Viral Friday 27/2019: haantjes, retro-rappers en Freek Vonk
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van afgelopen week worden belicht. Met deze week virals van Reaal, Foster Farms, Travelers, Nike en Mount Pearl.
Reaal Dier&Zorg: Freek Vonk en Johan de varaan
8.479 views
In de nieuwe commercial van verzekeraar Reaal heeft naast Freek Vonk nu ook zijn varaan Johan een rol. Freek heeft een nieuwe vriend voor Johan geregeld. De twee nieuwe vrienden kunnen het erg goed met elkaar vinden, alleen krijgt de commercial een beetje een aparte wending. Freek heeft nu al in meerdere Reaal-campagnes een rol gespeeld en telkens weer komt hij in gekke situaties terecht. Ik weet niet zo goed wat ik van deze campagne moet vinden maar het trok wel mijn aandacht.
Foster Farms: Feels Good To Be Free Range
3.328 views
De vrije-uitloopkippen van Fosters Farms vertonen hun playback-vaardigheden in twee verschillende tv-commercials die door Deutsch L.A. zijn gemaakt. Er is een meidengroep-variant (zie hierboven) en een boyband-variant. Fosters Farms wil laten zien dat de kippen lekker kunnen rond lopen en dat ze een goed leven hebben op de boerderij. Eerlijk gezegd wordt ik vrolijk van de kippen in de reclame maar geloof niet helemaal in de boodschap van Foster Farms. Het is toch echt geen kinderboerderij.
Travelers: Footsteps
2.781 views
In Nederland zie je vaak dat verzekeringen kiezen voor humoristische commercials en vaak is er weinig storytelling. Deze commercial van de Amerikaanse verzekeraar Travelers doet wel een poging om verhalen te vertellen. Het bedrijf heeft een hele reeks gemaakt van families met ieder hun eigen verhalen. Deze commercial gaat over een vader en dochter en hun koffiehuis. Je ziet de dochter door de jaren heen tekeningen maken en haar vader vertelt haar dat ze moet stoppen met tekenen. Als er brand in het koffiehuis is geweest en veel is vernield, vindt de vader de tekeningen van zijn dochter. Het lijkt erop dat hij er voor het eerst goed naar kijkt en dat hij trots is op dochter. De boodschap: Travelers helpt je met verzekeringen en het beschermen van dingen die voor jou het meest belangrijk zijn.
Nike: Giannis Antetokounmpo
2.103.971 views
Nike heeft alweer een nieuwe ‘Just Do It’-campagne en dit keer zetten ze Giannis Antetokounmpo in de aandacht. Deze Griekse NBA-speler begon op twaalfjarige leeftijd met basketbal en al snel droomde hij er van om ooit in de Amerikaanse profcompetitie te spelen. In 2013 verhuisde hij naar de VS om zijn droom achterna te gaan. Hij speelt nu bij Milwaukee Bucks en is dit jaar uitgeroepen tot MVP. Een jongen uit Griekenland die gewoon zijn droom waarmaakt. Just do it!
The Mount Pearl Anthem
44.067 views
Je zal wel denken na deze video: wat was dit!? Deze campagne is gemaakt om de stad Mount Pearl te promoten met een heerlijke jaren ’80-rap. Mount Pearl is met 25.000 inwoners de kleinste stad in Newfoundland Canada. “Mount Pearl kan een onbekende stad zijn, op een onbekende plaats (Newfoundland), maar ze zijn erg vooruitstrevend in hun denken. Ze gaan allemaal over de mensheid, niet over bureaucratie”, zegt Jason Hill, creatief directeur bij Target. “Mount Pearl is geen grote plaats, maar wat ze wel hebben, is wie ze zijn: een kleine stad met een sterk gevoel voor thuis en gevoel voor humor, wat verfrissend is in het huidige politieke wereldlandschap.” Ik vind dit echt citymarketing op zijn best!