ReclameReview: Nederland volgens Nationale-Nederlanden

27 november 2019, 14:00

‘Er is maar één Nederlander zoals jij’ en ‘Wat belangrijk is voor jou, is belangrijk voor ons.’ Dat zijn de oneliners die Nationale-Nederlanden inzet in deze nieuwe campagne.

Credits

Creatie: JWT Amsterdam

Doelstelling

De naamsbekendheid verhogen door te bewijzen dat Nationale-Nederlanden precies weet wat Nederlanders bezighoudt.

Uitwerking

Volgens Nationale-Nederlanden: “Ruim 17 miljoen Nederlanders. Maar er is maar één Nederlander zoals jij. En jij leeft je leven zoals jij dat wil. Met jouw persoonlijke uitdagingen en wensen. Toch hebben al die Nederlanders ook veel gemeen. We staan steeds bewuster in het leven. Hebben aandacht voor de wereld om ons heen. We wekken onze eigen energie op. We willen vlammen, maar niet opbranden. En iedereen moet mee kunnen doen. Nationale-Nederlanden is bezig met wat Nederland bezighoudt. Wat belangrijk is voor jou, is belangrijk voor ons.”

“De urgentie ontbreekt, net als een concreet productaanbod”

In deze commercial komen bijvoorbeeld oplossingen voorbij die de verzekeraar bedacht voor Nederlanders die mantelzorg verlenen. Ook zijn er genoeg Nederlanders die willen consuminderen en daar helpt Nationale-Nederlanden ook bij. Tot slot is het bedrijf sponsor van de Stichting Running Blind, die Nederlanders met een visuele beperking helpt om te hardlopen.

Oordeel

Heel bijzonder dat deze commercial juist gaat om het uniek-zijn van elke Nederlander, maar de invulling ervan is enorm generiek. Er worden even wat kenmerken opgenoemd van ‘ons Nederlanders’, waarmee wordt gesuggereerd dat we juist niet zo uniek zijn als we denken en die ook uiteraard niet gelden voor iedere ontvanger van deze boodschap.

Het sterkste aspect aan deze commercial vind ik het audiologo dat subtiel te horen is vanaf halverwege de commercial. Daaraan herken je Nationale-Nederlanden als de afzender van deze campagne. Bij andere merken zie je het soms al aan het kleurgebruik of de sfeer van de commercial, maar hier doet het bekende deuntje zijn werk.

Maar na afloop van deze 45 seconden weet ik eigenlijk nog steeds niet wat Nationale-Nederlanden mij nu te bieden heeft. Dus moet ik maar naar de website gaan om dat te checken. Maar waarom zou ik dat doen? De urgentie ontbreekt, net als een concreet productaanbod. Zonde.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Frans Lavell

    Nationale Nederlanden moet de tv commercial met Tina Turner weer op de buis zetten, zeker nu er een hele mooie Tina Turner musical op de planken komt. Als maker van deze commercial biedt ik een voordelig copyright aan.


    1 maart 2020 om 22:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!