Ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om te worden gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund. Wil je als bedrijf volgers, dan moet je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom deze reeks persoonlijke brieven aan bedrijven, om hun marketing en communicatie te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. Ditmaal de vraag aan Corendon: kunnen we vrienden worden?
Beste Corendon,
Het is weer carnaval. En ik kan het niet helpen, maar met carnaval denk ik toch steeds weer aan jou. Niet dat ik dan op vakantie ga, maar het zit ‘m in het anders voordoen dan je eigenlijk bent.
Het begon een tijdje geleden toen ik hoorde dat jij niet was opgericht door Cor en Don, maar door een shoarmazaakeigenaar uit Haarlem. Ik was onder de indruk van het verhaal. Of het nu was omdat hij Nederlanders 'zijn Turkije' wilde laten zien, of omdat hij zo’n fascinatie voor vliegtuigen had: op een dag besloot hij zijn grotere droom na te jagen en begon een reisorganisatie. Na twintig jaar had hij je opgevoed tot een vloot van meer dan tien vliegtuigen en een bedrijf met een omzet van enkele honderden miljoenen euro.
Van Haarlemse shoarmabakker tot internationale reismiljonair, het is één van de meest inspirerende zakenverhalen uit Nederland, ooit. En met je spectaculaire 'Operatie Boeing 747' begin dit jaar is duidelijk dat je grootse jongensdromen blijft ondernemen. Wow!
Maar het gekke is dat jij je altijd heel anders voordoet. De meesten kennen je niet anders dan van de constante prijsstunts die je steeds weer vanaf zo’n beetje elke abri in Nederland opdringt. Daar kwamen vijf jaar geleden dan nog die mollige onbenullen bij. Cor en Don, ze zijn zo’n beetje het tegenovergestelde van jou: twee laconieke kantoorjongens die nul binding met Turkije lijken hebben, en de reisbusiness er even voor de grap tussendoor doen. Laatst nodigde een kartonnen lifesizer van deze twee leukerds me uit voor een selfie. Ik nam de foto, lachte er met wat vrienden om, en liep daarna gewoon weer verder.
"Jij bent een fascinerend succesverhaal met een enorme gunfactor, maar je doet je voor als een stel lapzwansen"
Ik heb nog nooit iemand begrepen die dacht dat ie aantrekkelijker was door zich als een ander voor te doen. Bij jou is dit nog moeilijker te vatten: jij bent een fascinerend succesverhaal met een enorme gunfactor, maar je doet je voor als een stel lapzwansen. Daar snap ik echt niks van. Misschien heeft het er mee te maken dat Cor en Don ongeveer gelijktijdig kwamen met de wel heel erg algemene CEO die jouw inspirerende oprichter moest vervangen.
Maar Cor en Don waren er eerder. Misschien zijn het de cijfers die voor deze karikaturen pleiten, maar dat zou alles nog veel sneuer maken. Alsof Rowan Atkinson zou willen aantonen dat Mr. Bean toch echt veel geliefder is dan hijzelf, en dan kiest om maar niet meer zichzelf te zijn. Wat een dramatisch bewustzijn zou dat zijn.
Misschien is het het geloof in de maakbaarheid van een identiteit, en brandmanagers die altijd iets anders willen dan wat echt is. Professionele pleasers die zich voordoen als wie ze denken dat gewaardeerd wordt. Is Elvis cool? Trek gewoon een Elvispak aan, en je bent het. Word je liever als iemand anders gezien? Kijk in de verkleedkist voor de mogelijkheden. Je bent hoe je je voordoet, is de gedachte. Kies een mooie kleur, laat een fancy logo ontwerpen, geef een stylist de opdracht je te pimpen, en kies één of twee acteurs om je bedrijf een gezicht te geven. Het is kinderlijke branding van het niveau carnaval.
En daar moet ik deze dagen dus aan denken. En ja, een hoop merken vieren deze maskerade met je mee. Maar bij jou is het verschil tussen je authentieke schoonheid en je ludieke profilering misschien wel het grootst. En hoewel ik met Cor wel een paar biertjes kan drinken, en met Don best even de kroeg door wil hossen; na vijf jaar ben ik zo onderhand wel uitgelachen. Woensdag is carnaval weer voorbij. Dan kunnen de maskers weer af en is het back to business. Dan ben ik gewoon weer Diederick. Ben jij dan gewoon Corendon?
Kunnen we na vastenavond misschien echte vrienden worden?
Met vriendelijke groet,
Diederick