Test: Behavioral targeting op mobiel internet

25 september 2007, 03:56

Behavioral targeting (BT) staat hier op het punt van doorbreken. Maar in Japan zijn ze altijd veel verder, dus daar beginnen ze alvast aan een mobiele variant. Japanners immers, die zijn dol op surfen via hun mobiele telefoon. Ook liggen in Japan de snelheden van mobiel internet al veel hoger dan hier.

Het Amerikaanse bedrijf Revenue Science gaat daarom Japan gebruiken als proeftuin voor het targeten van advertenties op mobiel zoekgedrag (via: Clickz). Lees ook het persbericht van Revenue Science (‘Revenue Science first to deploy mobile behavioral targting in Japan’).

In Nederland zal het nog wel even duren voordat BT hier op mobiel surfgedrag zal worden toegepast. Eerst moeten we het eens worden over de toegevoegde waarde van behavioral targeting. En oja, wat het eigenlijk is. Google experimenteert in ieder geval al met behavioral targeting. Maar hoe werkt het eigenlijk, dat mobiele behavioral targeting?

Op Clickz schrijft Fred Aun: ‘The behaviorally targeted ads will be distributed when people use their mobile devices to access news and search results pages, and advertisers will be able to deliver relevant and timely ads to members of that audience segment, which will be defined by the device user’s online activity.’

Details over hoe het verder allemaal zit, die zijn er nog niet. Wel is er vanuit Revenue Science door CEO Bill Gossman gezegd, dat er nogal wat aanpassingen nodig zijn om BT ook op mobiel internet effectief te laten zijn. Want, zegt Aun, cookie-based behavioral targeting, dat is geen optie op mobiele telefoons.

Maar mobiele BT kan technisch gezien wel, net zoals het op een gewone pc ook kan. Gossman: ‘It’s not easy, but it’s possible.’ Voorbeelden? Lees het hele artikel (Revenue Science Tries Mobile Behavioral Targeting in Japan) op Clickz.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bas Seelen

    BT op mobiele platforms is dichterbij dan er gedacht wordt in Nederland en europa… zowel in de BT exchange als in de enterprise versie van onze software zijn er mogelijkheden.

    Wil in kaart gebracht gedrag echt wat toevoegen moet er wel diverse content zijn om te classificeren, dus content en veel users! Je kan ook denken aan het koppelen van surfgedrag online en mobiel online. hierover later meer…


    25 september 2007 om 06:24
    Comsult – Joshua Valkenier

    Een belangrijke voorwaarde voor succesvolle behavioral targeting is variatie in de bezoekersgroep en in de aanwezige content. Vooralsnog verwacht ik in elk geval in NL een behoorlijk homogene groep early adopters. Beperkte ‘variatie’ in gebruikers dus. Ook qua content zijn veel toepassingen beperkt en vaak specialistisch van opzet.


    22 oktober 2007 om 13:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!