Waarom Google mobile-friendly sites voorrang gaat geven

3 maart 2015, 12:33

Vanaf 21 april 2015 wordt ‘mobile-friendliness’ zwaarder meegewogen in Google’s (mobiele) zoekresultaten

Het Google-nieuws van afgelopen week, in ieder geval in zoekmachinemarketigland, was de aangekondiging dat Google vanaf 21 april 2015 de “mobile-friendliness” van sites zwaarder gaat laten wegen als ranking factor. En daar zijn diverse redenen voor te benoemen. Ik beschrijf er drie.

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.

Wat betekent “voorrang”?

Wat betekent dat “expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal” precies, dat is de vraag. Google geeft dat nooit concreet aan, maar we kunnen al wel iets afleiden uit de aankondiging:

“…This change will affect mobile searches in all languages worldwide…”

Dat betekent dus dat de verandering invloed heeft op de mobiele zoekresultaten van Google.

Wat er precies verandert, is onduidelijk. Maar ik verwacht dat we na april een verschil gaan zien in rankings van sites in de mobiele zoekresultaten ten opzichte van de ‘desktop’-zoekresultaten. In dezelfde aankondiging schrijft Google ook:

“…users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices…”

Aangezien níet-mobile-friendly sites een slechte zoekervaring geven, is het logisch dat Google sites met een goede mobile user experience hoger gaat rangschikken in de (mobiele) zoekresultaten.

3 redenen waarom mobile voorrang krijgt

Het is eigenlijk gewoon heel logisch dat Google mobile-friendly sites voorrang gaat geven. Daar zijn meerdere redenen voor te noemen, namelijk:

  1. Meer mobiele dan desktop-searches
  2. Mobile heeft cruciale rol in consumentengedrag.
  3. Google krijgt schuld van slechte mobile sites.

1. Mobiele zoekopdrachten overstijgen desktop

Er zijn veel onderzoeken die aangeven of voorspellen dat mobiele searches in aantallen groter worden dan desktopzoekopdrachten in 2015. Een voorbeeld van zo’n onderzoek:

Ook Google geeft dezelfde trends aan in hun cijfers. In december 2014 presenteerde ik bij Google aan onze klanten over mobile trends (lees het verhaal hier terug). En daar liet Google deze slide zien:

Wat misschien nog wel het meest interessant is, is dat desktopzoekopdrachten slechts licht dalen in aantallen. Dat betekent dat mobile searches dus grotendeels extra zoekopdrachten zijn. Ik denk dat dit te verklaren is door het consumentengedrag.

2. Mobile heeft cruciale rol in consumentengedrag

Mobile heeft een cruciale plek ingenomen in het consumentengedrag. Aangezien gedrag op tablets sterk lijkt op het gedrag op laptops/desktopcomputers, bedoelen de meeste partijen met ‘mobile’ alleen smartphones. Dat is in ieder geval hoe Google het ziet, zoals blijkt uit het samenvoegen van deze devices sinds Google AdWords enhanced campaigns.

En smartphones worden in Nederland natuurlijk al voor eigenlijk alles gebruikt:

Bron: Google Consumer barometer

Bovenstaande cijfers geven ook duidelijk aan dat smartphones nog een kleinere rol hebben in de aankoopfase. Daar ligt overigens ook een uitdaging voor marketeers: het cross-device meten van bezoekers. Eenvoudige oplossingen zijn daar nog niet voor, maar Google probeert het een en ander met AdWords ‘Estimated Cross Device Conversions‘ en de ‘User ID’-functionaliteit in Google Analytics.

3. Google krijgt schuld van slechte mobile sites

Nog een belangrijke reden is dat Google er door haar gebruikers op afgerekend wordt als sites niet goed werken op mobiele apparaten. Als een Google-gebruiker via een smartphone aan het googlen is en de zoekresultaten werken niet goed op de smartphone, dan heeft de Google-gebruiker een slechte zoekervaring. En daarvoor geven ze maar al te snel Google de schuld.

Dat is precies wat Google-medewerker John Mueller in januari nog persoonlijk tegen me zei toen ik hem sprak op de Webwinkel Vakdagen. En ook daarom wil Google dat webmasters ervoor zorgen dat sites mobile-friendly zijn.

Geen verrassing

Als je goed hebt opgelet, dan is het geen verrassing dat Google mobiel-geoptimaliseerde sites voorrang gaat geven in de zoekresultaten. Ik zet de belangrijkste mobile aankondigingen van Google de afgelopen 2 jaar op een rij:

2013

  • Juni 2013 – Anders behandelen van niet-mobile friendly sites
  • Oktober 2013 – Introductie van app indexing
  • December 2013 – Smartphone crawling errors in Google Webmaster Tools

2014

  • Januari 2014 – Nieuwe Googlebot user-agent voor smartphone content
  • Juni 2014 – Waarschuwing wanneer mobile pagina doorgestuurd wordt naar homepage
  • Juli 2014 – Waarschuwingen voor Flash sites die niet goed werken op mobile
  • Oktober 2014 – Mobile usability rapport in Google Webmaster Tools
  • November 2014 – Mobile-friendly label toegevoegd (“We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal”)
  • November 2014 – Lanceren mobile friendly test tool

2015

  • Februari 2015 – Aankondiging ranking voorrang voor mobile friendly sites
  • (21) April 2015 – Start voorrang mobile friendly sites in Google zoekresultaten

Je bent gewaarschuwd

Na bovenstaande aankondigen en alle andere trends die je op mobile-gebied ziet, kun je niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent. Google stuurt de afgelopen maanden via Webmaster Tools ook proactief meldingen als je site niet goed ingericht is op mobile.

Google heeft er deze maand zelfs een ‘campagne’ van gemaakt: #MobileMadness. Google wil dus gewoon dat je site goed werkt op mobile devices. En als dat niet zo is, ga je dat na 21 april – op een negatieve manier – merken.

Meestal raad ik andere handleidingen aan, maar Google heeft simpelweg een heel goede en uitgebreide handleiding voor het optimaliseren van je mobiele site gemaakt.

Je bent dus gewaarschuwd en je weet hoe je het kunt oplossen. Now go do it!

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Arnaaz Khodabaks

    Het is inderdaad geen verrassing.

    Goed geschreven artikel.


    3 maart 2015 om 12:53
    Sjoerd Pijnappel

    Goed artikel. Het mee laten wegen van mobile friendliness in de ranking lag uiteraard al in de lijn der verwachting (overigens doet Google dat al vanaf 2013 zoals je ook aangeeft).

    Ik betwijfel echter of het alleen effect gaat hebben op de mobiele zoekresultaten (zoals het expliciet in de verklaring staat)….


    3 maart 2015 om 14:47
    Lars de Rijk

    Als het goed is krijg je nu het volgende gedrag:

    Met je mobiele telefoon doe je een zoekopdracht, dan toont Google een vermelding “geschikt voor mobiel” bovenaan, die klikt de bezoekers vervolgens aan en dat geeft weer een hogere CTR. En dat telt weer mee bij je ranking en conversies! Het gaat elkaar versterken is mijn verwachting.


    3 maart 2015 om 16:58
    Marit

    Bedankt voor deze inzichten. Wat Google doet is aan de ene kant voorspelbaar en aan de andere kant toch altijd weer een beetje spannend! Maar we kunnen er niet omheen. Mobile heeft de toekomst… dus een mobile-friendly website is een must en in mijn ogen begint dit bij een responsive website.

    PS: ik ben gevoelig voor typefouten (zoekmachinemarketigland)… Google niet 🙂


    4 maart 2015 om 12:52
    Olaf Lederer

    Hi Eduard,

    zoals altijd, een goed artikel!

    Ik ben erg benieuwd hoeveel gaat veranderen in de mobiele resultaten. Zullen de kleine website voorbijgaan bij grote websites die slecht of matig op een mobiel presteren?


    10 maart 2015 om 10:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!