TikTok blijft maar doorgroeien in Nederland & Facebook is niet blij met Apple

De Social Update over augustus 2020

TikTok blijft maar doorgroeien in Nederland & Facebook is niet blij met Apple

Daar is-ie weer! De maandelijkse social update door SDIM: de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van social media. Deze maand: Facebook zit bepaald niet stil, wil de privacykwestie met iOs 14 omzeilen, gaat het gevecht aan met TikTok en helpt ondertussen MKB'ers.

Facebook waarschuwt!

De langverwachte update van iOS 14 komt steeds dichterbij. Om het jaar ontwikkelt Apple een nieuwe versie van zijn besturingssysteem, maar de nieuwe iOS-update (deze maand nog) zorgt voor veel commotie. Zoals we van Apple gewend zijn, staan privacy en de beveiliging van gebruikersdata hoog in het vaandel bij het merk. In de nieuwe iOS 14-update worden een aantal belangrijke updates geïntroduceerd die gebruikers beter moeten beschermen en meer inzichten geven over het gebruik van cookies door derde partijen. En daar zijn platforms als Facebook en Google niet bepaald blij mee! 

Waarom? De belangrijkste reden hiervoor heeft te maken met de wijzigingen rondom het gebruik van IDFA (Identifier for Advertisers). De IDFA wordt momenteel door onder andere Google en Facebook gebruikt als de sleutel voor mobiele attributie. Het is een unieke willekeurig gegenereerde apparaatcode die Apple aan elk apparaat toewijst. Met deze code camoufleert Apple de persoonlijke informatie van gebruikers, maar stelt het platforms zoals Facebook en Google wel in staat om belangrijke informatie over een gebruiker op te slaan, bijvoorbeeld over zijn/haar gedrag.

Het tracken van de IDFA stond bij voorgaande versies van iOS automatisch ingeschakeld. Maar Apple zegt nu dit te gaan veranderen in een verplichte opt-in functie. Gebruikers zullen dus apps specifiek toestemming moeten geven voor het gebruik van hun IDFA. 

Naar verwachting zal een overgrote meerderheid van iOS-gebruikers deze opt-in afslaan. Dit betekent dat het zonder toestemming om gebruikers te volgen enorm moeilijk wordt om de effectiviteit van advertentiecampagnes te monitoren. Facebook trekt aan de bel en waarschuwt daarom voor grote gevolgen voor zijn Audience Network. Facebook Inc:

“Voor ontwikkelaars en uitgevers die Audience Network gebruiken, is onze mogelijkheid om gerichte advertenties weer te geven op iOS 14 beperkt.  Omdat adverteerders minder goed in staat zijn om hun campagnes nauwkeurig te targeten en te meten, moeten app-ontwikkelaars en uitgevers lagere CPM’s verwachten op Audience Network en waarschijnlijk andere advertentienetwerken op iOS.”

Een daling van de effectiviteit van het Audience Network zal voornamelijk grote gevolgen gaan hebben voor kleine publishers en app-ontwikkelaars. Die zijn minder goed in staat om informatie door te spelen aan Facebook, wat betekent dat het adverteren in het Audience Network minder relevant wordt. Uit eerste tests van Facebook is gebleken dat de advertentie-inkomsten voor publishers met maar liefst 50 procent kunnen dalen. 

Facebook zelf zit niet stil en is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe versie van de Software Development Kit (SDK). Naar verwachting zal de nieuwe SDK-versie van Facebook in staat zijn om de iOS 14 privacy-update gedeeltelijk te omzeilen. 

Instagrams Reels gaat strijd aan met TikTok

Begin deze maand lanceerde Facebook in vijftig landen een nieuwe feature: Instagram Reels. Instagram Reels is een nieuwe manier voor gebruikers om korte creatieve en entertainende video’s te maken en te delen met vrienden. De nieuwe functie van Instagram zit verwerkt binnen de bestaande app en is ook in Nederland beschikbaar. 

Gebruikers hebben de mogelijkheid om met Reels multi-clip video’s van maximaal 15 seconden te maken. Video’s kunnen gemakkelijk worden samengevoegd en bewerkt met een breed scala aan tools. Deze editing tools maken het onder andere mogelijk om AR-effecten toe te voegen, video’s te versnellen of juist te vertragen en audio toe te voegen vanuit de Instagram-muziekbibliotheek. 

Instagrams nieuwe functie doet sterk denken aan één van de snelst groeiende social-mediaplatforms van 2020: TikTok.  Facebook probeert met Reels duidelijk in te spelen op het succesverhaal van TikTok en hoopt daarmee volgers terug te lokken naar Instagram. We hebben Facebook deze strategie in het verleden vaker zien toepassen, denk aan Facebook Live en Instagram Stories na het succes van Periscope en Snapchat. Zal het Facebook lukken? We wachten het af.

Inmiddels 4,5 miljoen Nederlandse TikTokers

Ondertussen lijkt de opkomst van TikTok niet te stoppen. In augustus dit jaar presenteerde het moederbedrijf van TikTok, Bytedance, voor het eerst officiële gebruikersaantallen.  TikTok heeft in 2020 wereldwijd zo’n 689 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Eerdere rapporten omtrent de aantal actieve gebruikers aantallen gaven in januari 2018 een schatting van 54 miljoen actieve gebruikers aan.  De app is volgens Bytedance wereldwijd meer dan 2 miljard keer gedownload. 

Ook in Nederland heeft het platform een snelle opkomst gemaakt. Eind 2019 groeide de populariteit snel en had TikTok rond de miljoen gebruikers in Nederland. Uit de recent bekend gemaakte cijfers blijkt dat dit aantal in 2020 is gegroeid naar 4,5 miljoen gebruikers. Daarmee is TikTok een van de snelst groeiende platformen in ons land. TikTok maakt een sterk groei door in de leeftijdscategorie 18-25 jaar. 35 procent van alle Nederlandse TikTok-gebruikers bevindt zich in deze leeftijdscategorie. Snapchat en Instagram zijn gewaarschuwd dus. 

Maar er zijn ook een aantal kopzorgen voor TikTok. Er lopen namelijk meerdere onderzoeken tegen het moederbedrijf omtrent privacyschendingen van gebruikers, Instagram heeft een soortgelijke feature uitgebracht genaamd Reels en India heeft de app door aanhoudende onrust met het buurland China zelfs volledig verboden. En de Amerikaanse president Trump is ook niet bepaald te spreken over het social medium.

Of TikTok ook de aankomende jaren blijft doorgroeien, is nog maar de vraag...

TikTok probeert met de introductie van ‘TikTok For Business’ aantrekkelijker te worden voor adverteerders en daarmee de voorsprong op de concurrentie te behouden. Of TikTok ook de aankomende jaren blijft doorgroeien, is dus nog maar de vraag...

Facebook helpt MKB 

Veel midden- en kleinbedrijven in Nederland voelen nog dagelijks de effecten van de coronacrisis. Veel bedrijven hebben het moeilijk om in contact te komen met hun klanten door de huidige social distancing-regelgeving. Facebook probeert organisaties die hier problemen mee hebben een steuntje in de rug te geven door het mogelijk te maken om betaalde evenementen te organiseren via Facebook:

“Vandaag lanceren we de mogelijkheid voor bedrijven, makers, onderwijzers en media-uitgevers om geld te verdienen met online evenementen op Facebook. Nu kunnen pagina-eigenaren een online evenement maken, een prijs instellen, het evenement promoten, betalingen innen en het evenement hosten, allemaal op één plek.” 

Tijdens de piek van de coronacrisis zag Facebook een verdubbeling van het aantal live-uitzendingen. De populariteit van live-uitzendingen laat zien dat bedrijven er alles aan doen om in contact te blijven staan met hun klant. Het organiseren van betaalde online evenementen via Facebook moet bedrijven helpen om een nieuwe inkomstenbron aan te boren. De nieuwe functie is sinds augustus beschikbaar en wordt uitgerold in twintig landen, waaronder Nederland. Ben jij benieuwd of jouw pagina aan de voorwaarden voldoet? Dat lees je hier.

Facebook verwijdert targeting-doelgroepen

Facebook heeft aangekondigd dat het platform meer dan 1.000 targetingopties heeft verwijderd, voornamelijk omdat ze niet veel werden gebruikt of overbodig waren. Volgens het social medium hebben de wijzigingen geen grote invloed voor adverteerders:


“Als onderdeel van onze laatste inspanningen om onze targetingopties te vereenvoudigen en te stroomlijnen, hebben we gevallen vastgesteld waarin adverteerders – van alle soorten en maten – zelden verschillende targetingopties gebruiken. Onregelmatig gebruik kan zijn omdat sommige van de targetingopties overbodig zijn of omdat ze te gedetailleerd zijn om echt nuttig te zijn. Daarom verwijderen we enkele van deze opties.” 

Toch is het apart dat Facebook deze keuze maakt. Het platform staat bekend om de hypergerichte targetingopties. Er lijken daarom meerdere factoren een rol te hebben gespeeld bij de keuze van Facebook.

Facebook heeft in het verleden vaker targetingopties verwijderd, onder druk van verschillende overheden. In 2018 besloot Facebook meer dan 5.000 targetingopties te verwijderen, nadat een onderzoek uit 2016 duidelijk maakte dat gebruikers op basis van bepaalde etniciteiten en religies konden worden uitgesloten van vastgoedadvertenties.

Opvallend genoeg laat Facebook in de recente aankondiging weten dat ook segmenten met 'multiculturele affiniteiten' worden verwijderd. Facebook adviseert adverteerders om andere targetingopties, zoals taal en cultuur, te gebruiken om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in multiculturele inhoud. Het lijkt er daarmee op alsof Facebook eventuele toekomstige problemen voor wil zijn en mogelijk kwetsende targetingopties preventief verwijdert. 

Credits afbeelding: Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Wrang zeg dat Facebook de MKB'ers gaat helpen terwijl ze aan de andere kant er alles aan doen om anders denkende monddood te maken. De "pandemie" wordt mede door Keizer Zuckerburg in stand gehouden en veroorzaakt enorme schade aan juist deze groep.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.