Trends in verpakken in 2021

6 november 2020, 14:00

Hoewel interactieve verpakkingen nog niet wijdverspreid in de schappen staan of liggen, is het een verschijnsel dat in opkomst is.

Verpakkingen zijn continu in ontwikkeling. De trends die we komende jaren gaan tegenkomen: technologie, personalisatie, unboxing en duurzaamheid. Het zijn actuele en grote thema’s waarin elk jaar weer stappen worden gezet. Met interactieve verpakkingen kun je jezelf als merk onderscheiden. Personalisatie wordt steeds verfijnder, maar vooral het verduurzamen van verpakkingen gaat hard. De industrie als geheel richt zich op verpakkingen die zijn ontworpen voor recycling.

Duurzaamheid, slimme verpakkingen en luxe gepersonaliseerde verpakkingen blijven in 2021 terugkomen als de drie grootste verpakkingstrends. Wat te denken van een speciaal platform voor connected verpakkingen of een pizzamerk dat een Snapchat-filter toevoegt aan hun pizzadozen? Er komen steeds meer digitale verpakkingsmogelijkheden om de aandacht van consumenten te trekken. Ook komen er steeds meer duurzame verpakkingsinitiatieven op de markt. Grote merken nemen daarbij het voortouw. Door technologische ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie is het steeds goedkoper en eenvoudiger om verpakkingen te personaliseren. Na de bekende ‘Share-a-coke-campagne‘ van Coca-Cola volgen steeds meer merken met het personaliseren van verpakkingen. Wat staat ons aankomend jaar te wachten? Wat zijn de verpakkingstrends voor 2021?

Trend 1: Interactieve verpakkingen

Verpakkingen zijn continu in ontwikkeling. Consumenten verwachten steeds meer creativiteit als het gaat om verpakkingen. Ze verlangen iets anders en unieks. Met interactieve verpakkingen kun je jezelf als merk onderscheiden. Interactieve verpakkingen zijn niet alleen visueel goed ontworpen, maar dienen ook een doel als entertainment of functionaliteit. In het schap onderscheidt een interactieve verpakking zich door het creëren van een wow-factor door kopers iets te laten doen of door het product op een eenvoudigere manier te gebruiken. Hoewel interactieve verpakkingen nog niet wijdverspreid in de schappen staan of liggen, is het een verschijnsel dat in opkomst is. Aan de hand van voorbeelden laten we zien wat je met interactieve verpakkingen kunt doen.

Papa John’s gebruikt Snapchat filter voor interactie met klanten

Papa John’s heeft ter promotie van Valentijnsdag een speciale filter voor Snapchat ontwikkeld waarmee klanten door middel van Augmented Reality (AR) een hartvormige pizza konden bestellen. Daarnaast konden klanten een selfie maken door gebruik te maken van een Papa John’s-filter en dit delen met hun vrienden. De actie liep van 10 tot en met 16 februari 2019 in de VS.

De Snapchat-filter maakte gebruik van shoppable AR-technologie die het mogelijk maakte om bestellingen van de pizza’s direct af te handelen. De Valentijnactie bleek een succes, want een jaar eerder organiseerde Papa John’s een soortgelijke actie. Dat jaar bestelde 25 procent van de Snapchat-gebruikers die de AR-lens gebruikten een Valentijnsdag-pizza. Daarnaast leidde het ook tot een stijging van 6 procent meer betrokkenheid op de advertenties.

Tetra Pak introduceert platform voor connected verpakkingen

De multinational voedsel- en drankverpakkingsbedrijf Tetra Pak heeft een nieuw verpakkingsplatform gelanceerd waarmee melk- en sapverpakkingen voorzien worden van een virtuele laag. Deze virtuele laag zorgt ervoor dat de verpakkingen worden omgezet in interactieve verpakkingen die digitale informatie en gegevens overdragen. Het platform maakt gebruik van codering, digital printing en databeheer om vooruitgang te bieden aan voedselproducenten, retailers en winkeliers.

De Europese Rekenkamer heeft berekend dat het huidige recyclingpercentage tussen de 30 en 42 procent ligt.

Via het platform wordt traceerbaarheid van de drinkverpakkingen van begin tot eind aangeboden. Hierdoor kunnen voedselproducten de productie, de kwaliteitscontrole en de transparantie van de toeleveringsketen van hun producten verbeteren. Retailers kunnen het platform gebruiken voor real-time inzicht en zichtbaarheid van de supply chain, waardoor distributeurs voorraadbewegingen kunnen volgen met behulp van historie- en locatietracering, waarschuwingen voor problemen kunnen ontvangen en de leverprestaties kunnen volgen. Tetra Pak heeft samengewerkt met drank-, sap- en melkproducenten in Spanje, Rusland, China, de Dominicaanse Republiek en India om de prestaties van het nieuwe aangesloten platform in de detailhandel te testen. Het is een mooi voorbeeld naar connectiviteit van verpakkingen.

Trend 2: Steeds meer duurzame alternatieven en verpakkingen

De groeiende vraag naar consumptiegoederen heeft voor een stijgende vraag naar verpakkingen gezorgd. Het aantal wegwerpverpakkingen (single use) is enorm gestegen en daarom is de markt op zoek naar alternatieve oplossingen. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven bezig met het verduurzamen van hun verpakkingen. De industrie als geheel moet zich bijvoorbeeld gaan richten op verpakkingen die ontworpen zijn voor recycling. Hiermee wordt het standaardiseren en het vereenvoudigen van verpakkingen bedoeld, zodat ze optimaal te recyclen zijn. Zo is de Europese doelstelling dat in 2025 minimaal 50 procent van het geproduceerde plastic verpakkingsmateriaal gerecycled moet worden. In 2030 moet dit 55 procent zijn. De Europese Rekenkamer heeft berekend dat het huidige recyclingpercentage tussen de 30 en 42 procent ligt. Er is dus nog werk aan de winkel. Grote bedrijven nemen hierin het voortouw.

Coca-Cola Nederland stapt volledig over op 100 % gerecyclede plastic flessen

Na Zweden is Nederland het tweede land ter wereld dat de overstap maakt naar 100 procent gerecycled plastic. In oktober is de transitie gestart met kleine plastic flesjes. In 2021 volgen alle grote plastic flessen. Door deze stap is het niet langer nodig om nieuw plastic te gebruiken bij het maken van nieuwe flessen. Dit levert in Nederland een besparing van ruim 10.000 ton nieuw ‘virgin’ plastic op. Daarnaast levert het ook nog eens een CO2-besparing van 21% per jaar op de plastic flessen.

Coca-Cola is in Nederland de eerste frisdrankproducent die voor het volledige portfolio stopt met het gebruik van nieuw plastic in hun flessen. Daarmee loopt Coca-Cola voor op als het gaat om het ‘This is forward’-doelstelling. Deze doelstelling houdt in dat er tegen 2023 in West-Europa minimaal de helft van het materiaal wat wordt gebruikt voor alle PET-flessen van gerecycled plastic is gemaakt. Dat Coca-Cola in Nederland over kan gaan op volledig gerecycled plastic is mede te danken aan de sterke lokale infrastructuur voor inzameling en recycling van verpakkingen.

McDonald’s doet plastic rietjes en deksels in de ban

McDonald’s is vanaf half oktober overgestapt op papieren rietjes. De plastic rietjes zijn in alle Nederlandse restaurantketen vervangen. Alleen al in Nederland scheelt dit op jaarbasis 100 miljoen plastic rietjes. Het is een onderdeel van een wereldwijde operatie van McDonald’s. Ook de plastic deksel van de McFlurry is verdwenen. De plastic deksel is overbodig gemaakt door de kartonnen beker dichtvouwbaar te maken. Deze twee maatregelen leveren een besparing van 70 ton plastic per jaar op.

De papieren rietjes en deksels van McDonald’s lopen vooruit op de nieuwe wetgeving van 3 juli volgend jaar. Deze wetgeving houdt in dat er vanaf dat moment geen roerstaafjes, deksels, rietjes, bakjes, bordjes, wattenstaafjes en bestek van plastic verkocht mogen worden. Dit betekent dat supermarkten, cateraars, warenhuis-snackbars en fastfoodketens moeten overstappen op plasticloze exemplaren. Ook webwinkels zijn steeds meer bezig met duurzaamheid en verpakkingen.

Kleine aanpassingen in gewicht en productgrootte leiden tot aanzienlijke vermindering van C02-uitstoot.

Amazon kondigt Compact by design aan voor kleinere verpakkingen

Amazon heeft een duurzaamheidslogo in het leven geroepen die het voor klanten gemakkelijker moet maken om duurzame producten te ontdekken en kopen. Het Climate Pledge Friendly-label geeft bij 25.000 producten aan dat ze bijdragen aan een duurzamere wereld. Onder dit label vallen diverse duurzaamheidscertificeringen zoals Fair Trade, cradle to cradle etc.

Naast Climate Pledge Friendly kondigt Amazon ook Compact by Design aan. Dit is een nieuwe certificering waarbij overtollige lucht en water worden verwijderd zodat deze efficiënter kunnen worden verzonden. Producten hebben hierdoor minder verpakking nodig. Deze kleine aanpassingen in gewicht en productgrootte leiden op grote schaal tot een aanzienlijke vermindering van C02-uitstoot. De Seventh Generation is een goed voorbeeld van een Compact by Design-gecertificeerd product. Het wasmiddel gebruikt 60% minder plastic en 50% minder water dan de vorige wasfles. Hierdoor zijn er enorme energie- en materiaalbesparingen mogelijk.

Coolblue ruilt kartonnen doos in voor papieren verzendzak

Coolblue bezorgt bestellingen met zijn eigen bezorgservice, waaronder de CoolblueFiets. In steeds meer steden zal het uitbreiden met het bezorgen van bestellingen op de fiets. Uiteindelijk kunnen klanten in 17 steden de blauwe bakfiets voorbij zien rijden.

De traditionele blauwe kartonnen doos van Coolblue zal zoveel mogelijk worden vervangen door een papieren verzendzak. Dit om het gebruik van het verpakkingsmateriaal terug te dringen. Tegelijkertijd besparen de verzendzakken behoorlijk wat ruimte in de bakfiets. Hierdoor kunnen er meer bestellingen op de fiets worden bezorgd. Mocht het toch een bestelling verpakken in een blauwe kartonnen doos, dan heeft Coolblue op het magazijn een pakketmachine die de dozen automatisch aanpast aan de grootte van bestellingen. Dat scheelt lucht, dus ruimte, in de busjes en fiets.

Bol.com pakt 7 miljoen artikelen niet meer in

In 2019 startte Bol.com met het weglaten van de herkenbare blauwe doos. Dit ging om 3,5 miljoen artikelen. Bol.com wil dit jaar twee keer zoveel artikelen zonder kartonnen omdoos versturen. De e-tailer hoopt hiermee de CO2-uitstoot terug te brengen door te besparen op een hoop verpakkingsmateriaal. De verpakkingen zorgen voor ongeveer 20 procent van de totale C02-uitstoot van bol.com.

Bol.com nam afgelopen periode 23 miljoen artikelen onder de loep om te onderzoeken welke producten zonder Bol.com-doos verpakt kan worden. Hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal. In 2019 is Bol.com al begonnen om geen artikelen als ventilatoren, strijkijzers, frituurpannen, printers, koffiezetapparaten en luiers meer in te pakken. Bol.com plakt op deze producten alleen nog een verzendlabel. Daarnaast onderzoekt het of originele verpakkingen door middel van een kleine aanpassing alsnog geschikt zijn voor overpakt verzenden. Ook de artikelen van verkooppartners die de logistiek aan Bol.com uitbesteden, worden onder de loep genomen.

Trend 3: Personalisatie en unboxing

De gepersonaliseerde-verpakkingstrend is succesvol, omdat het individuen in staat stelt zich te identificeren met het product van een merk. Het zien van je naam op een flesje of verpakking geeft direct herkenning, waardoor het product de aandacht trekt. Slimme verpakkingsontwerpers en marketeers weten hier steeds beter op in te spelen. Uit onderzoek van Packaging Europe blijkt dat gepersonaliseerde verpakkingen steeds meer een industrienorm worden en het meer wordt geïntegreerd in de verpakkingsstrategieën van bedrijven. 66 procent van de verpakkingsprofessionals die het onderzoek deelnamen, verklaart dat de personalisatie van verpakkingen iets is dat ze in hun aanbod implementeren of in ieder geval overwegen. Bovendien is 89 procent van de ondervraagden van mening dat deze trend de komende twee tot drie jaar alleen maar in belang zal gaan toenemen.

Coca-Cola had een succesvolle campagne met het personaliseren van zijn verpakkingen. Een ander voorbeeld is Frito-Lay, dat een campagne lanceerde waarop consumenten hun favoriete zomermomenten op een zak chips konden laten bedrukken. De eerste 10.000 klanten kregen de mogelijkheid om hun persoonlijke chipszak te ontwerpen.

Bron: Fritolay.com

Unboxing

Een verpakking moet meer doen dan alleen een product beschermen, het moet een wow-factor creëren die bijvoorbeeld het delen op social media bevordert. Tegenwoordig zien we bij steeds meer grote bedrijven de unboxing experience. Deze unboxing experiences moeten de verlangens van de consument naar een beleving en de interactie bevorderen. Het creëren van een unieke ervaring zal de betrokkenheid van de consument vergroten door mond-tot-mondreclame. Social media is een krachtig instrument dat door shoppers wordt gebruikt om waarde toe te voegen aan de producten die ze kopen.

De Apple unboxing ervaring

Zoek ‘Apple unboxing’ op YouTube en je wordt overspoeld met video’s van consumenten die hun ervaringen delen met abonnees en volgers bij het uitpakken van hun Apple-producten. Van het unboxen van iMacs tot het openen van een nieuwe iPhone-verpakking. Apple heeft duidelijk goed nagedacht over de unboxing experience van zijn klanten. Hoe heeft Apple dit voor elkaar gekregen? Afgezien van het gegeven dat het merk natuurlijk een begrip is, is de minimalistische stijl van de verpakking iconisch. Een witte verpakking, in combinatie met het zwarte logo en de productafbeeldingen in hoge resolutie, stelt klanten in staat om hun aankoop in 2D te bekijken voordat ze de verpakking openen. De minimalistische verpakking creëert al voldoende exposure om een unboxing te willen delen.

De trends voor verpakkingen die we in 2021 gaan tegenkomen: technologie, personalisatie en unboxing en duurzaamheid. Het zijn actuele en grote thema’s waar elk jaar weer een stap voor wordt gezet. Ook volgend jaar bereiken we het eindstation nog niet en het kan nog jaren duren voordat we weten of we de juiste dingen doen voor het gewenste effect op macro-niveau.

Marthijn van Oostveen
Freelance online marketeer bij Marthijnvanoostveen.com

Marthijn van Oostveen is vanaf 2016 werkzaam als freelance online marketeer. Onderwerpen over verpakkingen, online marketing, SEO, content marketing, artificial intelligence, machine learning en robotics zijn voor hem niet vreemd. Hij heeft gewerkt voor diverse opdrachtgevers, waaronder Offerte.nl, Profile, PostNL, Vendrig Packaging, Mijnmotivatiebrief.com en TOI Opleidingen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!