The Glitz – dienstverlener locatiegebonden diensten
Een mobiele beller zit in de auto en is op zoek naar een snelle hap. Hij geeft zijn wensen (bijvoorbeeld hamburger of kroket) door via een sms-je. Kort daarop ontvangt hij op zijn telefoon de gegevens van het dichtstbijzijnde fastfood restaurant, desgewenst met routekaart.
Begin volgende maand start The Glitz, een nieuw soort dienstverlening op basis van plaatsbepaling met gsm. Daarbij wordt handig gebruik gemaakt van het feit dat de mobiele operators altijd weten waar een gsm-telefoon zich bevindt. Zolang de telefoon aanstaat, is diens locatie tot op 40 meter nauwkeurig te bepalen. In steden waar veel antennemasten staan, bedraagt de nauwkeurigheid minimaal 400 meter. Op het platteland is de plaatsbepaling veel minder exact.
Tot voor kort werd met deze locatiegegevens niets gedaan, of het moest de politie zijn bij de opsporing van criminelen. The Glitz behoort tot de eerste bedrijven in Nederland, die locatiegebonden diensten voor de consument gaat aanbieden. Behalve voor vestigingen van fastfoodketens komen er ook diensten voor restaurants, (seks)clubs en dating. De privacy van de consument is daarbij niet in het geding, meent Olof-Jan Smits, directeur van The Glitz. Men moet immers zelf toestemming geven voor het gebruik van de locatiegegevens. Een operator als Vodafone brengt 0,10 euro in rekening voor het opsporen van een mobieltje. The Glitz hanteert een tarief dat varieert van 0,80 tot 5 euro. Het zoeken van clubs is het duurst.
Bron: De Telegraaf