TikTok en Instagram zitten elkaar in de haren

Influencer-marketing nog het vaakst ingezet op Instagram, maar TikTok nadert

TikTok en Instagram zitten elkaar in de haren
, Marketingfacts

Influencer-marketing, het inzetten van een bekend persoon om je bedrijf of product te promoten, lijkt voor sommige merken de norm. Welke platforms zijn daarvoor het meest populair en waren er in 2020 opvallende verschillen ten opzichte van 2019?

Marketingplatform Warc heeft een opvallende uitkomst gepubliceerd over de sociale platforms die influencers gebruiken voor marketingcampagnes. Onderzoek van Influencer Marketing Hub wijst uit dat TikTok nipt meer gebruikt wordt door influencer-marketeers dan Facebook. Het is 45 procent voor TikTok tegenover 43 procent voor Facebook.

Vooralsnog is Instagram het winnende platform. Ruim tweederde (68 procent) van de influencers zet Instagram in voor zijn of haar marketingactiviteiten. Toch is het aandeel van Instagram wel gedaald. Vorig jaar werd het platform nog gebruikt door 80 procent van de marketeers die influencers inzetten. Mogelijk wordt dat veroorzaakt door de aandacht die TikTok afgelopen jaar heeft gekregen, waardoor er meer budget naartoe vloeide, ten koste van Instagram. De onderzoekers noemen het niet, maar de kruistocht van de vorige Amerikaanse president tegen het van oorsprong Chinese platform kan er ironisch genoeg toe hebben geleid dat TikTok als nieuw fenomeen meer mainstream werd.

De groei van TikTok

Hoe het kan dat TikTok uit het niets de social winnaar van 2020 is geworden, heeft mogelijk domweg te maken met het gegeven dat het publiek op dit platform snel toenam en dat de gebruikersactiviteit verdubbelde. Merken hebben dat opgemerkt, met als gevolg dat 44 procent van de marketeers van plan is om in 2021 meer marketingbudget uit te gaan geven richting TikTok.

Rivaliteit tussen de nummers 1 en 2

Dit jaar zal de rivaliteit tussen de nummer 1 (Instagram) en de nummer 2 (TikTok) dus verder toenemen. Toch hoeft het ene platform het andere niet volledig uit het veld te slaan. Dat komt vooral doordat het heel verschillende platforms zijn. Marketeers zullen zich met hun Instagram-inhoud meer richten op inspiratie, terwijl TikTok eerder gericht is op entertainment. Het blijft dus van groot belang te begrijpen dat beide platforms in de bredere omnichannel-verkoopstrategie passen, en vooral ook hoe.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.