Viral Friday 37/2019: biertje drinken met World of Warcraft en Heineken
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van BCF, World of Warcraft, Nike en Heineken. Opmerkelijk: de slogan “Biertje?” maakt stiekem een comeback.
BCF: Be An Expert
15.818 views
Samen met het gezin op vakantie gaan in de natuur is toch nog best een hele uitdaging. Zoals in deze video goed te zien is kan er echt veel mis gaan. Want hoe weet je precies hoe je het beste een kampvuurtje kan maken? Hoe vang je nu eigenlijk een visje voor op de barbecue? En hoe weet je hoeveel spullen je mee kunt nemen op een bootje? BCF is er om je te helpen. Het gezin in deze video doet er ook goed aan om eerst even langs BCF te rijden om wat advies te vragen. Een grappige commercial die al goed is voor bijna 15.000 views.
World of Warcraft: A Toast to 15 Years
2.948.795 views
De immens populaire game World of Warcraft bestaat dit jaar vijftien jaar en dat wordt groots gevierd. Voor de echte die-hard fans komen er nieuwe collector’s items op de markt en in augustus is de nieuwe WoW Classic beschikbaar gekomen. Voor de fans een goed jaar dus. Deze video laat een mooi feestje zien waarin het jubileum wordt gevierd. Gefeliciteerd! Niet alleen een populaire game, maar ook een populaire video: hij is al bijna 3 miljoen keer bekeken.
Nike Joyride: Beads vs Balls
6.833.672 views
Nike werd opgericht als een sneakerbedrijf door hardlopers, voor hardlopers. Nike en hardlopen zijn al de hele geschiedenis van het bedrijf aan elkaar verbonden. Maar toch, je hoeft geen fanatieke hardloper te zijn om de sneakers te dragen. In tegendeel sommige mensen dragen ze, maar er komt geen zweet bij kijken. Deze nieuwe Nike-commercial is vooral voor de mensen die eigenlijk helemaal niet van sporten houden. In een serie van drie spots wordt die terughoudende loper gespeeld door Broad City-ster Ilana Glazer. Ze speelt de rol wel heel erg goed, zelfs zo goed dat ze volgens mij helemaal geen rol speelt.
Heineken: Crate Chronicles
10.861 views
Heineken heef een nieuwe campagne die deze week van start is gegaan. De bierbrouwer gaat terug in de tijd met deze campagne en het kratje van Heineken staat centraal. Nederland is echt een krat-land (“crate country”, of was het “great country”?) en het is onderdeel geworden van onze samenleving. Er zijn in Nederland 4,6 miljoen Heineken-kratjes in de omloop. Het kratje heeft zelfs andere doeleinden gekregen zoals een fietsmand, krukje of als bijzettafeltje. Daarnaast is er nog iets bijzonders een de nieuwe campagne: de legendarische slogan “Biertje?” maakt een comeback.