Sonja Kamst (Sanoma Media) over app-analytics

31 oktober 2012, 08:29

Onlangs dat menig consument verslingerd is aan de smartphone weten bedrijven hen daar nog vaak niet te vinden. Om daar verandering in te brengen organiseerde Sanoma Media onlangs de Mobile Inspiration Conference. Eén van de sessies daar stond in het teken van 'meten is weten'. Sonja Kamst, webanaliste (jazeker, she's a lady) bij Sanoma Media, vertelt in deze blog over haar ervaringen met analytics binnen mobiele apps.

In welke mate is analytics anders voor apps dan voor web?

“In principe is analytics natuurlijk niets anders voor apps dan voor web. Je kijkt met dezelfde bril naar de data, misschien zelfs met dezelfde meetvragen!”, zo vertelt Sonja. “Het enige verschil is dat in-app measurement gewoonweg nog niet veel plaatsvindt/vond, dus is het vooral een verrijking van de kennis van je gebruikersgedrag. En omdat we op zo’n andere manier de data moeten verzamelen, je echt van tevoren goed moet bepalen wat je gemeten wil hebben, denk je al snel verder dan simpele KPI’s als ‘pageviews’ en ‘bezoeken’. Een goede ontwikkeling lijkt mij, wat eigenlijk ook altijd zou moeten gebeuren voordat je een analysepakket implementeert op een website.”

Hoe bedoel je ‘op een andere manier de data verzamelen’?

“Omdat een app niet werkt met URL’s moeten we van tevoren de app helemaal uitpluizen om URL’s als het ware zelf te formuleren. Bij Sanoma Media gaan we vervolgens zo aan de slag dat we alle interacties gaan benoemen als event (of ‘gebeurtenis’) in het nieuwe Google Analytics voor apps. Omdat je zo precies kunt analyseren waar er wat gebeurde heb je alle antwoorden op meetvragen in één keer paraat. Waar bij websites veel meetcodes of tags ad hoc in de site worden gestopt, ben je in je app er eenmalig mee bezig en heb je direct antwoord op vragen als: welke push-notificaties worden er aangezet, en worden ze weer uitgezet? Bij welk scherm wordt de help button het meest aangetikt (en was de content dus het meest onduidelijk), wat voor soort artikelen worden nou het meest gedeeld via welk social medium, hoe vaak start men gemiddeld de app op een dag op en hoeveel tijd zat ertussen?”

Wat heb je geleerd van jouw ervaring met app analytics?

“Belangrijk om te onderzoeken blijkt het gebruik van de elementen in de app die veel tijd en geld hebben gekost voor de ontwikkelaar. Was die swipe-mogelijkheid wel noodzakelijk of zien we dat men toch gewoon de buttons gebruikt? Daar hebben we veel uit geleerd en weten toe te passen tijdens de ontwikkeling van andere apps. Ook nu weten we pas welke campagnes die we inzetten voor het downloaden van (Android) apps daadwerkelijk leiden tot gewenst app-gedrag. Dat is een compleet nieuw en zeer waardevol inzicht om uiteindelijk het marketingbudget efficiënter in te zetten. Ook weten we nu exact te vertellen in welke app versie, op welk device er wanneer crashes hebben plaatsgevonden. We kwamen er bovendien in een bepaalde app achter dat van alle deel-opties werkelijk niemand ‘mail’ koos, dus: schrappen die button!”

Concluderend zegt Sonja: “Kortom: niet meten is niet weten, grijp die kans om je app te optimaliseren!”

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!