Viral Friday 36/2018: de gekke dromen van Serena Williams en Colin Kaepernick

7 september 2018, 13:13

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week twee epische video’s van Nike (met Colin Kaepernick én Serena Williams), maar ook van Snickers, American Express en Brigham Young University.

Nike: Dream Crazy

Views: 5.120.697

Deze commercial kan niet ontbreken in de Viral Friday. Over de hele wereld is deze commercial in het nieuws gekomen. Het is een commercial met Colin Kaepernick. De American Football-speler was in 2016 de eerste speler die tijdens het Amerikaanse volkslied voorafgaand aan de wedstrijd knielde uit protest tegen politiegeweld gericht op zwarte burgers. De boodschap van de quarterback: “Geloof ergens in. Ook als het betekent dat je alles moet opgeven.” Afgesloten met de bekende Nike-slogan “Just Do It”. Hiermee verwijst hij natuurlijk naar zijn actie: in een klap kende de hele wereld hem en zijn boodschap kwam over, maar het kostte hem een plek op het veld. Geen enkel team uit de National Football League (NFL) wilde hem nog een contract aanbieden. Want voor veel Amerikanen is het volkslied voor een sportwedstrijd hét moment voor verbroedering en patriottisme. Voor hen was Kaepernicks actie een belediging. Voor anderen is hij een held.

Nike neemt dus een risico met de reclamestunt. Het sportmerk is een van de belangrijkste leveranciers van de machtige NFL, die nota bene is aangeklaagd door Kaepernick. Donderdag is het American Football-seizoen begonnen. Op Twitter regent het berichten van Amerikanen die hun Nike-spullen vernietigen en oproepen tot een Nike-boycot. Gino Fisanotti, marketingdirecteur van Nike, zei dat het merk een nieuwe generatie atleten wil betrekken bij de campagne: “Wij vinden Colin een van de meest inspirerende sporters van zijn generatie. Hij heeft de macht van sport gebruikt om de wereld een stapje verder te helpen.” Het is goed om te zien dat Nike een standpunt inneemt ongeacht de reactie van sommige mensen.

Snickers Rap Battle

Views: 45.210

Je bent jezelf niet als je honger hebt. Een slogan die Snickers al een tijdje heeft en al in verschillende campagnes naar voren heeft laten komen. Na het eten van een ‘snicker’ verandert Elton John in een echte rapper. Komt zijn ware aard nu naar boven?

BYU’s Business Unicorns 30

Views: 15.128

In de video wil de Brigham Young University laten zien bij de top te horen. BYU produceert namelijk unicorns! Eenhoorns worden gezien als bijzonder en zeldzame figuren. Dus als je studeert aan de BYU ben je veel waard als je op de arbeidsmarkt terecht komt.

Nike: Serena Williams

Views: 4.588.788

Het is moeilijk te geloven dat de iconische Nike-slogan “Just Do It” alweer 30 jaar oud is. Wie had gedacht dat de eerste advertentie met de toenmalige 80-jarige Walt Stack die over de Golden Gate Bridge liep, zou veranderen in een beweging? Deze prachtige emotionele video met Serena Williams in de hoofdrol geeft de slogan ook goed weer. Het mooiste van de video is de voice-over; dat is namelijk de stem van haar eigen vader/coach. Je ziet beelden van nu en vroegen en je hoort hoe haar vader haar pusht om elke keer een beetje beter te worden.

American Express: Lin-Manuel Miranda

Views: 19.896

De kans is groot dat je wat hulp nodig hebt om je dromen waar te maken. Natuurlijk kan dit met hulp van kennissen, vrienden of familie. De commercial van American Expres zegt dat je je dromen waar kan maken door te investeren met geld. In deze commercial geeft American Express de boodschap: “Go out into the world knowing someone has your back.”

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!