Verzekeraars, virtual reality en bewegen als een startup #spon

21 maart 2016, 09:30

De belofte van virtual reality hangt al decennia in de lucht. Tot voor kort was het een primitieve technologie en de benodigde hardware tikte al gauw de tienduizenden euro’s aan. De explosie van smartphones heeft ervoor gezorgd dat de benodigde componenten goedkoop en breed beschikbaar zijn. Niet alleen voor dedicated headsets zoals de Oculus Rift en de HTC Vive, maar vooral op de smartphone zelf via Google Cardboard en de Samsung Gear VR. Een virtuele brand blussen is beter dan een echte. Hoe draagt virtual reality (VR) bij aan de doelstelling van een verzekeraar die liever wil voorkomen dan verzekeren?

In het kader van de Achmea Trendwords Challenge kijken we elke week naar de topics die je kunt opvoeren als dé trends voor 2016. Deze week: virtual reality.

Dat is de vraag die strateeg en innovatiemanager bij Interpolis Bob van Leeuwen en Jeroen Bartelse, business consultant bij Interpolis, proberen te beantwoorden. Dat antwoord zoeken ze op twee manieren.

Gewoon een headset opzetten

Bijvoorbeeld door hun collega’s te activeren om mee te denken over de mogelijkheden van VR. Daarom organiseerden ze een middag voor alle marketeers om de virtuele werkelijkheid eens zelf te beleven. “Dat is wel echt een voorwaarde om de potentie van dit medium te zien”, aldus Bartelse. “VR is iets wat je moet voelen, zien en beleven. Dan kun je je pas een voorstelling maken van wat dit allemaal kan betekenen. Door dat mogelijk te maken, krijg je mensen aan boord en kom je ook uit op interessante toepassingen. Er zitten daar genoeg creatieve mensen die dan met elkaar een hok induiken en er met een idee uitkomen.”

Een virtuele brand blussen is beter dan een echte

Van Leeuwen, verantwoordelijk voor innovatie, wil technologieën verkennen, testen en – bij gebleken succes – breed in de organisatie beschikbaar maken. Echt dingen doen en maken dus. Een van de eerste echte VR-demo’s die Interpolis liet ontwikkelen, is ‘Blijf in bedrijf’, een demo waarin de simulatie van een bedrijf centraal staat en de gebruiker gevaar moet herkennen en daar vervolgens naar moet handelen.

“Dat varieert van een brandje in de loods tot een incorrect opgebouwde stelling waarop een wankele doos staat. Het echte doel is dat je via een VR-omgeving bijvoorbeeld een verzekeringsagent, accountmanager of andere klanten kan trainen in het herkennen van bedrijfsrisico’s. Er bestaat een testcentrum in Groningen waar je een ‘brand kan beleven’, althans er wordt een brandsituatie nagebootst. Met VR proberen we die beleving mobiel te maken en zo voor meer mensen beschikbaar te maken. Preventie speelt pas als er iets is gebeurd bij mensen. Maar je wilt mensen er juist vooraf mee bekendmaken, VR kan die beleving stimuleren door het zo echt mogelijk te maken.”

De ‘Blijf in bedrijf’-app is uiteindelijk onderdeel geworden van de marketingcampagne. “Vooral ook richting onze mensen bij de Rabobank die namens ons producten verkopen. We hebben die app en het VR-onderdeel ingezet om het verhaal van ‘voorkomen is beter dan verzekeren’ ook aan hun te vertellen”, aldus van Leeuwen. “Maar het kan een hele andere richting geven. Bijvoorbeeld bezoekers via een VR-bril een soort Streetview van onze kantoren aanbieden, het idee van kom gewoon eens kijken. Dat deden we vroeger met echte rondleidingen, dat kan op termijn via zo’n bril. Dan zet je op die manier de deur open.”

Klinkt een weekend lang een Tesla onder je kont je als muziek in de oren? Deel dan jouw top-3 trendwords in de Achmea Trendwords Challenge. Zie onderaan dit artikel voor meer informatie of op www.achmeatrendwords.nl.

Virtual reality op je werk

Interpolis liep al in de jaren ’90 voorop als het gaat om het nieuwe werken. Zou VR ook daarin een rol kunnen spelen? “Ik vind het daar niet zo geschikt voor”, geeft van Leeuwen aan. “Skype werkt prima als je iemand wilt zien. Het middel moet nooit het doel zijn. Als wat we nu hebben werkt, hoeft VR daar niet koste wat het kost het zoveelste schermpje voor te zijn. Ik beredeneer het liever vanuit de menselijke behoefte dan vanuit de technologische mogelijkheid.”

Bartelse: “Een andere toepassing in dat kader die wél kan werken, is nieuwe collega’s alvast kennis laten maken met hun nieuwe werkplek. Dat kun je bijvoorbeeld doen vanuit recruitment door 360-gradenvideo’s te delen. Die kun op je smartphone bekijken, maar zijn vooral ook leuk als je de telefoon in een headset of cardboard stopt.”

Innovatie is niet altijd glashelder

VR is niet het enige waarmee Interpolis zich bezighoudt als het gaat om innovatie. Recent was er een neuroloog op bezoek die een apparaat introduceerde dat stress kan detecteren. “Onder ondernemers is stress de grootste reden van uitval. Als we die stress op tijd kunnen ontdekken en behandelen, kunnen we ook hier voorkomen in plaats van verzekeren. Dat is nog wat verder weg, maar we kijken nu ook bijvoorbeeld naar hoe we onze apps moeten vertalen naar een apparaat als de Apple Watch”, vertelt Bartelse. Van Leeuwen: “Ook rond een technologisch complex onderwerp als de blockchain bouwen we een proeftuin. Gewoon om te kijken hoe je een verzekeraar bouwt op basis van dit concept.”

Niet alles waarmee de mannen zich bezighouden en wat technologisch kan, ziet uiteindelijk het daglicht. Van Leeuwen en Bartelse graven samen wat herinneringen op: “Er zwerven nog antieke Windows-tablets rond uit een tijd waarin de iPad nog niet bestond. Ook moet er hier nog ergens een ‘digitale tafel’ staan waarvan het tafelblad eigenlijk een groot scherm was; daar was iedereen heel enthousiast over en toch is het nooit wat geworden. Maar experimenteren en erachter komen dat het niets is, is ook een belangrijke les.”

Soms zijn zaken ook niet eenduidig. Een mooi voorbeeld volgens van Leeuwen zijn de wearables. “Verzekeraars kunnen kortingen bieden op premies op basis van je activiteit, gemeten met een Fitbit. Dat klinkt marketingtechnisch gezien heel gaaf. En in eerste instantie misschien ook wel voor een consument. Aan de andere kant heb je als verzekeraar ook een maatschappelijke rol. Solidariteit is daarin belangrijk. Verzekeren op basis van data uit wearables kan dus ook ongelijkheid in de kaart spelen. Daar moeten wij heel scherp op zijn en positie in kiezen.”

Wat wel glashelder is, is dat de zelfrijdende auto eraan komt. “Dat is een technologie met een grote impact op ons als bedrijf. Het verschuift onze hele business”, aldus Bartelse. “Andere grote belangrijke trends voor ons zijn het internet of things en de mate van voorspelbaarheid die daaruit volgt. Als we alles kunnen meten, kunnen we niet alleen achteraf analyseren, maar ook vooraf voorspellen.”

Onze eigen snelheid is cruciaal

De grootste uitdaging is de snelheid van de eigen organisatie stimuleren om te kunnen inspelen op technologische verandering en innovatie. Van Leeuwen: “Startups bewegen nou eenmaal sneller dan grotere organisaties als de onze. Dat is een feit, maar we kunnen er wel van leren. We moeten onszelf adaptiever maken ten opzichte van de buitenwereld. Bijvoorbeeld door zelf intern startups te bouwen en een samenwerking met Startup Bootcamps te organiseren en inspiratie van buiten naar binnen te trekken.”

“Dat laatste doen we door andere bedrijven of interessante mensen uit te nodigen en hun verhaal te laten vertellen. Dat is best een cultuuromslag. Dat is de omslag van uitvoerig testen en een businesscase rondmaken, naar een cultuur waarin we eerder naar buiten durven gaan. Eerder iets op straat gooien en kijken wat de reactie is, om daar vervolgens weer van te leren. Sneller beginnen en uitkomen op een punt dat waarde heeft. Daarbij hoort op je bek gaan. Sterker nog: dat is een vereiste.”

Achmea Trendword Challenge

Marketingfacts en Achmea dagen jou uit om jouw voorspelling te delen: welke 3 ontwikkelingen worden volgens jou dé trends van 2016? Dan maak je kans op een weekend lang rijden in dé trendauto van 2016, een Tesla.

Wat je moet doen om daarvoor in aanmerking te komen:

  • Kies 3 trendwords op de Achmea Trendwords Challenge-website.
  • Deel jouw top-3 trendwords via social media via de ‘share’-knop. De actie geldt alleen als je de woorden openbaar deelt via Facebook, LinkedIn en/of Twitter.

Dan hoor je begin april of jij dé #vooruitkijker bent en een weekend lang mag cruisen in een Tesla!

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!