Social Update: wanneer moet je posten op social media?
De Social Update van januari 2021
Een nieuw jaar 2021, wat ongetwijfeld bomvol met nieuwe ontwikkelingen zal gaan zitten op het gebied van social media. In deze social update behandelen onder andere we het social-media-onderzoek van NewCom, LinkedIn die je meer controle geeft over je bijdragen en TikTok die je uitlegt hoe je een advertising-campagne opzet.
NewCom-onderzoek over social media
Elk jaar brengt Newcom Research & Consultancy het Nationale Social Media Onderzoek uit. Ook dit jaar zijn er een aantal verrassende wendingen, zoals je ook in het artikel van Danny Oosterveer hebt kunnen lezen. Enkele punten uit het onderzoek:
-
Al jaren zit het algemeen social-mediagebruik in de lift. Ook dit jaar is het aantal totale gebruikers weer toegenomen. In 2020 was dit nog 13,5 miljoen, nu is dat 13,7 miljoen bij mensen van 15 jaar of ouder.
-
TikTok en Pinterest zijn de grote winnaars qua gebruik. Waar de grotere platforms een lichte stijging zien, doen TikTok (+149 procent) en Pinterest (+10 procent) het erg goed qua aantal nieuwe gebruikers.
-
In het dagelijks gebruik groeien met name LinkedIn, YouTube en TikTok. Alle platforms stijgen in dagelijks gebruik, Snapchat het minst.
De hele rapportage inzien? Download het hier.
LinkedIn geeft je meer controle
LinkedIn gaat de gebruiker meer controle geven over bijdragen en reacties onder een bijdrage. Een conversatie op een LinkedIn-bijdrage kan erg interessant zijn en een extra dimensie toevoegen aan een bericht. Met de nieuwe feature kies de maker van de bijdrage zelf wie de post te zien krijgt en wie er kunnen reageren.
Als er een bijdrage wordt geplaatst is die als eerste te zien zijn voor de connecties en volgers. Als er dan veel betrokkenheid is op het bericht, kan het ook te zien zijn door connecties van de connecties. Dit wordt beoordeeld op basis van relevantie van de post voor elk persoon dat LinkedIn gebruikt.
In de nieuwe feature kun je zelf aangeven wie jouw berichten mogen zien. Zo kun je kiezen om alleen je eigen connecties het bericht te tonen of een specifieke groep mensen. Ook kun je beheren wie er mogen reageren op jouw bijdrage. Hier kan je kiezen tussen connecties ‘only’, iedereen op LinkedIn of helemaal geen reacties.
TikTok geeft uitleg over het opzetten van een advertising-campagne
In een video geeft TikTok uitleg over het opzetten van een TikTok-advertentiecampagne. TikTok was het afgelopen jaar de grootste stijger in Nederland in het aantal gebruikers van alle social-mediaplatforms. Van 700.000 gebruikers naar 1,7 miljoen in nog geen jaar, is indrukwekkend te noemen.
Vooral onder de jongere doelgroep (12 tot 19 jaar) is TikTok erg populair. Ook voor adverteerders is dit dus een interessant kanaal om een product of dienst onder de aandacht te brengen. TikTok-advertising heeft qua mogelijkheden wel iets weg van Facebook Ads. De doelstellingen die je aan een campagne mee kunt geven zijn:
-
Bereik: zoveel mogelijk mensen de advertentie laten zien.
-
Verkeer: zoveel mogelijk mensen naar een website toe leiden.
-
App-installaties: zoveel mogelijk keren een app laten installeren.
-
Video-weergaven: zoveel mogelijk mensen die een video bekijken voor een bepaalde tijd.
-
Conversies: zoveel mogelijk zelfgekozen acties op een website laten doen, zoals aankopen of leads.
In de video wordt precies uitgelegd hoe je een TikTok-campagne opzet en wat daarbij belangrijk is. Denk hierbij aan de targeting en de verschillende advertenties die er gemaakt kunnen worden. TikTok biedt op het gebied van advertenties een aantal interessante opties. Er kan namelijk door middel van afbeeldingen een video worden gemaakt. Daarnaast kan je nog kiezen uit een aantal ‘free sounds’ die je onder de video kan plaatsen.
Facebook lanceert ‘Facebook News’ in het VK
Al het nieuws wat relevant voor de gebruiker is wordt nu gebundeld in het nieuwe ‘Facebook News’. In dit overzicht vind je van meer dan 500 nieuwswebsites, artikelen die specifiek relevant zijn voor de gebruiker op basis van interesses.
Facebook wil hiermee de gebruikers nog sneller op de hoogte brengen van interessant nieuws. Ook willen ze hiermee de journalistieke websites helpen een groter bereik te creëren. Op dit moment wordt de nieuwe feature uitgerold in het VK. Wanneer het ook in Nederland beschikbaar is, is niet bekend.
Ook Pinterest test Stories
In navolging van LinkedIn vorig jaar, is ook Pinterest aan het testen met Stories. Pinterest zelf geeft aan dat het constant nieuwe features test en dit er ook een is. Het is dus nog in de testfase, dat betekent dat het nog niet bij iedereen te zien is.
Toch is er een wezenlijk verschil ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram en Snapchat. De story-pins zullen niet na een bepaalde tijd verdwijnen. Qua uiterlijk is het precies wat je gewend bent van een story-bericht.
Bijna elk groot social-mediaplatform heeft nu een story-mogelijkheid. Dit komt voornamelijk doordat stories voor extra engagement zorgen. Daarnaast zorgen de kanalen ervoor dat er zo nog vaker gebruik wordt gemaakt van het platform. Bij Twitter wordt de story-variant ‘Fleets’ bekritiseerd, omdat het niet bij het platform zou passen. Toch zien we na verloop van tijd dat iedereen er aan went en dat het uiteindelijk zorgt voor meer engagement.
Wanneer moet je posten op social media?
Er is onderzoek gedaan naar het moment dat je de het best iets kan plaatsen op bepaalde social-mediaplatforms. Het onderzoek is gebaseerd op 60.000 bedrijven en bloggers wereldwijd. De tijden die beschreven zijn kunnen als basis worden gebruikt voor de beste tijden om iets te plaatsen. Het is natuurlijk altijd raadzaam om ook zelf te testen wanneer jouw doelgroep het best reageert op berichten.
Vaak zullen organisch geplaatste berichten snel verdwijnen in de wirwar van alle berichten op het platform. Zo zal een tweet al na 20 seconde verdwijnen tussen alle andere berichten. Het onderstaande schema kan je een basis geven over wanneer je het best kan posten en hoe frequent.