TikTok test e-commerce potentie en Facebook rolt gaming-app eerder uit

6 mei 2020, 13:00

Ook in deze vreemde tijd verandert er dagelijks nog veel op de verschillende social-mediakanalen. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwtjes van april 2020 op een rij.

Facebook rolt aparte gaming-app eerder uit

Facebook heeft besloten om zijn gaming-app eerder dan verwacht uit te rollen. De app is bedoeld voor het delen van (live) gamevideo’s en het spelen van simpele casual games.

Met de app wil Facebook concurreren met YouTube en Twitch, die op dit moment de twee populairst streaming sites voor games zijn. Facebook Gaming was al langer toegankelijk via de website en de algemene app. Het sociale netwerk test al twee jaar een gaming-app, maar geeft nu aan dat de snelle uitrol gebeurt omdat vanwege het coronavirus meer mensen gamen. Op dit moment wordt de app uitgerold in de VS, het is helaas het nog niet bekend wanneer de app ook in Nederland beschikbaar is.

Op de laptop: TikTok en Instagram-DM’s

Deze maand maar liefst twee grote nieuwe Instagram-veranderingen. Het is nu mogelijk om op de desktop direct messages te sturen en te bekijken. Ook livestream kunnen nu op de desktop/laptop worden gevolgd.

DM’en was tot een paar weken terug nog niet mogelijk op de laptop. Dat maakte het voor mensen die geen mobiel apparaat hebben onmogelijk om een gesprek te starten of te reageren op berichten. De nieuwe functie maakt het voor bedrijven ook een stuk makkelijker en overzichtelijker om op berichten te reageren.

Een livestream via laptop op Instagram verschijnt tussen de Stories. Nu veel mensen thuis zitten en er veel videocontent wordt bekeken, heeft Instagram de feature snel doorgezet. Ook is het nu mogelijk om een unieke URL van de livestream te gebruiken om op bijvoorbeeld Facebook te delen om meer mensen naar de livestream te krijgen.

Niet alleen Instagram maakt zijn platform laptop proof, ook TikTok heeft nu een laptopversie gelanceerd. Via de desktop en laptop kun je video’s uploaden, inzicht krijgen in de analytics en de nieuwsfeed bekijken. Voor social-mediamarketeers is dit natuurlijk een aangename feature om makkelijk alle resultaten van berichten uit het platform te krijgen.

Whatsapp: nog steeds advertentieplannen

Whatsapp heeft nog steeds plannen om op de lange termijn advertenties toe te voegen aan het platform. In eerste instantie zou dit in 2020 gaan gebeuren, maar begin dit jaar werden de plannen in de ijskast gezet.

Zoals eerder vermeld wil Whatsapp adverteren mogelijk maken in het ‘Status’-tabblad. Het grootste chatplatform in Nederland geeft aan dat dit op termijn gaat gebeuren, maar er is nog geen datum bekend. Mark Zuckerberg zei wel eerder dat hij eerst de chatdiensten van Messenger, Instagram en Whatsapp wil integreren. De integratie kost alleen veel tijd en Facebook verwacht dat het nog jaren gaat duren.

TikTok test e-commerce potentie

TikTok lanceert een nieuwe feature genaamd ‘Small Gestures’ waarbij het virtuele gratis diensten aanbiedt aan alle gebruikers. Dit doet TikTok in samenwerking met haar merkpartners zoals Adobe en Pandora. Het gaat om een premium account voor een aantal dagen.

Small gestures aanbod voor TikTok gebruikers.

Dit lijkt geen grote vernieuwing, maar kan wel het begin zijn van iets veel groters. TikTok test namelijk met deze feature zijn e-commerce potentie. De Chinese TikTok-versie ‘Douyin’ heeft namelijk een significant succes met de e-commerce integratie. Zo kunnen influencers producten in hun video opnemen die dan via Taobao kunnen worden gekocht.

Tim Melief
Account lead bij SDIM

Tim Melief is een Account lead bij SDIM Online Marketing in Haarlem. Hij adviseert diverse organisaties op strategisch niveau op alle vlakken van Online Marketing. Met een team aan specialisten binnen SDIM wordt de strategie dan uitgerold en doorlopend geoptimaliseerd. SDIM is een full-service online marketing dat succesvolle organisaties nog succesvoller maakt, online. Van e-commerce tot B2B, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!