Wat doen Nederlanders nu eigenlijk online?
Hier zijn ze weer! De vijf belangrijkste resultaten uit het jaarlijkse onderzoek What’s Happening Online van Ruigrok NetPanel
We maken ons minder zorgen over online veiligheid persoonlijke gegevens, zo blijkt uit het onderzoek What’s Happening Online 2020. Al dertien jaar analyseert bureau Ruigrok NetPanel in dit onderzoek het online gedrag van Nederlanders. Wat zijn nog meer trends en ontwikkelingen in het gebruik van devices, e-commerce, social media en online finance en online safety? Je leest de belangrijkste hier.
De resultaten worden uitgesplitst naar generatie om zo goed inzicht te krijgen in de verschillen tussen digitieners (14-23 jaar), millennials (24-38 jaar), generatie X (39-58 jaar) en babyboomers (59-74 jaar).
Dit zijn volgens ons de vijf highlights uit What’s Happening Online 2020:
1. Online mediaconsumptie neemt toe
Mediastreamers, slimme speakers en internet via de televisie gebruiken we steeds meer. Deze toename wordt vooral gedreven door digitieners en millennials. Van deze jonge generaties gebruikt inmiddels één op de vijf weleens een slimme speaker. Onder de generatie X en babyboomers is het gebruik beperkt, van een echte doorbraak kunnen we ook dit jaar nog niet spreken.
Generatie X en babyboomers houden nog niet zo van slimme speakers
Tv, video’s of film kijken via internet wordt echter wél door alle generaties gedaan, drie kwart van de Nederlanders doet dit wel eens. We zien dat oudere generaties vaker via tv streamen en jongere generaties vaker via hun smartphone. Millennials vinden de smartphone ook zeer geschikt als ‘second screen’, naast hun tv of laptop.
2. Social media blijven onmisbaar
Nog steeds is 95 procent van de Nederlanders actief op social media. Voor alle generaties is het de spil van ons sociale leven. Ruim helft van de gebruikers logt dan ook meerdere keren per dag in. Vooral digitieners zijn hooked; zij besteden hier veruit de meeste tijd aan. Zij zijn vooral op Instagram (84 procent) en Snapchat (72 procent) actief, 19 procent maakt gebruik van nieuwkomer TikTok.
Nog steeds is 95 procent van de Nederlanders actief op social media
Velen denken dat Facebook wel over zijn hoogtepunt is, maar doen er toch liever nog geen afstand van. Zo maakt nog steeds 74 procent van de millennials en 73 procent van Generatie X gebruik van Facebook. Ook de babyboomers blijven niet achter wat betreft social media, 69 procent maakt gebruik van Facebook en een kwart zit op Instagram. Onder digitieners ligt het gebruik van Facebook met 64 procent het laagst. Wellicht dat er voor hen zoveel interessantere alternatieven zijn dat ze hier überhaupt niet meer aan beginnen.
3. Online aankopen via smartphone stijgt verder
De helft van de Nederlanders koopt weleens via de smartphone. Vooral onder digitieners en millennials is shoppen via de smartphone een tweede natuur, zeven op de tien doen dit weleens. Ze kopen online zelfs net zo vaak via hun smartphone als via hun laptop/pc. Alleen babyboomers blijven wat achter als het gaat om kopen via de smartphone. Al is dit percentage de afgelopen jaren wel toegenomen.
Slechts 8 procent vindt advertenties op social media relevant, hier zit dus potentie
Van de online shoppers geven vier op de tien aan dat zij wel eens producten via social media hebben gekocht. Hier zit nog veel potentie, want slechts 8 procent vindt de advertenties die zij daar voorbij zien komen relevant.
4. Geldzaken vaker via smartphone
De mobiele trend zet verder door; inmiddels regelt twee derde van de Nederlanders zijn of haar bankzaken wel eens via hun smartphone. Onder deze groep zijn het versturen en betalen van betaalverzoeken (61 procent) en contactloos betalen in de winkel (26 procent) toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Contactloos betalen in een winkel is voor sommigen al zo’n gewoonte dat ze niet beter weten. En door de coronacrisis is te verwachten dat het gebruik hiervan mogelijk een vlucht zal nemen.
Een factuur of online bestelling betalen met een QR-code via de bankieren-app wordt steeds vaker aangeboden. 31 procent gebruikt dit wel eens.
5. Minder zorgen over online veiligheid gegevens
Vorig jaar zagen we een toename in de zorgen over de online veiligheid van onze persoonlijke gegevens. Dit jaar lijken we een positief effect van de AVG-wetgeving te zien; onze zorgen zijn afgenomen. Alleen onder babyboomers zien we dit niet terug. Nog steeds is 51 procent van deze generatie bezorgd over de veiligheid van hun persoonsgegevens. Nederlanders hebben vooral meer vertrouwen gekregen in hoe commerciële bedrijven met onze persoonlijke gegevens omgaan. We maken ons het meeste zorgen over misbruik van deze gegevens. Dit geldt voor digitieners (46 procent), millennials (50 procent) en generatie X (56 procent). Babyboomers maken zich het meest zorgen over phishing (62 procent).
Heeft corona ons online gedrag veranderd?
Een belangrijke vraag die ons de afgelopen weken bezighoudt: wat is de impact van het coronavirus op ons online gedrag? Uit verschillende onderzoeken weten we dat het mediagebruik, zeker in de eerste weken, is toegenomen. Ook de e-commerce sector heeft een flinke boost gehad. De online aankopen zijn gestegen en veel winkels en restaurants hebben een online verkoopkanaal geopend of uitgebreid. Nu de maatregelen versoepelen is voornaamste vraag: in hoeverre is ons gedrag blijvend veranderd?
De datacollectie van What’s Happening Online 2020 is net voor de coronamaatregelen afgerond. Dit is dus een zuivere meting om de resultaten goed te kunnen vergelijken met eerdere en komende jaren, zodat we inzicht krijgen in de trends en ontwikkelingen. Wat de impact van corona op ons online gedrag is geweest op korte termijn hebben tientallen onderzoeken inmiddels in kaart gebracht. Met nieuwsgierige blik kijken we daarom alvast uit naar de resultaten van 2021, waarin we vast kunnen stellen wat de effecten op langere termijn zijn.
Over het onderzoek
‘What’s Happening Online?’ wordt al 13 jaar achtereen uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en social mediagebruik, en -ervaringen. De doelgroep bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. Van 5 tot en met 16 maart 2020 hebben 2.639 Nederlanders van 14 jaar en ouder de online vragenlijst ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=2.348) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.
Wil je het rapport lezen met nog véél meer inzichten? Dat kan hier.
Ontwerp & illustratie grafieken: Marc Fabels/emergency.nl