Dit was blogjaar 2019 op Marketingfacts
Aftellend naar 2020 is het natuurlijk weer tijd voor de lijst der lijsten: hoe deed Marketingfacts het zélf in 2019? Of beter gezegd: wat waren volgens onze lezers de marketingtrends van afgelopen jaar? Hoog tijd voor de wrap-up van een bevlogen blogjaar: dit was 2019 op Marketingfacts.nl.
Dit jaar hebben we een oude traditie in ere hersteld: eens in het kwartaal een bloggersborrel. De vaste gasten kennen inmiddels de locatie: Mooie Boules in Amsterdam Oost. Ook in het nieuwe jaar willen we weer geregeld afspreken met onze trouwe bloggers want Marketingfacts kan niet bestaan zonder al die fanatieke gastauteurs.
Bloggers, we houden van jullie!
Daarom vanaf deze plek een welgemeend dankwoord voor iedereen die dit jaar voor ons een of meerdere blogposts heeft geschreven. We houden van jullie! En we hebben nooit bloggers te veel, dus blijf vooral schrijven of ga dat (weer) doen!
Meest publicerende bloggers
Over die bloggers gesproken: hieronder de ranglijst van de meest productieve bloggers. Tussen haakjes zie je de rangorde van vorig jaar, dus kunnen we melden dat er een nieuwe nummer één is: onze vaste reclame-recensent David Brinks is met zijn vaste rubriek de collega’s van SWOCC en Fast Moving Targets voorbij gestoven.
- (03) David Brinks (45, was 45)
- (01) SWOCC (44, was 51 blogs)
- (06) Jeroen Mirck (41, was 37)
- (02) Leonieke Daalder (40, was 47)
- (04) Ronnie Overgoor (39, was 45)
- (08) Luuk Ros (33, was 25)
- (–) Luka van Rijn (29, was 3)
- (09) NIMA Register Marketeers (23, was 16)
- (–) Louise Doorn (19, was 0)
- (–) Floris Hülsmann (18, was 0)
- (10) Maurits Kreijveld (17, was 13)
- (07) Tadek Solarz (17, was 36)
Wat ook opvalt zijn twee nieuwe bloggers die prompt de toptien hebben gehaald: Louise Doorn en Floris Hülsmann. Allebei hebben zij een vaste podcast-rubriek, dus hun hoge notering is meteen ook een luistertip.
Meest gelezen blogs
Maar de hamvraag is natuurlijk welke blogs er het allerbest zijn gelezen in 2019. Welke onderwerpen hielden de marketingbranche het meest in hun greep? Dit zijn de absolute toppers:
- Albert Heijn schiet mis met slappe slogan (Adriaan Oomen, 224.000 views)
- Social media in Nederland: Facebook verliest gebruikers (Danny Oosterveer, 208.000)
- Welke 1 april-grappen gaan viraal in 2019? (Jeroen Mirck, 49.000 views)
- KLM maakt het verschil met oprechte aandacht (Olaf Ouwerkerk, 45.000 views)
- De zeven marketinglessen van Zeeman (Erwin Wijman, 42.000 views)
- ReclameReview: La Casa de Papel breekt in bij Ster-blok (Jeroen Mirck, 40.200)
- Hoe Tikkie en Ikea briljant de Peak-End Rule toepassen (Dennis van der Locht, 40.000)
- Zo makkelijk is het om zelf een deepfake te maken (Sander Duivestein, 39.900)
- ReclameReview: de grote bloemkolen van New York Pizza (Jeroen Mirck, 37.500)
- Waarom Bol.com het beste marketingbedrijf van Nederland is (Luuk Ros, 36.900)
- Hoeveel actieve twitteraars zijn er in Nederland? (Jeroen Mirck, 35.900)
- Rambam geeft imago van influencers een flinke knauw (Esther Walravens, 34.200)
- Tien historische slogans die zijn blijven hangen (Freek Janssen, 33.000)
- ReclameReview: Hans Anders en Loes (David Brinks, 30.600 views)
- Intertoys-probleem is niet de schuld van het internet (Tadek Solarz, 29.900)
- Instagram gaat like-loos (Lora Stokkel, 29.600 views)
- Waarom jij Thierry Baudet wil zijn (Bas Boomaars, 29.400 views)
- Bookaroo als ultieme wraak op Bol.com (Bas Vermond, 29.100 views)
- Instagram schrapt de like-teller voor je eigen bestwil (Sten Lee, 28.200)
- ReclameReview: Allsecur wordt Allianz Direct, wat nu? (Jeroen Mirck, 27.800)
- BERT: de grootste Google-update in vijf jaar (Bianca van Felius, 26.700)
- Ban op Huawei bedreigt Google’s dominantie (Maurits Kreijveld, 26.100)
- Beste Corendon, kunnen we vrienden worden? (Diederick Janssens, 25.800)
- Zag Shell de kritiek van Lubach écht niet aankomen? (Gjerryt Leuverink, 25.300)
- Jokergekte bij Wie Is De Mol? (Eva van Kruchten, 25.100 views)
Wat direct opvalt is dat marketing-fanaten bij voorkeur klikken op merknamen, zoals Albert Heijn, KLM, Zeeman, Ikea en Bol.com. Sterke merken zijn dus onverminderd belangrijk, waarbij met name retailers goed scoren. Sommige ontwikkelingen veranderen blijkbaar nooit.
“Marketing-fanaten klikken bij voorkeur op merknamen, zoals Albert Heijn, KLM, Zeeman, Ikea en Bol.com”
Verder blijven social media als onderwerp onverminderd populair, al eindigt de jaarlijkse blogpost van Danny Oosterveer over het befaamde Newcom-onderzoek voor het eerst sinds jaren níet bovenaan de bloglijst. Tegelijk doen ‘oude’ media het ook nog altijd prima, want er staat een recordaantal ReclameReviews in de jaarlijst. Een goede tv-commercial blijft onmisbaar in de marketingcommunicatie van veel bedrijven. Vraag maar aan Mark Ritson.
Komt dit overzicht een beetje overeen met jouw belangrijkste vakthema’s van afgelopen jaar? En waar zou je komend jaar graag meer over lezen? Laat het ons weten in de comments! Team Marketingfacts staat in de startblokken om te gaan knallen in het nieuwe jaar, met als speciaal nieuw platform een eigen podium tijdens Nima Marketing Day. Maar daarover later meer. Voor nu wensen we jullie allemaal een prachtig 2020!
De redactie van Marketingfacts wenst jullie een kerst met veel purpose en een gedigitaliseerd 2020! #kerstmis #oudjaar #bestewensen #nieuwjaar pic.twitter.com/wH6s1TnLD1
— Marketingfacts (@Marketingfacts) December 20, 2019