Het onderscheidend vermogen van een Brand Experience Center
B2B-bedrijven moeten steeds meer moeite doen om hun merk onder de aandacht te krijgen van hun doelgroep, waarbij de markt verzadigd raakt met eindeloze producten en diensten. Brand Experience Center biedt uitkomst.
Een belangrijk streven, want een sterk merk geniet merkvoorkeur en loyaliteit én heeft binding met de doelgroep. Maar door de opkomst van digital marketing en een overvloed aan informatie is het een steeds grotere uitdaging om je als merk te onderscheiden en op te vallen. Een eigen brand experience center kan daarin het verschil maken.
Merk tot leven
Deze centra bieden namelijk meer dan alleen een plek om producten te bekijken en te kopen; ze zijn het fysieke hart van het merk, waar de waarden en de essentie ervan tot leven komen. Iedereen kent waarschijnlijk wel de Heineken Experience en het Lego Brand House waarin bezoekers in feite het merk heel persoonlijk ondergaan en beleven. Locaties waarop de digitale en fysieke beleving een belangrijke rol speelt. Het fenomeen wordt ook wel phygital genoemd, een samentrekking van physical en digital. Een plek waar de consument authentieke storytelling ervaart, gecombineerd met digitale interactieve multimediatechnieken, zoals AR, XR en AI.
Marketingstrategie: fysiek en digitaal
Een brand experience center is een fysieke omgeving waarin je jouw bedrijf op interactieve en digitale wijze aan verschillende doelgroepen de essentie van je merk presenteert. In deze Phygital-omgeving komen fysiek en digitaal bij elkaar. Binnen je marketingstrategie is een brand experience center een krachtig instrument om direct in contact te komen met klanten, prospects, personeel, media, investeerders en andere belangrijke stakeholders die je graag tot ambassadeur van je bedrijf maakt.
Merkvoorkeur en empathie
Met een op maat gemaakte belevingswereld creëren bedrijven merkvoorkeur en empathie bij hun relaties en niet te vergeten, jouw personeel. Een experience center brengt Demand Generation, Customer Experience en Employer Branding samen in één locatie. Volgens het onlangs gepubliceerde midyear Marketing Monitor 2023 onderzoek onder marketingprofessionals zijn dit de belangrijkste prioriteiten voor 2024. Er bestaat feitelijk geen andere communicatievorm die deze persoonlijke ervaring en interactie levert. Denk aan:
- Klantbetrokkenheid en merkbinding versterken
- Naamsbekendheid vergroten
- Productdemonstraties, educatie en praktijktraining
- Relatieopbouw en netwerkmogelijkheden
- Innovatie en thought leadership positionering
- Employee en employer branding
- Maatschappelijke verantwoording
Netwerken: betekenisvolle persoonlijke belevingen
In een tijdperk waarin klanten steeds kritischer en bewuster worden van sociale en milieu-uitdagingen is het voor B2B bedrijven essentieel om hun waarden en betrokkenheid bij deze kwesties duidelijk te maken. Een brand experience center biedt een uitgelezen kans om deze betrokkenheid op een transparante en interactieve manier te tonen. Door bezoekers direct te betrekken bij de duurzame en maatschappelijke initiatieven van het bedrijf, ontstaat er een diepgaande en betekenisvolle relatie. Dit kan variëren van het tonen van de productieprocessen en een kijkje in de keuken tot aan het organiseren van co-creatie workshops over maatschappelijke vraagstukken die spelen binnen de industrie. Het gaat erom dat het bedrijf niet alleen zegt waar het voor staat, maar dit ook daadwerkelijk laat zien en ervaren.
Engagement: verrijkende belevingen en relatie opbouwen met de klant
Een brand experience center moet meer zijn dan een showroom; het moet een plek zijn waar klanten zich op een dieper niveau kunnen verbinden met het bedrijf. Dit kan door het creëren van een persoonlijk belevingsprogramma voor een specifiek klantvraagstuk die verder gaat dan het laten zien van producten en diensten. Denk hierbij aan het organiseren van workshops en andere activiteiten die de klant direct betrekt bij het vinden van de juiste maatoplossing en hen een reden geven om zaken te doen. Deze belevingen helpen niet alleen bij het opbouwen van een sterke merkvoorkeur, maar creëren ook een community van loyale klanten.
Employee branding
Een brand experience center draagt bovendien bij aan een hogere medewerkersbetrokkenheid (employee branding). Onze ervaring leert dat medewerkers trots zijn om relaties te ontvangen in het center en samen – dankzij co-creatie – te werken aan geschikte oplossingen of om kennis en inspiratie te delen en uit te wisselen. Daarnaast kan het center ingezet worden bij onboarding van nieuwe medewerkers, maar ook voor trainingen, evenementen en workshops. Met een persoonlijke en doelgroepgerichte klantreis maak je potentiële medewerkers bekend met jouw bedrijf en je merk. Hierdoor ervaren zij hoe het is om met jou samen te werken.
Een eigen(zinnige) plek
Mensen brengen doorgaans veel tijd door in een brand experience center, een onderscheidende eigen plek en dat is waardevol voor het verhaal dat je wil vertellen. Door storytellingtechnieken te combineren met state-of-the-art digitale multimediatechnieken zijn jouw bezoekers actief betrokken bij het onderwerp en beleven ze het verhaal persoonlijk. Daardoor zullen ze je boodschap beter onthouden en doorvertellen.
Een center met een juiste balans tussen waarde voor de klant, waarde voor je bedrijf en maatschappelijke waarde leidt tot een betrouwbaar merkimago en een goede klantbeleving. Dit zijn sleutels tot klantconversie, klanttevredenheid, een hogere aanbeveling, top of mind positie en medewerkersbetrokkenheid. Uiteindelijk leidt dit tot bedrijfsgroei en maatschappelijke impact. Welke organisatie wil dit niet?
Auteurs: Dirk Lubbers en Rinco van Rijn, Phygital X
Phygital X is een strategische gefaseerde aanpak voor B2B bedrijven die een Brand Experience Center willen opzetten. Gericht op bezoekersbeleving, accountability en thematiek om een Brand Experience Center optimaal in te richten voor verschillende doelgroepen en rendabel te maken.
Lubbers en van Rijn adviseren, begeleiden en realiseren het totaalproject samen met de klant. Hierbij gaan ze verder dan de huidige partijen in de markt. Zij staan garant voor meetbaar resultaat en succes en stoppen niet na het opleveren van het Brand Experience Center.
Bij de start is er een uitgebreide haalbaarheidsanalyse. Vervolgens dragen ze zorg voor de ultieme bezoekerservaring vooraf, tijdens en na het bezoek van het Brand Experience Center.