Vergeet .eu domeinen en ga voor .mobi

24 januari 2007, 09:02

Begin 2006 was iedereen heel druk bezig met het registreren van een .eu domein (iets dat ondertussen ruim 2,5 miljoen maal is gedaan). Domeinnamen zijn geld waard, dat mag ondertussen bekend zijn en .eu zou ”the next big thing” worden.

Vergeet het maar, niet gebeurd en zal ook niet meer gebeuren. Alle belangrijke domeinnamen zijn in het bezit gekomen van domeinhandelaren. Geregistreerd met als enige doel: verkoop. Via vele trucs was het toch mogelijk om het hele proces dat was opgesteld om dit te voorkomen te omzeilen (lees wired.com).

De topdomeinen staan dus te koop en worden niet actief gepromoot. Tevens blijken commerciële bedrijven vast te houden aan hun land domein (.nl, .be, .fr etc.) en bij internationale aspiraties .com te handhaven (met de nl.domain.com en fr.domain.com als variaties voor landen). .eu is wel geregistreerd, maar er wordt niets actiefs mee gedaan. Op domeinhandel websites als sedo.com is ook zichtbaar dat het type-in publiek nihil is (iets dat de waarde van menig nietszeggend .com domein nog redelijk hoog maakt). Naast eurid.eu zelf is daarbij (volgens Alexa) slechts 1 .eu domein te vinden dat nog goed bezoek heeft: website lnm.eu). Het zegt ook genoeg dat wanneer je bij google een site search uitvoerd op .eu er op de 1e resultaten pagina veel .eu domeinen te koop staan… .eu heeft dus geen aandacht van de surfer en zal het, misschien los van wat europese / politieke websites, ook niet meer krijgen.

Tijdens de hele heisa omtrent het live gaan van .eu is ook .mobi van start gegaan (lees marketingfacts.nl). Hiervan waren de verwachtingen niet hoog en de meeste domeinverzamelaars hebben dit domein ook links laten liggen (veelal ook door de drukte voor .eu). Nu blijken deze domeinen echter wel degelijk waarde te vertegenwoordigen en voor aanzienlijke bedragen van de hand te gaan:

  • Flowers.mobi, 200.000 dollar (28-11-2006)
  • Fun.mobi, 100.000 dollar (12-05-2006)
  • Hot.mobi, 40.000 dollar (12-05-2006)

(Stats via DNJournal). Als klapper heeft .mobi daarbij de hoogst gerapporteerde domeinverkoop van dit jaar (van alle domein extensies in 2007 tot op heden): sportsbook.mobi, 129.800 dollar, 16-01-2007 (lees namepros.com).

Naast het feit dat de domeinhandelaren waren afgeleid (ook via google geeft een .mobi site search alleen echte websites) is het een heel goede zet geweest van de beheerders van .mobi om te zorgen dat elk domein uiteindelijk moet zijn ingevuld volgens bepaalde richtlijnen (om de kwaliteit van het merk .mobi te waarborgen). Daarnaast worden de topdomeinnamen al direct vanuit een veiling verkocht. Alle gewilde domeinen waren / zijn hier voorafgaand aan de start van het registratieproces al voor gereserveerd. Natuurlijk blijft een gewenst (top)domein dan duur, maar het voorkomt wel dat het onzichtbaar wordt voor het publiek!

Dus dumpen die .eu’s en registreer nu snel je .mobi domein!

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

17 Reacties

    Peter van der Graaf

    Ik ben het helemaal met je eens, ook al lijkt het een beetje een reclametekstje zoals je het formuleert. Ik ben intensief betrokken geweest bij de lancering van beide TLD’s en .mobi toont op korte termijn veel meer potentieel dan .eu.

    Naar verwachting gaat de .mobi extensie bij een domeinnaam in de nabije toekomst ook een rol spelen in mobiel vindbaar zijn in bijvoorbeeld Google Mobile. Het hebben van een .mobi kan dan je ranking sterk verbeteren. Momenteel doet ie dat trouwens nog niet of zeer gering.

    EU is tot nu toe niet belangrijk, omdat niemand zich europese klant voelt in plaats van nederlandse klant. Als het gebruik van pan europese diensten toeneemt, zal de .eu eventueel wel een belangrijke positie kunnen veroveren.

    Wanneer .mobi belangrijk wordt hangt af van de ontwikkelingen en prijzen van snel internet via mobiele telefoons met grotere schermen. Ik heb hier overigens een artikel over geschreven voor de Twinkle van maart.


    24 januari 2007 om 09:52
    wesseling

    @Peter: dank voor je feedback. ik ben wat aan het spelen met de formulering van mijn artikelen (om te bekijken wat dit doet met de reacties / dialoog), vandaar de “reclametoon”, zoals jij dat noemt.

    Het enige geloof dat ik zelf ooit in .eu heb gehad is dat het in potentie voor de Amerikaanse en de Aziatische markt een tld kan zijn die men gaat gebruiken voor het zoeken naar informatie over reizen naar Parijs, Rome, Madrid etc. De kennis over ik welk land + tld deze plaatsen liggen is om te huilen bij inwoners van de genoemde continenten. Bestemming.eu (het ligt toch allemaal in Europa) ligt dan voor de hand.


    24 januari 2007 om 09:58
    martinm

    Blij om te zien dat ik inmiddels niet meer als enige sta in het hele ” anti” EU gevoel.

    Ik durf zelfs nog wel een stapje verder te gaan en de vraag te stellen of wat over een x aantal jaren sowieso nog de waarde zal zijn van een domein tld?

    Als het web steeds meer richting anyplace, anytime, anywhere gaat vermoed ik dat er steeds minder website worden bezocht via type-in verkeer. En type-in verkeer is toch de hoofd reden om een gelikte naam te hebben?


    24 januari 2007 om 10:38
    Kasper Katje

    En wat moet een ‘normaal’ bedrijf met een .mobi ?

    Inspelen op die ‘geweldige’ groeiende mobiele markt en een website speciaal voor GSM en handhelds bouwen? Dat terwijl men nog amper de e-mail- en rss en weblog (marketing) ontdekt heeft?


    24 januari 2007 om 10:50
    KJ

    Ik sluit me aan bij Martin: de ‘ik doe een gok’-knop van Google wordt door steeds verbeterende zoekresultaten binnenkort ongetwijfeld vervangen door ‘Direct naar…’. Bedrijven hoeven dan ook niet meer zo krampachtig hun url te vermelden in commercials.


    24 januari 2007 om 11:09
    Jochem van L.

    Offtopic:

    Naar mijn idee is .mobi heel zonde. Ik had veel liever gehad dat het geld voor de lancering van die TLD gestoken was in CSS (promotie, standaardisatie, lobby) aangezien CSS al voor verschillende media verschillende styles kan laten zien. Met een extra domein zorg je enkel ervoor dat je minder gemakkelijk te vinden bent, doordat sommige bedrijven wel .mobi gaan gebruiken, doordat sommige .mobi domeinen anders moeten zijn dan het hoofd domein van het bedrijf, doordat sommige bedrijven wél met CSS aan de gang gaan (of gewoon mobi.domein.ext gebruiken), etc.


    24 januari 2007 om 12:17
    Peter van der Graaf

    Nog een zeer belangrijke opmerking over .MOBI

    Het potentieel ligt niet bij een groter aantal domeinnamen dan met de .EU TLD. Een .mobi moet namelijk zeer kort zijn, zodat deze gemakkelijk in te toetsen is vanaf een mobiele telefoon.


    24 januari 2007 om 12:29
    wesseling

    @Kasper:

    Met je eens dat menigeen nog niet bezig is met mobiel, maarrrr: als je ooit denkt iets te willen zou ik nu toch maar alvast dat domein registreren. Daar heb je met rss / mail diensten geen last van. Daarnaast kun je direct stoppen met elke nieuwe website ook in .eu te registreren. Zonde van het geld.

    @KJ:

    In dat kader vind ik het heel interessant om te zien wat de lange termijn trend is van het gemiddeld aantal domeinnaam type-ins per maand per unieke internetter t.o.v. bezoek via domeinnaamzoekopdrachten per maand via Google (t.o.v. aantal unieke google gebruikers). Als iemand hier iets mee kan, hoor ik het graag. Zal zelf ook eens gaan spitten.

    @Jochem:

    Mee eens. Nadeel van een commerciele ondernemenerswereld. Als we Martin en KJ moeten geloven (doe ik pas als ik stats zie) lost dat probleem zich vanzelf weer op (en daar geloof ik in diezelfde commerciele ondernemerswereld weer wel in)

    @Peter:

    Deels mee eens: je kunt toch vast wel een bookmark maken? Desnoods via voice een aanroep (gaan) doen?


    24 januari 2007 om 18:10
    Michael van Helden

    Bedankt voor dit nuttige artikel. Ik geloof zelf ondertussen ook niet echt meer in .eu.


    24 januari 2007 om 18:46
    Xandor

    Artikel vat slechts samen hetgeen we al weten over .EU, maar zelf geen geloof meer hebben in .EU of het gevoel hebben dat .EU gedoemd is te mislukken? Dat is wat mij betreft nergens op gebasseerd. Een verenigd Europa zal er komen of wij hier met z’n allen NEE tegen Europa zeggen of niet. Een Europees president komt ook met de tijd. Dit is een proces dat niet te stoppen in. Geef het 10 jaar, maar Europa zal groots op de kaart gezet worden. Hand in hand zal de waarde van een .EU adres toenemen. Ik geloof zeker dat de domeincowboys op enig moment kunnen cashen. Net zozeer als die individuen die nu een stukje maanlandschap hebben gekocht. Die gaan daar heel, heeeel rijk mee worden.


    24 januari 2007 om 19:52
    Dick

    Xandor, volstrekt eens. Ik denk ook dat .eu nu oninteressant is maar over een aantal jaren niet meer. Ik ben een van de slachtoffers die zijn .eu domein zag weggepikt door een url-jacker. En verdomd, vandaag kreeg ik het door die kl*&&tz%k aangeboden.

    Ik citeer de tekst van het mailtje even (ook benaderd door deze Carlo Nessi?):

    Dear Mr. Veerman

    We have purchased this domain name focusing on a well known company in Switzerland.

    As the client is finally not interested in the domain name, we would probably be able to transfer it. Beside that, using this very interesting generic domain ourselves is an opportunity.

    We have seen, that you originally applied for this domain name. Therefore we wanted to ask you, if you are still interested in the domain name and what do you think you would be willing to pay, also taking into account the good generic value of the domain.

    We would be very grateful for your reply. Please do not hesitate to contact us, if you have any further question.

    Thank you very much and kind regards,

    Nestrade, C. Nessi

    Carlo Nessi

    Phone +41 44 480 08 40

    Fax +41 44 480 08 42

    Duidelijk een handelaar, want zelfs de naam van de url komt niet in de mailtekst voor. Ik werd een beetje giftig toen ik het vetgedrukte zinnetje zag. DAT KAN TOCH NIET!?!?!?

    Iemand een suggestie: is EURID hierop aan te pakken?


    25 januari 2007 om 17:40
    Dick

    Ton, thx, dat wist ik niet.

    Toch de vraag: is EURID aan te pakken? Want mijn aanvrager (Digitalus) was zelf ook nogal verrast en heeft hetzelfde zien gebeuren met meerdere klanten. Het is je reinste nepperi. Boeiend trouwens om met EURID hierover te bellen: net zoiets als klimmen op een spic and span gepolijste chromen bal. Geen enkele toegang en discussie mogelijk.


    25 januari 2007 om 20:18
    Dick

    Mijn provider (Digitalus) meldde me vandaag het volgende:

    We hadden het idee dat Eurid met 2 maten meet doordat met dezelfde formulieren de ene domeinnaam wel werdt toegewezen en het andere afwezen. We hebben hele conversaties met de EURID gevoerd echter elke keer nadat we een over en weer van mailtjes (ong. 15 keer) hadden gehad werdt gewezen op de voorwaarden of hadden we de keus om een Protest aan te tekenen in Praag a 2000 euro opstartkosten.

    Helaas is hier verder vrij weinig aan te doen doordat ze zich beroepen op deze 2 punten, ik ben in ieder geval blij de de Europese Commisie hier nu lucht van heeft gekregen en ermee aan de slag gaat.

    Wij zijn ook bekend met het feit dat er een aantal registrar’s aangesloten bij Eurid zijn geroyeerd en domeinen zijn bevroren. Het verbaasde ons dan ook dat we een aantal maanden later tijdens de mini-Landrushes (wekelijks op dinsdag 11.00 uur) dezelfde bedrijven (o.a. 1 uit cyprus) weer domeinen zagen claimen.


    30 januari 2007 om 13:56
    wesseling

    @Dick

    Klinkt een beetje alsof je provider wel de klok heeft gezien, maar de klepel niet kan vinden. Betreffende de domeinnamen “royering” doelen ze naar ik aanneem op de zaak van Eurid tegen Ovidio Ltd, Fausto Ltd en Gabino Ltd waarbij 70.000 .eu domeinen werden bevroren omdat ze geregistreerd zouden zijn voor de handel (en warehousing is in de spelregels van .eu niet toegestaan). Dit clubje heeft veel “spookregisters” opgezet om de registratiebeperking van X aanvragen per ipnummer en max Y ipnumers per provider te omzeilen. Na de bevriezing is het domein kanon even buiten werking geweest, maar nadat de Belgische rechter een dwangsom van heel veel per domein per dag had opgelegd aan Eurid was het snel gedaan met de blokkade. Ze zijn nu gewoon nog in bezit. Alle interne procedures lopen (voor zover mijn informatie gaat) nog bij Eurid. Sindsdien dingen zij ook weer flink mee in de mini rushes elke week (en pakken ze veel door hun overvloed aan registers). Geloof zelfs dat ze dit al weer deden nog tijdens de bevriezing omdat van nieuwe registraties nog niet kon worden aangetoond dat een registratie bij voorbaat ter kwade trouw zou zijn.

    Waarom bepaalde domeinen van je provider zijn afgewezen kan ik allen gokken (zonder inzage in de papieren is dit lastig). Als ze advies willen kunnen ze me contacten. Ik ga er vanuit dat meer aanvragen niet juist zijn geweest, maar dat enkel de daadwerkelijk handmatig gecontroleerde aanvragen zijn afgekeurd.

    Tot slot benik het met je eens dat Eurid de bureaucratie weer een nieuwe dimensie heeft gegeven. Is er iets aan te doen? Nee, tenzij je geld en tijd heb. Richt dan een belangen organisatie op en wie weet bereik je iets over een paar jaar. Mijn geloof zegt echter : niet doen, wie weet gebruiken we dan niet eens domeinnamen meer (zie eerdere comments).


    30 januari 2007 om 21:10
    Dick

    Ton, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik denk dat Digitalus inmiddels wel meeleest 😉


    30 januari 2007 om 21:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!