ReclameReview: reservist worden bij Defensie
Wist je dat je een niet-zo-verborgen schaduwleven kunt hebben als reservist bij Defensie? Naast je gewone baan dus? Deze campagne laat ons weten dat er volop plek voor ons is als reservesoldaat, welk werk we ook doen.
Credits
Bureau: Steam
Creatie: Olger IJpma, Cyril Chermin, Geert Ploeger
Strategie: Jari Kloppenburg
Account: Mariska van den Belt, Sanne Slob, Bernice Schenk
RTV: Cariola van Beek
Verantwoordelijk bij Ministerie van Defensie: Suzanne van Opstal, Laura Delver
Doelstelling
De bekendheid met en bewustwording van de rol van reservisten vergroten.
“De campagne gaat puur om de bewustwording”
Uitwerking
Uit het persbericht: “Met de campagne laten we zien wat het werken als reservist bij Defensie inhoudt. Je gaat onderdeel uitmaken van deze unieke organisatie en leert de bijzondere saamhorigheid binnen Defensie kennen. Daarnaast kun je jouw vakkennis verrijken door deze uit te voeren onder uitdagende omstandigheden.
Maarten Kuipers, Creative Director bij Steam: ‘Door introductie van de combinatie ‘&reservist’ focust deze nieuwe campagne zich vooral op het gegeven dat eigenlijk iedere burger reservist kan worden, ongeacht je kennis en ervaring. Defensie zoekt namelijk niet alleen voor de hand liggende beroepen. Ook als je een baan hebt die je niet direct aan Defensie linkt, zijn er mogelijkheden bij Defensie. Met dat als vertrekpunt hebben we een gelaagde campagne ontwikkeld waarin we in Digital Out of Home de doelgroep laten zien dat Defensie mensen van verschillende kalibers zoekt. Daarna brengen we verdieping aan via radio, branded content en uitingen op social media.'”
Oordeel
Kort en krachtig zet deze campagne voor 100 procent in op de doelstelling om de doelgroep bekend te maken met de rol van reservisten. Steeds wordt er in 15 seconden duidelijk gemaakt dat je naast je gewone baan ook reservist kunt zijn bij Defensie. Wat die baan ook is.
“Zo simpel kan communicatie dus zijn”
Het sterke aan deze insteek vind ik dat het puur om de bewustwording gaat. ‘Je kunt naast je baan reservist zijn bij Defensie’. En in alle vier commercials is duidelijk de url te zien voor als je meer wilt weten. Zo simpel kan communicatie dus zijn.
Het verrassingseffect van de campagne is natuurlijk dat er gekozen is voor beroepen die in vereiste competenties het tegenovergestelde lijken te zijn van werken bij Defensie. Dan komt vervolgens de switch in beeld, waardoor de boodschap is: ‘Het kan écht’. Kort, krachtig en doeltreffend.