Roel Stavorinus’ missie: marketeers en ontwerpers dichter bij elkaar brengen
De merk- en designexpert spreekt op NMW
Zelfstandig merk- en designstrateeg Roel Stavorinus is één van de vele sprekers tijdens Nima Marketing Week 2020. Hij stelt zich voor en licht een tip van de sluier over zijn talk op woensdag 2 september om 15:30 uur.
Voor wie je niet kent…wie is en wat doet Roel Stavorinus?
“Ik werk voor creatieve bureaus en voor organisaties op het snijvlak van marketing, design en communicatie. Organisatie-identiteit is mijn grote passie. Ik houd ervan om me te verdiepen in de bedrijven waarvoor ik werk, om zo tot een hele gerichte aanpak te komen die het bedrijf verder helpt. De cultuur van de organisatie en het gedrag van de mensen daarin zijn essentieel. Naast mijn werk publiceer ik over merk en design. Onder andere voor MarketingTribune, Marketingfacts en Dd, het nieuwe magazine van de BNO (Beroepsvereniging van Nederlandse Ontwerpers). In mijn dagelijkse praktijk merk ik dat marketeers en ontwerpers elkaar slecht ‘verstaan’. Het is mijn persoonlijke missie om die twee dichter bij elkaar te brengen.”
Nima Marketing Week 2020 vindt plaats op 1, 2 en 3 september in DeFabrique in Utrecht. Deze ruim opgezette locatie biedt genoeg ruimte om gedurende 6 dagdelen op 1,5 meter bezoekers te ontvangen en zo de RIVM-maatregelen goed te handhaven. Ben jij er ook bij op 1,2 of 3 september? Meerdere dagdelen of dagen? Offline of online, allebei? Schrijf je nu in via nimamarketingweek.nl.
Wat vind je van de hybride opzet van NMW?
“Ik vind het jammer dat de NIMA Marketing Day dit jaar niet plaats kan vinden in de oorspronkelijke opzet: op één dag, met alle marketeers samen, in een festivalsfeer geïnspireerd worden door de visies en ervaringen van collega’s. Maar het kan zomaar blijken dat deze nieuwe opzet nog veel beter is. Dat is het interessante van deze tijd: je moet op zoek naar nieuwe wegen om je ding te doen. Daardoor ontstaan nieuwe initiatieven en inzichten die er anders zeker niet geweest waren. Het bereik van NMW wordt in de aangepaste opzet misschien wel groter, omdat een deel online plaatsvindt. Ik ben heel benieuwd hoe het uitpakt.”
Waar ga je het tijdens NMW over hebben? En op welk dagdeel sta jij geprogrammeerd?
“Er zijn vele onderzoeken die onderbouwen dat het investeren in een merk loont. Maar waar zit ‘m dat precies in? Ik heb onderzoek gedaan naar wat een sterk merk tot een sterk merk maakt. Die uitkomsten heb ik samengevat in het Brand Design Path for Growth. Brand Design inderdaad, want op dat pad van idee tot sterk merk is design een factor van belang. In mijn verhaal neem ik je mee op het Brand Design Path for Growth en ik sluit af met een handige tool waarmee je zelf je merk onder de loep kunt nemen.”
“Ik heb onderzoek gedaan naar wat een sterk merk tot een sterk merk maakt”
Waarom moet iedereen naar jouw talk komen en dan met name marketeers?
“We zijn allemaal wel overtuigd van het belang van ‘het merk’, maar het is heel erg lastig om concreet te maken aan welke knoppen je moet draaien als je een sterk merk wil bouwen. Ik geef marketeers een handvat aan de hand van belangrijke stemmen in merkenland: Interbrand, Kantar, Mark Ritson, Byron Sharp en Field & Binet. Ik vind het belangrijk om iets praktisch mee te geven, waar je zelf mee aan de slag kunt.”
Welke talk raad je de marketeer aan (naast die van jezelf natuurlijk)?
“Ik ben zelf heel erg benieuwd naar het verhaal van Caroline van Turennout van Zeeman. Zeeman bewijst het belang van een sterke visie en een lange adem. En dat resulteert in effect: Zeeman won de Gouden Effie van 2018! Het verhaal van Corné Hoogendoorn van Corendon lijkt me ook interessant. Want hoe ga je als reisorganisatie om met deze tijd van corona? Het lijkt me enorm ingewikkeld om daar de juiste weg in te kiezen. En ik ga zeker even luisteren naar het verhaal van Dorkas Koenen van Rabobank. Hij heeft een interessante visie op de integrale rol die marketing binnen organisaties kan hebben. Oh, en dan wil ik ook nog graag het verhaal van Erwin Eikema van Noordhoff horen. De uitgeverij is marketing pur sang, daar komt alles bij elkaar. Het heeft mijn bijzondere interesse. Toen ik afgestudeerd was wilde ik per se bij een uitgeverij werken. Marketeer bij Wolters-Noordhoff was dan ook mijn eerste baan.”
Hoe ben je tot dusver de coronacrisis doorgekomen?
“De coronacrisis pakt voor mij niet zo slecht uit. Ik kan m’n werk gewoon doen en ik zie mijn gezin veel meer. Maar ik realiseer me dat ik bevoorrecht ben. Ik heb een heerlijk huis in een dorp net onder Breda, met een grote tuin en een eigen studio. Net als iedereen vind ik videobellen vermoeiend en in sommige gevallen zelfs ronduit vervelend. Bij strategisch sessies bijvoorbeeld, zeker met nieuwe klanten, vind ik beeldbellen dramatisch. Je mist zoveel informatie die je anders via mimiek, gedrag en houding wel krijgt.
“Ik mis de impulsen die ik normaal van reizen krijg”
En ik mis de impulsen die ik normaal van reizen krijg. Een andere stad, andere beelden en spontane gebeurtenissen zorgen ervoor dat ik zuurstof in mijn hoofd krijg. Ik wacht met ongeduld op het moment dat ik weer een tripje Londen kan plannen. Maar een wandeling door een Nederlandse stad doet ook nu al wonderen.”
Heb je nog nieuws?
“Nog niet, maar binnenkort wel. Een tipje van de sluier? Bijna elke marketeer vindt dat design helpt bij het bouwen en in stand houden van duurzaam concurrentievoordeel! Tenminste, dat blijkt uit het vorig jaar gehouden opdrachtgeversonderzoek, een initiatief van BNO NextPack in samenwerking met het Design Management Netwerk en NIMA. En toch weten marketeers en ontwerpers elkaar niet goed te vinden. Daar gaan we met NIMA iets aan doen, maar daarover vertel ik je later meer!”