijk hele vervelende gevolgen. Voor zowel werkgever als werknemer. Het is altijd beter om een mismatch te voorkomen, en daar helpt Monsterboard bij.'”
Oordeel
Reclameprofessionals denken diep na over commercials. Voor de rest van de wereld zijn commercials irritant/afleidend/vermakelijk, afhankelijk van de uitwerking. Het lijkt erop dat Monsterboard dat heel goed begrijpt en daarom een heel simpele commercial heeft gemaakt. In vijftien seconden komt de boodschap over: zorg voor een goede match als je een baan zoekt.
Is de grap leuk? Ik vind van niet, maar dat is slechts één mening. Als een deel van de doelgroep juist door deze grap even weer aan Monsterboard wordt herinnerd, is de campagne al geslaagd. Want je weet dat velen van hen automatisch naar Monsterboard trekken als ze een andere baan zoeken. Missie geslaagd, in dat geval.
“Monsterboard kiest heel bewust voor simpele commercial”
Het enige dat we in deze commercial als afsluiter te horen en zien krijgen, is dat we de app van Monsterboard moeten downloaden om de baan te vinden die écht bij ons past. Verder niets. Ook hier gaat het dus om het aanwakkeren van de intrinsieke motivatie van de doelgroep: als jij ander werk zoekt, dan wil je daar toch wel moeite voor doen. Marktleiders kunnen dat maken. Dit past dan ook prima in een commercial van een wereldmarktleider.