Tambr en Total Design over de nieuwe merkidentiteit van het Caribische Kooyman
Het geheim van Kooyman ligt in de oprechte connectie met de eilandbewoners. Vertrouwen is essentieel op deze kleine, hechte eilanden.
Wouter Nooij (CMO Kooyman) betreedt samen met Henriette Verkerk (Head of Branding Total Design en rechts op de foto) en Willemijn van Hussen (Director Tambr Sonic Branding en links op de foto) het podium tijdens de 8e editie van Nima Marketing Day: ‘De merkidentiteit van Kooyman: Trots en gemeenschapszin van een familiebedrijf vertaald in kleur en klank.’
Van een eenvoudig timmerbedrijf in 1939 tot een geliefde Caribische marktleider in gereedschap en bouwmateriaal: Kooyman is een iconisch merk met de ambitie om ‘het goede’ te doen voor klanten, medewerkers en gemeenschappen op de Caribische eilanden.
Tijdens Nima Marketing Day nemen Total Design en Tambr bezoekers mee naar een van de grootste merken van de Cariben: Kooyman. Al bijna 85 jaar is Kooyman de favoriete winkel voor zowel doe-het-zelvers als professionals in het Caribisch gebied. Met zeven vestigingen en meer dan 650 medewerkers is dit familiebedrijf marktleider in hardware, bouwmaterialen en home improvement op Curaçao, Aruba, Barbados, Bonaire en St. Maarten. Kooyman speelt een cruciale rol bij de bouw en het onderhoud van woningen, kantoren en winkels, met voor professionals zelfs een ‘Drive Thru.’
Het geheim van Kooyman
Het geheim van Kooyman ligt in de oprechte connectie met de eilandbewoners. Vertrouwen is essentieel op deze kleine, hechte eilanden. Kooyman leeft zijn merkwaarden – honesty, integrity & responsibility – en geeft terug aan de gemeenschappen. Dit doen ze door lokale initiatieven te sponsoren, vakmensen op te leiden via de Kooymans Academy, plastic afval te upcyclen tot bouwmaterialen en zonne-energie te promoten. De merkessentie van Kooyman is dan ook niet voor niets Samen bouwen aan een betere toekomst.
Een nieuwe identiteit
Een consistent, krachtig merk begint met een helder zelfbeeld: waar kom je vandaan, waar sta je voor, hoe zie, voel en klink je? Als dat fundament niet deugt, slaat het overal de plank mis, no pun intended. Mede door een focus op groei lag daar nog een uitdaging. Total Design en Tambr werkten samen aan een nieuwe merkidentiteit, in zowel beeld als muziek, die perfect aansluit bij de levendige geschiedenis en het kleurrijke karakter van het erfgoed van de Caribbean.
Visuele stijl
Er bestaat niet één Caribische identiteit. Elk eiland heeft zijn unieke, autonome trots. Door te zoeken naar wat de eilanden bindt, werd er toch een rode draad zichtbaar: de felle kleurenpracht van de opkomende zon, azuurblauwe zeeën, roze flamingo’s, groene palmbomen, gekleurde huizen – alles bruist van levendige tinten en dat zie je terug in de visuele stijl.
Muziek als primaire levensbehoefte
Naast kleur is muziek een primaire levensbehoefte op de eilanden. Radio is een veel gebruikt middel om bereik te creëren. Een herkenbare sound helpt dan enorm, vandaar een muzikale identiteit gebaseerd op die typische Caribische flow: swingend, positief en kleurrijk.
De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 13 juni 2024 in DeFabrique in Utrecht. Tijdens dit festival van marketing geven maar liefst 70 marketingcollega’s inspirerende en interactieve presentaties verdeeld over tien zalen. We starten en eindigen de dag met smaakmakende plenaire sessies. Bovendien maken we de winnaars van de Nima Marketingprijzen bekend. Check nimamarketingday.nl voor updates van het programma of – beter nog – scoor meteen een ticket voordat je achter het net vist!
Dit artikel is eerder geplaatst op MarketingTribune.