TikTok gebruik onder VS tieners groter dan Instagram en Snapchat

17 december 2021, 10:00

Meer entertainment, positieve zelfexpressie en eindeloos scrollen door korte videocontent

Social media app TikTok haalt in wekelijks gebruik Instagram en Snapchat in onder Amerikaanse jongeren van 12 – 17 jaar (Gen Z). Dat blijkt uit dit bericht op MarketingCharts, dat zich baseert op onderzoek van Forrester.

TikTok groeit hard door in de VS, met behoorlijke hulp van de Corona-pandemie. Werd TikTok afgelopen jaar al aangemerkt als favoriete socialmedia app (boven instagram en Snapchat), nu blijkt dus uit gegevens van Forrestr onder tieners van 12-17 jaar dat ook het wekelijks bereik van TikTok groter is.

63% gebruikt TikTok op wekelijkse basis

Uit het onderzoek onder meer dan 4.600 Amerikaanse online consumenten in de leeftijd van 12 tot 17 jaar blijkt dat TikTok – dat tegen het einde van het jaar naar verwachting 37,3 miljoen gebruikers zal hebben onder tieners – dit jaar een jaar-op-jaar toename van 13 procentpunt in het wekelijks bereik noteert in de VS. In 2020 gebruikte 50% van de tieners wekelijks TikTok, terwijl dit jaar 63% van de tieners de app wekelijks gebruikt.

In 2021 gebruikten minder ondervraagde tieners Instagram (57%) dan in 2020 (61%): het wekelijkse gebruik van Instagram tussen 2019 en 2021 is met 7 procentpunten is gedaald.

Meer vermaak en zelfexpressie op TikTok dan op Instagram en Snapchat

Op de vraag waarom ze TikTok verkiezen boven andere apps, meldden tieners dat de app “meer entertainment biedt” en “grappiger” is dan de andere apps. Forrester vroeg ouders om het gesprek aan te gaan met hun 12- tot 17-jarige kind(eren) over wat ze specifiek leuk vinden aan TikTok, in vergelijking met de andere social media apps. Reacties vielen uiteen in drie hoofdcategorieën:

  • Entertainmentwaarde. Respondenten gebruikten vaak het woord ‘leuk’ en ‘grappig’ bij het doorgeven van de voorkeur van hun kinderen voor TikTok.
  • Korte video’s en variatie. TikTok wordt door Amerikaanse jongeren gezien als een vermakelijke manier om de tijd te doden. Het eindeloze scrollen door content, de variatie en de korte videoclips zorgen voor betrokkenheid.
  • Positieve zelfexpressie. De “positiviteit van TikTok” werd door verschillende respondenten aangehaald. De ouders gaven aan dat hun kinderen zich in de app “vrij” voelen om zich te uiten, dansen is daar een herkenbaar voorbeeld van.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!