Kevin Capota (L’Oréal Nederland) over digitale transformaties en zijn rol als CMO
HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. CEO’s en CMO’s spreken over de staat van marketing, en de successen én twijfelmomenten uit hun loopbaan. In alweer de elfde aflevering spreken we met Kevin Capota, CMO van L’Oréal Nederland, over wat het precies inhoudt om CMO te zijn, digitale transformaties en leermomenten.
We beginnen ons gesprek over het DNA van L’Oréal en de belevenis van Capota gedurende zijn loopbaan binnen het bedrijf. Gezien zijn achtergrond als designer heeft Capota altijd de behoefte gehad aan vrijheid en ruimte om zijn ideeën te ontwikkelen. L’Oréal sluit hier goed bij aan: “L’Oréal was founded by an entrepreneur and a scientist, so you have this innovation and entrepreneurial spirit that makes it possible for someone like me to innovate.” Het is iets wat hij gedurende zijn hele loopbaan heeft ervaren.
“For the big topics, I want to have an expert on board who can lead the field”
De huidige rol van Capota, als CMO van L’Oréal Nederland, brengt een nieuwe dynamiek met zich mee: “I like the diversity of topics, because it’s such a broad landscape that you touch.” Denk hierbij aan e-commerce, influencers, precision advertising tot upscaling. Dit betekent wel dat time-management en focus van extreem belang zijn. Capota geeft dan ook aan: “For the big topics, I want to have an expert on board who can lead that field”, zodat hij zich kan focussen op het leggen van de juiste verbindingen.
De rol van CMO is niet voor iedereen weggelegd als langdurige positie. Ik vroeg Capota hoe hij denkt dat dit komt en hoe hij zich hierin onderscheidt: “L’Oréal is very much a networking organization, and you need to understand the business, the brands, the products, the culture..[..] so it helps to grow up in the company like how I did first, rather than coming from the outside.”
“Without patience you cannot manage transformation”
Na zijn afstuderen ging Capota meteen aan de slag bij L’Oréal, als productmanager. Dit is inmiddels meer dan elf jaar geleden. Terugkijkend op dit traject vroeg ik naar de belangrijkste leermomenten uit deze periode: “For me, the biggest learning is to be patient. I was not patient at all. Without it you cannot manage transformation.” Hij vervolgt: “Sometimes you just need to give others a bit more time and reassurance. It’s not always possible to go faster.” In ‘failures’ gelooft hij niet: “When I do a project, and it doesn’t work, I don’t see it as a failure. It’s something I have to learn from and move on.”
De podcast is ook via iTunes en Spotify te beluisteren.
Benieuwd naar het HelloMaaS-platform? Klik hier voor meer informatie.
Topics
[00:00:00] Intro HelloMasters
[00:00:30] Introductie Louise Doorn
[00:01:20] Introductie Kevin Capota
[00:01:30] Why Capota does what he does
[00:03:00] Experience design in marketing
When I started in 2001, the buzzword was sustainability, and now sustainability is everywhere […] It’s the same with experience design now
[00:04:00] DNA van L’Oréal
I crave freedom en need room to let my ideas out
L’Oréal was founded by an entrepreneur and a scientist, so you have this innovation and entrepreneurial spirit that makes it possible for someone like me to innovate
[00:04:55] CMO versus Chief Digital Officer
I’m basically both the CMO and CDO
[00:06:30] Capota over de positieve aspecten van zijn rol
I like the diversity of topics, because it’s such a broad landscape that you touch
For the big topics, I want to have an expert on board who can lead that field
[00:07:25] De levensduur van een CMO
L’Oréal is very much a networking organization, and you need to understand the business, the brands, the products, the culture..[..] so it helps to grow up in the company first, rather than coming from the outside
[00:08:30] Innovatie en outside-in
Indeed it’s quite a bit of the same profile, with the same style. We’re looking more and more to bring outside marketeers in
If you have a flexible mindset, and you’re curious, even if you’re a guy who does not relate to make-up, then you can really make it
[00:11:00] Digitale transformatie
We think of marketing as marketing in a digital age specifically. We have marketeers doing digital
You can’t do everything in one role. A jack of all trades doesn’t work anymore
[00:15:20] Prioriteren over kanalen
Our CDO-team will test all the different tools in two or three countries, and then move globally
[00:18:05] L’Oréal in Nederland specifiek
Because we’re such a down to earth country, we sometimes have to move a bit away from the international guideline
[00:19:20] Failures en leermomenten
When I do a project, and it doesn’t work, I don’t see it as a failure. It’s something I have to learn from and move on
Sometimes you just need to give others more a bit more time and reassurance. It’s not always possible to go faster
For me, the biggest learning is to be patient. I was not patient at all. Without it you cannot manage transformation
[00:21:44] Wat willen consumenten en hoe betrek je ze?
We have a lot of trend panels and do social listening for every product category on an international level
[00:23:50] Trends in channels
Ecommerce is super transparent because of the reviews
[00:25:05] Freelancing
I mostly want to build the team of specialists I have in-house, so they can integrate into the business
However, they can be very helpful to get on board, to launch big releases for instance […] I could definitely use a boost sometimes, as a kickstarter
[00:27:15] Agencies en platforms
We re-educated our marketeers to approach agencies differently. Our Media Manager wants L’Oréal to be the company media agencies want to work for. Because then we get the best people from the agencies
[00:29:40] Doel binnen twaalf maanden?
Be stronger involved in our top six brands
[00:30:50] Wat voor advies zou Capota zichzelf als twintigjarige geven?
Don’t be too hard on yourself
[00:31:50] Advies voor anderen
I only have one criterium. I need to keep learning. And L’Oréal offers just that
You get opportunities because of loyalty
[00:33:15] Outro
Wij begrijpen dat je soms kortstondig specifieke kennis nodig hebt. Benieuwd hoe jij jouw in-house marketing team op een flexibele manier kunt opzetten? Op HelloMaaS kun je direct connecten met marketing freelancers. Meer weten? Klik hier.