ReclameReview: Uniekaas
Lekker, een gewoon broodje kaas op vakantie. Onze kaas. Dat is de boodschap waarmee Uniekaas opnieuw in de markt wordt gezet met deze commercial.
Credits
Creatie: Serviceplan Nederland
Regie & Productie: Daniel Dow, dpplr
Website: 51 North
Muziek: Wim Vonk
Mediabureau: Mediaplus Nederland
Verantwoordelijk bij Uniekaas: Freek Cornelissen, Marja van Steen-Verkuijlen
Doelstelling
Uniekaas opnieuw onder de aandacht brengen.
Uitwerking
Als je op vakantie bent, wil je andere culturen zien, horen, proeven en ervaren. Maar ook weer niet te veel. Gelukkig kun je altijd Uniekaas meenemen voor een stukje thuis in het buitenland. Dat is de strekking van deze herintroductiecampagne.
Oordeel
Herkenbaar, het ‘stukje Nederland’ dat je meeneemt op vakantie. Vertrouwd, een thuisgevoel. Dat is waar Uniekaas op inzet met deze herintroductie. Een gezin op vakantie in Schotland en daar merken ze dat alles toch nét even iets anders is. Gelukkig hebben ze zelf Uniekaas meegenomen voor een gewoon broodje kaas.
“Vergeleken met het verleden is deze nieuwe commercial best saai”
De enige grap die ik leuk vind is die met de haggis, de rest is behoorlijk flauw. Het verschil met deze commercial van vroeger, deze oude commercial met Martine Bijl en deze ‘Uniek van Uniekaas’-commercial uit 1990 is gewoon heel groot. Vergeleken met het verleden is deze nieuwe commercial best saai. Nu kan ik me best voorstellen dat je als kaasmerk juist heel erg ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ wilt uitstralen, maar daarmee val je niet op in het medialandschap.
Maar goed, ik geef toe, deze mening is ook gewoon n=1. Op YouTube staan ook reacties onder deze commercial van mensen die het juist wél een leuke uiting vinden. Waar het vooral om gaat, volgens mij, is dat de naam Uniekaas weer met wat mediabudget onder de aandacht wordt gebracht. Het is geen actiematige campagne, dus de lange adem zal hier uitkomst bieden.
De man in de reclame in pak met rode stropdas, is dat Colin Hay, de zanger van Men at Work van de hit down under
Deze Uniekaas-reclame heeft op mij een averechts effect. Ik ben een liefhebber van kaas, maar na deze reclame zal ik erop toezien, dat ik geen Uniekaas meer zal eten. Deze reclame is vernederend voor onze Schotse broeders. Op anderen neerkijken kan nooit goede reclame opleveren. Het brengt alleen maar jezelf in diskrediet. Daarom voor mij geen Uniekaas meer.
Ik ben met Tijmen eens. Als Schot in Nederland vind ik dit een aanval op het Schotse cultuur. Als of een plakje kaas uit Nederland zo allemachtig lekker is. Dat het een vakantie in zo’n prachtig land kan beter maken ? Unikaas komt bij mij niet in huis.
Ik ben het ook eens met Tijmen en David, vernederend voor Schotten en niet nodig in een reclame.
Prima productplaatsing anno 50er jaren. Toen we nog niets gewend waren. In 2020 (w)eten wij wel beter. Studio DRPCK
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!