SoLoMo in actie

17 oktober 2012, 13:05

De Mobile Advertising-markt blijft zich verder ontwikkelen. Het aantal mobile believers onder ’s Neerlands grootste adverteerders is significant gegroeid, maar de meeste merken bevinden zich nog in een staat van verwarring met betrekking tot mobile advertising. Volgens mobile guru en media futurist Gerd Leonhard tijdens mobile inspiration, bevinden we ons nu in de ‘old order’ van push advertising maar moeten we allemaal zo snel mogelijk naar een andere manier van advertising, een andere manier van denken. Die ‘new order’ heet SoLoMo: social-local-mobile. Maar hoe komen we daar dan precies?

SoLoMo

Relevantie is een sleutelwoord in mobile advertising. Want wie wil er nu niet een advertentie op de juiste tijd en plaats bij zijn doelgroep krijgen? Stel je voor: het is het 10 uur ‘s ochtends in het warmste weekend sinds 1994, je probeert naar het strand te komen en wilt weten hoe laat de bus rijdt en of deze omgeleid is. Je gaat op je iPhone naar een OV-site en ziet een advertentie waarin je een gratis flesje water bij je koffie krijgt aangeboden mits je deze koopt op het station waar je je bevindt. Toekomstmuziek? Welnee! Dat kan nu al! Sterker nog: location-based en time targeting wierpen in 2012 al hun vruchten af. In 2013 zal SoLoMo steeds meer ingezet en geperfectioneerd worden.

De So van social

Social media heeft een fundamentele verandering teweeggebracht in de manier waarop consumenten met hun mobiel omgaan, maar ook hoe ze interacteren met advertenties. Volgens comScore komt 45% van alle verkeer op Facebook en 55% van het Twitter-traffic via mobiel. In 2012 zagen we de eerste tests met like-buttons in mobiele banners en met mobile advertising op Twitter. Toch staat de So van social niet alleen voor social media, maar vooral voor het algehele sociale image van je smartphone. Met dit apparaat kun je tweeten, liken en sharen, maar ook whatsappen, skypen of chatten naar al je real-life- en internetvrienden of vage bekenden. Elk merk zou moeten inspelen op onze bijna natuurlijke drift tot het delen van informatie!

De LO van local

Location based advertising is populairder dan ooit. Deze zeer persoonlijke manier van mobile advertising is niet alleen populair onder mobile marketeers, op de juiste manier ingezet is het ook een erg consumentvriendelijke manier van adverteren. Door te targeten op locatie kan een banner de consument een winkel insturen om op een kortingsactie te reageren of een mobile coupon waarmee bijvoorbeeld een give away te halen valt. Een banner kan ook direct naar maps of een store locator doorlinken waardoor de gebruiker de juiste kant op gestuurd wordt.

De Mo van mobile

Houd ook bij een mobiele campagne of strategie rekening met het feit dat consumenten multitaskers zijn. We gebruiken het juiste device op de juiste plek. We kijken niet meer met 100% aandacht naar een TV-programma, we chatten, liken en retweeten ondertussen op onze mobiel of zoeken naar het op TV besproken onderwerp op onze tablet. Als consument zijn we allemaal (bewust of onbewust) mobiel online. Het lijkt dus logisch dat ook merken mobile-first gaan denken en handelen.

Mobiel wordt niet alleen op een ander moment, maar ook op een heel andere manier gebruikt. Er is dus ook een andere manier van interactie met een mobiele advertentie dan een TV- of outdoorcampagne. Voor een optimale levering en timing van een campagne is het van belang om mobiel als onderdeel van de gehele campagne te behandelen en dus ook goed na te denken over hoe en wanneer de mobiele inzet een rol kan gaan spelen. De inzet van meer dan 3 mediatypen kan een campagne maar liefst 21 maal effectiever maken dan wanneer er op één medium gegokt wordt.

Case Waternet VaarWater-applicatie

De case van de WaterVaart-app is een mooi voorbeeld van SoLoMo in actie. In juli en augustus 2012 hebben mediabureau ZIGT en WebAds een effectieve campagne gevoerd in samenwerking met Waternet ter promotie van de nieuwe VaarWater-applicatie. Voor deze campagne is een mobiele FloorAd met video ingezet, waarmee awareness werd gecreëerd. De advertentie vond zijn doelgroep door middel van location-based targeting (de grachten van Amsterdam en omstreken) en de siteselectie (Weerplaza, VI en AT5). De video kon ook gedeeld worden via Facebook en Twitter. Bovendien kon de app gedownload worden vanuit de uiting. Dit alles heeft geleid tot een zeer specifiek getargete en impactvolle campagne en tevreden partijen!

Deze blog is geschreven door Babs van Gisbergen, Product Developer Mobile bij WebAds.

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!