Zo maak je de allerbeste podcast

8 februari 2018, 07:00

Interview met podcasters Mark Schoones (Wayne Parker Kent) en Jos Govaart (Coopr)

Je hebt geen keuze: je kunt als rechtschapen professional niet meer om het fenomeen podcast heen. Doorgebroken in 2017 en op jacht om nog meer mensen te binden. Voor vakidioten wemelt het van de podcasts over tech, startups, marketing en communicatie. What does it take om de harten en oren van luisteraars te veroveren? Wie beter te vragen dan Mark Schoones, creative director bij Wayne Parker Kent en een van de mannen van The Brief (podcast-winnaar bij de Grand Prix Content Marketing), en Jos Govaart, eigenaar van pr-bureau Coopr en een van de drijvende krachten achter de podcast Connect.

“De intimiteit van het medium is volgens mij de kracht van de podcast”, zegt Jos Govaart. “Je kunt echt lekker de diepte in en een kwalitatief gesprek voeren. Je kunt daarin anderen een podium geven maar ook wat van jezelf laten horen. Die balans vind ik mooi.”

Naast de intimiteit die het biedt, zijn er meer redenen achter het groeiende succes van de podcast. Techniek (betere telefoons, beter internet), prijs-kwaliteit (je hebt tegen weinig kosten een goede podcast in de lucht), connected cars (gemakkelijk podcasts luisteren in de auto) en de invloed van pioniers die een populaire podcast (denk aan de populaire podcast Serial van een paar jaar geleden) maakten, worden in een bijdrage van het zakenplatform Forbes genoemd als de redenen achter de immense populariteit.

Format en oprechte interesse

Als je erover nadenkt om in het huidige landschap een podcast te beginnen, zijn er een aantal dingen waarmee je rekening moet houden. Mark Schoones van The Brief: “Het format is in mijn optiek de sleutel tot een goede podcast. Dat format vormt de belofte naar de lezer. Wat gebeurt er wanneer. Wie doet wat. Het is de manier waarop je een verwachting schept en waarmaakt.”

Volgens Jos Govaart van Connect begint het allemaal bij oprechte interesse: “Voor mij is het belangrijk dat de podcast met oprechte interesse en plezier door de makers gemaakt wordt. Ik wil het idee krijgen dat als er niemand zou luisteren, het gesprek nog steeds gevoerd zou worden. Ik vind goede geluidskwaliteit ook belangrijk. Het is niet altijd een showstopper, maar ik erger me toch wel vaak aan brakke skypeverbindingen.”

“Format is sleutel tot goede podcast”

In het stuk van Forbes wordt nog een andere interessante reden genoemd als reden voor succes: schermmoeheid. Dat lijkt een logische. Volgens onderzoek van het SCP consumeren wij alleen al met onze ogen ruim 3 uur per dag media. Dat was in 2015. Dat zal de laatste jaren zeker niet afgenomen zijn. Schermmoeheid steekt dus de kop op en de podcast lijkt daarvan te profiteren.

Geluidskwaliteit is belangrijkst

De afgelopen tijd krijgen wij marketeers ieder jaar wel een goede nieuwe podcast in onze vuisten gedrukt. In 2015 begon CMOTalk (van Energize) met uitzenden, een jaar later The Brief en eind vorig jaar was er Connect. Volgens Mark Schoones is het aantal podcasts voor marketeers geen verrassing: “Podcasts zijn bij uitstek goed voor b2b en vakmedia. Omdat woon-werkverkeer de uitgelezen plek is om audio content te consumeren. En ik me als consument tijdens die reis eigenlijk al in werkmodus begeef. Het voelt altijd als een nuttige manier van m’n tijd indelen.”

Dat audio ‘hot’ is, bewijst ook de stap van Blendle. Sinds kort zorgt een team van zoetgevooisde journalisten er elke ochtend voor dat Premium Members een selectie artikelen ook luisterend kunnen consumeren. Maar het goed opzetten van een podcast vereist een ijzeren discipline, toewijding en een duidelijke visie. Niet iedere podcast lukt het om consequent uitzendingen te maken en zodoende een vaste fanbase aan zich te binden.

“Ultieme tip: regel een goede microfoon!”

Ik vroeg zowel Mark als Jos om hun ultieme tip als ik morgen besluit een podcast te beginnen. Mark Schoones: ”Zorg voor een fatsoenlijke microfoon. Geluidskwaliteit is het belangrijkste. Je kunt me prachtige verhalen vertellen; als je stem kraakt, ben ik als luisteraar vertrokken. Neem alsjeblieft geen intro met zo’n suffe startup ukelele. Ik kan die dingen niet meer horen.” Een goede geluidskwaliteit is ook wat Jos Govaart de aspirant-podcaster meegeeft: ”Investeer in goed geluid. Voor duizend euro heb je prima apparatuur staan. In Nederland is slechte geluidskwaliteit echt not done.”

De podcasttips van Jos Govaart

De Why van podcasting

De Entrepreneur, een inspiratiebron voor miljoenen ondernemers wereldwijd, heeft inmiddels al ruim 900 podcasts het internet op geslingerd. Zij sommen in een blog een aantal belangrijke voorwaarden op waaraan een succesvolle podcast moet voldoen. Start with a mission, craft a clever name, secure interesting interviews, produce high quality audio en attract sponsors. Zoals we weten van Simon Sinek moeten we beginnen met de why. Voor The Brief is die tweeledig: “Enerzijds zochten we naar een manier om onze kennis over content marketing te delen. Als promotiemiddel voor ons bureau, dus”, zegt Mark Schoones. “Daarnaast is The Brief ook geschikt gebleken voor het uitbreiden van ons netwerk en het vergaren van leads. Al is dit wel een secundair doel.”

Bij Jos Govaart staat vooral plezier voorop: “Allereerst vinden we het gewoon leuk. Daarnaast vinden we het leuk om mensen in het vakgebied te spreken, dat kunnen we zo wat gestructureerder doen. Uiteindelijk heeft alles wat we doen natuurlijk ook een business-doel. Zo organiseerden we ooit events met internationale topsprekers als Brian Solis, Todd Defren, Scott Monty toen we nog veel kleiner waren, schreven we inmiddels zo’n tweeduizend blogs. Een podcast is hier een logisch vervolg op. We zijn vakidioten, we lullen er niet alleen over, we maken ook echt zelf.”

“Podcast is logisch vervolg op bloggen”

Met de beweegredenen achter The Brief en Connect zit het wel snor en ook de Angelsaksische namen geven je direct het gevoel dat je je in de Champions League van contentmarketing en pr begeeft. De geluidskwaliteit is, op een paar momenten na, goed, en ook de interviewers hebben een prettige stem. Op het gebied van sponsoring, kiezen beide podcasts ervoor om te partneren met een traditioneel medium: The Brief spint garen bij de samenwerking met onder andere Adformatie, terwijl Connect samenwerkt met een andere titel van Adfo Groep: Communicatie Online.

De podcasttips van Mark Schoones

Cruciaal: een goed interview

Met Anna Nooshin, Edgar Molenaars en Ed Peelen lukt het The Brief net als Connect met onder andere Martijn Krabbendam, Martin Koolhoven en Merijn Aalbers om op papier mooie gasten aan zich te binden. In de praktijk blijkt niet iedere gast een sterk verhaal te hebben óf lukt het de interviewers niet om het gesprek interessant genoeg te maken. Waar moet een goed interview aan voldoen? Ruim 6 jaar geleden werd deze vraag na het Grote Interviewgala aan interviewmastodonten als Frénk van der Linden, Sophie Hilbrand en Frits Barend gesteld. Naast oprechte interesse tonen en goed kunnen luisteren werd ook het verrassingseffect genoemd en de openheid bij de geïnterviewde.

Behalve dat de gesprekken bij Connect en The Brief best informatief zijn en soms inspirerend, zijn ze ook vrij voorspelbaar en kleuren ze vaak binnen de lijnen van het professionele profiel van de gast. Het draait vooral om het delen van professionele kennis en ervaring. Van de gasten én, in meer of meerdere mate, van de interviewers. Want ook de mensen van Wayne Parker Kent en Coopr pakken het podium om ervaringen uit de praktijk te delen en cases (zo nu en dan uit eigen stal) uit te lichten. Als je interesse iets verder reikt dan alleen het luisteren naar professionele ervaringen dan kom je bij andere podcasts uit.

Marnix Geus, Sev en Faberyayo

Bijvoorbeeld als je geïnteresseerd bent in de ondernemer achter de communicatieprofessional dan raad ik je aan om eens naar de podcast Groeifactor van MKB-Brandstof te luisteren. De beste aflevering die ik heb geluisterd is die met Marnix Geus, oprichter en voormalig eigenaar van Het PR Bureau. In een openhartig gesprek deelt hij niet alleen het succesverhaal van het bureau maar ook zijn diepste diepten als ondernemer. Wat mij betreft een must hear voor iedereen met ambitieuze ondernemersplannen binnen de marketing en communicatie. Wil je het over een vrije boeg gooien en kijk je niet op tegen een podcast van een paar uur? Probeer dan ook eens New Emotions van Sef en Faberyayo. In het dagelijks leven is Faberyayo lid van ‘De Jeugd’ en columnist bij Het Parool. Samen met Sef (ook rapper van beroep) maakt hij muziek en sinds kort podcasts.

“Zorg voor verrassingseffect!”

Met gasten als Joris Luyendijk, Herman Koch, Kees Koning en Monica Geuze is er voldoende houvast voor de mediaprofessional met een gezonde dosis algemene ontwikkeling. Faberyayo en Sef creëren een ongedwongen sfeer waar iedere vraag gesteld mag worden en waar gasten zich thuis voelen. Deze podcast laat zich goed combineren met een wijntje.

“A man can dream”

Ondanks dat de podcast als medium hip en happening is, is niet alles wat blinkt van goud. Volgens Mark Schoones is vooral het lage potentiele bereik van podcasts een zwakte. Dat beaamt Jos Govaart ook: “Snel veel impact maken is er niet bij.” Het bereiken van een groot publiek is er dus niet bij. Maar de doelstellingen voor de rest van het jaar zijn helder. Jos Govaart: “De podcast een onderdeel in onze mix van activiteiten waarmee we als bureau ons nek uitsteken. Een podcast is voor ons mooi cement wat we 20 a 25 keer per jaar willen maken. Maar met al die waardevolle contacten die we daar weer aanhalen is uiteraard van alles mogelijk. En we kunnen de ervaring die we zelf hebben in het maken van deze contentvorm, ook inzetten voor onze klanten.”

De ambities van Mark Schoones reiken verder: “Qua zakelijke doelen zouden we het concept van The Brief graag uitbreiden naar de offlinewereld. Een reeks lezingen met de gasten, een terugkerende debatavond met vakgenoten, masterclasses met kleine groepen luisteraars. Lijkt me erg leerzaam en waardevol.” Maar dat blijft het niet bij: “In 2018 wil ik verder de show in de top 10 krijgen van de categorie ‘zakelijk’ van de Nederlandse iTunes Store. Nu staan we op 19. In Marketing en Management moeten we nummer 1 kunnen halen want daar zijn we met onze 6e plek goed op weg. Daarnaast wil ik ooit Gary Vaynerchuk, Tim Ferriss en Seth Godin ooit nog een keer te gast hebben. Maar dat is toekomstmuziek. A man can dream.”

Podcast-tips van Raymond Bresching

Raymond Bresching
Content marketing- en PR-adviseur bij Counter Content

Raymond Bresching houdt zich bezig met (content) marketing, PR en copy. Voor bedrijven en merken uit de zakelijke dienstverlening, tech en creatieve industrie en voor DJ’s, muzikanten, festivals en chef-koks. Dat doet hij o.a. als partner van Counter Content, als adviseur bij The Media Nanny en voor chef-kok John Halvemaan, winnaar van de Johannes van Damprijs.

Categorie
Tags

2 Reacties

    AnneV

    Leuk en helder artikel. Inhakend op de stelling dat een goed geluid/microfoon het belangrijkste is, kan ik uit ervaring vertellen dat de Rode NT-USB microfoon de allerbeste budgetoplossing is, en de sE 1X microfoon + externe USB audiohub (bijv. Audient ID4) de allerbeste pro-oplossing voor podcasts. En als we dan toch bezig zijn, een goede ‘akoestiek’. Dus liever een klein kamertje met laag plafond en tapijt op de vloer (klinkt warmer), dan een grote woonkamer met laminaat (klinkt holler). Groet, Anne.


    13 juli 2018 om 06:43
    Raymond Bresching

    Hi Anne,

    Dank voor je compliment en je waardevolle input!


    13 juli 2018 om 09:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!