Valentijn Bras (Scoupy): “Wij zijn de AdWords voor het échte leven”

8 november 2012, 10:29

Nederlanders zijn dol op korting, ook digitaal. Dat blijkt uit de snelle opkomst van Scoupy, een Nederlands bedrijf dat consumenten via hun mobiele telefoon kortingsacties aanbiedt op basis van hun locatie. In vaktermen location-based mobile couponing dus. Oprichter en CEO Valentijn Bras vertelt over de eerste 16 maanden van het bedrijf én over de maanden die volgen.

Oprichter en CEO Valentijn Bras startte vorig jaar Scoupy, zeker niet zijn eerste sprong in het diepe: “Ik ben bijna 40 en al ondernemer zolang als ik werk. Ik heb verschillende bedrijven opgezet met verschillende partners, op het gebied van promotie en buitenreclame, maar ook in kinderanimatie in de Point Of Sale en in vakantiehuizen op Curaçao. Vrij gevarieerd dus, maar bijna altijd mediagerelateerd.

In de afgelopen jaren heb ik ook verschillende concepten bedacht voor de kortingsmarkt. Scoupy is daarvan een resultaat.”

Scoupy

Scoupy werd eind 2011 gelanceerd. Een goed moment, volgens Bras: “We komen precies op het juiste moment, omdat veel mensen hun mobieltje als centraal device in hun leven gaan gebruiken. Bellen is maar een appje geworden, we doen er veel meer mee. Ook alle bedrijven en winkels zullen moeten gaan begrijpen dat ze daar iets mee moeten. Veel bedrijven weten niet hoe, wij helpen ze erbij. Wij doen dat met korting, in de vorm van een coupon. Korting als middel, niet als doel. Het doel is om klanten naar de winkel te trekken, om store traffic te bouwen. Korting als impuls, dus. Eigenlijk een eeuwenoud marketingmiddel, maar dan in een nieuw, digitaal jasje”

“Met onze kortingscoupons leveren wij een impuls af om naar een winkel te gaan. Het betreft een goeie, relevante deal en doordat we locatiegebaseerd werken, is de bereikbaarheid van de betreffende winkels hoog; je bent al in de buurt. Het verschil met bijv. Groupon is dat bij ons de winkelier zelf de deal nog moet doen, wij lokken alleen de klant de winkel binnen. Vergelijk het maar met AdWords: die verkopen zelf ook niets, dat moet je op je eigen website nog doen. Zo zie ik dit ook: wij zijn de AdWords voor het echte leven.

Resultaten

Dat slaat erg aan, bij retailers en bij consumenten. Bij consumenten positioneren we ons natuurlijk vooral op korting, maar in de praktijk wordt de besparing ook vaak bij dezelfde winkelier weer uitgegeven. Wat dat betreft kun je ons ook wel vergelijken met een bedrijfsfolder.”

Scoupy is nu zo'n 16 maanden bezig. En goed bezig ook, volgens Bras. “Het loopt goed, ja. We hebben veel tevreden klanten die langere tijd acties doen. We hebben deelnemende klanten die in 2 maanden 500 bezoeken wisten te behalen. Een deelnemende restaurantketen krijgt per vestiging 10 tot 15 klanten per dag binnen via ons, een AH-filiaal zelfs zo'n 1.000 bezoekers in een maand! Maar goed, we zijn pas kort bezig. We moeten dan ook in veel regio's nog in relevantie groeien. De consument laat zich echt niet foppen, dus je moet gewoon zorgen voor genoeg interessante deals in de buurt. Vandaar ook onze recente partnerships met PostNL en Sanoma.”

Investeringen

In de jonge historie van Scoupy zijn drie aandeelhouders toegetreden tot het bedrijf.

  • In maart van dit jaar nam Gennie Freen Producties (GFP) een aandeel. Bras: “Ik zeg altijd dat een speler zoals wij dat zijn drie domeinen moet afdekken: de lokale helden – restaurantjes, boetiekjes -, retail – ketens dus – en leisure. In die laatste markt is GFP goed vertegenwoordigd, vooral in print. Met onze online propositie erbij was dat dus een mooie match.”
  • In september volgde een investering van PostNL-dochter Netwerk VSP. “Zij hebben goede klantrelaties bij de retailketens, dus zij kunnen onze propositie inbrengen bij hun klanten. Wij waren voor hen een heel strategische partner, dat was voor ons reden om met hen in zee te gaan”, volgens Bras.
  • Tenslotte stapte vorige maand Sanoma aan boord via SanomaVentures. “Een partij als wij heeft bereik nodig. Dat kun je het zelf inkopen, maar dan kost het veel geld. Óf je partnert, dan kost het een stuk minder. Sanoma is de grootste digitale publisher, staat in print z'n mannetje en heeft ook nog een belang in SBS. We hadden eigenlijk ook vanaf de beginfase al contact.”

Daarbij blijft het voorlopig wel, lacht Bras. “Voorlopig zijn we even klaar, ja. We willen zelf ook nog wat aandelen houden, anders moeten we weer iets anders doen met ons leven…”

Hoe zit het met het gebruik aan de consumentenkant? “Onze app is nu ruim 170.000 keer gedownload. We doen geen uitspraken over het aantal actieve gebruikers, maar laten we zeggen dat een aanzienlijk deel van de downloaders ook iets met de app doet. Nee, we zien daarbij geen verschil tussen iOS- en Android-gebruikers.

De gemiddelde dealwaarde ligt rond de 17 euro. Het gaat natuurlijk om impulsgerelateerde acties. Je wordt gelokt omdat je in de buurt bent. Een fiets of een wasmachine zul je dan niet snel kopen, maar voor uit eten of een spijkerbroek zijn mensen wel te porren.”

Eigen sales

Een belangrijk aspect van Scoupy's businessmodel is het eigen salesteam. “Wij hebben vanaf het begin zwaar ingezet op content. Als we geen deals bieden voor gebruikers, zijn we niet relevant en gooien ze ons van hun mobieltje. Daarom hebben we een team van 19 mensen die onze sales doen, gewoon winkeltje in, winkeltje uit. Uitleggen wat we doen en wat we kunnen betekenen voor de ondernemer. Daarnaast helpt Netwerk VSP ons met de sales. Zij hebben natuurlijk een sterk netwerk vanuit business van het verspreiden van folders, vooral onder nationale winkelketens.”

Concurrentie

Bras refereerde al aan Groupon, waarop veel winkeliers kritiek hadden de afgelopen maanden. Zo zou het vooral koopjesjagers trekken en geen nieuwe, trouwe klanten genereren. Hoe kijkt Bras daar tegenaan? “Allereerst ben ik het met de kritiek op Groupon grotendeels oneens. Als ik restauranthouder was en ik had traffic nodig, dan zou ik het wel weten, want het heeft bewezen snel traffic te kunnen bouwen. Rekenen moet je als ondernemer zelf doen. Maar veel partijen hebben zich inderdaad verslikt in die deals.

Maar zoals ik al aangaf, bij ons werkt het anders: je koopt bij ons geen deal. Bij ons is de aanbieder van de deal veel belangrijker en het draait om de locatie, dat zijn twee fundamentele verschillen.”

Andere concurrenten als Pocketdeals, dat eind 2011 werd overgenomen door TMG, en Facebook Offers ziet Bras niet direct afbreuk doen aan Scoupy’s succes, mede door het eigen salesteam. “Natuurlijk zijn alle kortingsgerelateerde diensten onze concurrent. Maar de focus op sales die wij hebben, is Pocketdeals nog niet gelukt. En Facebook Offers is een geduchte tegenstander, maar of ze ooit het lokale karakter gaan behalen dat wij kunnen bieden, is de vraag. Facebook heeft natuurlijk een enorm bereik, maar in Nederland maar 4 werknemers.”

Toekomst

Welke plannen heeft Scoupy voor de toekomst? Zijn er bijv. plannen voor internationale expansie? Bras: “Daar kan ik momenteel nog niet zoveel over zeggen. We kijken wel naar het buitenland, maar hebben zeker geen concrete plannen. Je zult begrijpen dat met onze sales-aanpak zo'n uitbreiding behoorlijk investeringsintensief zou zijn.

Wel gaan we uitbreiden qua apps: we werken aan een Facebook-app en een web-app. Daarbij kun je op basis van het IP-adres de locatie van de gebruiker achterhalen en kortingen laten zien. Het voordeel daarvan is dat we onszelf ook bereikbaar maken voor mensen die geen smartphone hebben; de coupons kun je dan gewoon uitprinten. Kijk, uiteindelijk gaat het de ondernemer erom dat hij traffic behaalt en maakt het hem niet uit waar de bezoeker vandaan komt.

Voor onze mobiele apps zoeken we het in nieuwe features. Daarin zullen we groeien, maar de vraag is wat we gaan doen. Het zal sowieo in de lijn liggen van de dienstverlening die we nu al doen: loyalty, betalen, etc. Enfin, je ziet het media januari wel, want dan verschijnt onze Scoupy-app 2.0.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Martijn Dirkx

    Goed artikel, ben benieuwd naar de 2.0 app 🙂

    Oh, en willen jullie AdWords voortaan weer gewoon met hoofdletter W schrijven? Thanx!


    8 november 2012 om 15:23
    bramkoster

    @Martijn: CamelCaps FTW! 🙂 Heb ’t aangepast, dank voor de pointer!


    9 november 2012 om 16:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!