TikTok niet langer alleen voor jongeren
Steeds meer ouderen gaan óók aan de TikTok
Het socialmediakanaal TikTok is niet alleen aan een groei bezig in platte aantallen gebruikers, ook de verschillende gebruikersdoelgroepen nemen gestaag toe. Was het tot voor kort écht iets voor alleen jongeren, nu hebben ook de ouderen het platform ontdekt. Een drama voor de hipheid en het imago misschien, maar een zegen voor adverteerders – uiteraard.
In maart al werd bekend dat TikTok de social winnaar van 2020 was geworden. Dat gebeurde omdat de hoeveelheid publiek op het platform in vlugge vaart toenam en de gebruikersactiviteit verdubbelde. Door de groei van het platform zijn ook marketeers de waarde van het medium gaan inzien. 44 procent van hen zou van plan zijn om dit jaar meer marketingbudget uit te gaan geven aan content op TikTok. Vooral door de creatieve mogelijkheden die de app biedt zien B2B-bedrijven hun succes op het platform ook groeien.
Van jong naar jong én oud
Op dit moment ligt de kerndoelgroep van het mediaplatform met de korte muziekvideo’s vooral bij de jongere mensen. Maar liefst één op de drie gebruikers (32 procent) is tussen de 18 en 24 jaar. Je zou om die reden kunnen zeggen dat het echt een soort jongerenplatform is geworden, maar niets is minder waar. Ten opzichte van vorig jaar is het percentage gebruikers met een leeftijd tussen de 55 en 64 jaar verdubbeld. Eigenlijk heeft het social platform over de gehele linie de snelste groei onder mensen ouder dan 35. Dat zou althans blijken uit de nieuwste cijfers van marktanalist Ampere Analysis Insights.
De ‘oudere’ gebruikers komen mee met contentaanbieders
Bijna een kwart (22 procent) van de gebruikers van TikTok is inmiddels tussen de 35 en 44 jaar oud. Dat is een groei van 5 procent ten opzichte van het vorige jaar. Onder de gebruikers tussen de 45 en 54 jaar was de toename in dezelfde periode zelfs nog wat groter: een nette 9 procent.
Volgens WARC is de aanwas van oudere doelgroepen vooral te verklaren doordat TikTok meer is gaan samenwerken met contentaanbieders die sowieso al meerdere verschillende doelgroepen in hun achterban hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de samenwerking met de Europese voetbalbond UEFA.