ReclameReview: een nieuw huisdier voor Freek
Veel mensen hebben huisdieren. Uiteraard geldt dat ook voor Freek Vonk. Maar hoe zit het eigenlijk met het verzekeren van je huisdieren? Daarover gaat deze nieuwe commercial van Reaal.
Credits
Bureau: DDB Unlimited
Creatie: Maarten Remmers, Wouter Voges
Strategie: Job Koopman
Agency Producer: Marieke Prette
Business Director: Danny van de Wetering
Regie: Sven Super (Supereasterfeather)
Producer: Arjan Oosterveer (Supereasterfeather)
Special Effects & Sound: PostOffice
Studio Freek: Freek Vonk, Jochem Manus van der Jagt
Verantwoordelijk bij Reaal: Willemijn Manshanden-Bots, Ellen van den Berg, Jeroen de Graaf
Doelstelling
Laten zien dat het ook een fijn gevoel is als je weet dat je je verzekering voor je hond of kat lekker geregeld hebt.
Uitwerking
Uit het persbericht: “Vanaf 1 juli wordt de nieuwe commercial van verzekeraar Reaal o.a. op televisie uitgezonden. Ook deze keer speelt Dr. Freek Vonk, de bekendste bioloog van Nederland, hierin de hoofdrol. Maar naast Freek Vonk is nu ook zijn levensgezel – Johan de varaan – in de reclame te zien. De commercial gaat over de prille liefde tussen hem en Jenny…”
Jeroen de Graaf, directeur Merk & Communicatie van VIVAT: “Vandaag voegen we een nieuw deel toe aan de succesvolle ‘Lekker geregeld’-campagne. Deze benadrukt het belang van een goede verzekering voor je hond of kat. De moeder van Freek Vonk heeft er voor gezorgd dat Freek een huisdierverzekering heeft afgesloten bij Reaal, zodat hij de beste basisdekking voor zijn nieuwe huisdier heeft. Bij Reaal Dier & Zorg zitten daar namelijk standaard castratie en sterilisatie in. En dat kan wel eens van pas komen…”
Oordeel
Eerlijk is eerlijk, de commercial begon niet al te best voor mij als copywriter. De eerste zin doet bijna pijn aan mijn ogen: “Kijk is meisje”. Maar goed, laten we daar niet te lang bij stilstaan, want het gaat om de inhoud.
“De grap zit hem in de overdrijving”
De grap zit hem in de overdrijving. Het is allemaal nogal over-the-top en dat maakt het leuk. Dat je alles ‘lekker geregeld’ hebt, komt goed tot uiting. Freek lijkt immers supersnel terecht te kunnen bij de dierenarts voor een sterilisatie, die gewoon gedekt wordt (no pun intended) door de verzekering. Vanuit de communicatiedoelstelling klopt het dus.
Daarmee wordt de roddelbladachtige kopregel van het persbericht wel gecompenseerd: ‘Nieuwe blondine in het leven van bekendste tv-bioloog? Levensgezel Freek Vonk in nieuwe Reaal-commercial’. Die grap vind ik een stuk minder leuk dan het schrikbeeld van de golden retriever-varanen dat Freek Vonk in de commercial heeft.