Dit was blogjaar 2018 op Marketingfacts
Het jaar 2018 zit erop, ook voor Marketingfacts. Een bijzonder jaar, want we gingen aan de slag met een compleet nieuw redactieteam. Toch is Marketingfacts gewoon Marketingfacts gebleven. Dat vinden wij, maar dat bewijzen ook de cijfers. Hoog tijd voor de wrap-up van een bewogen blogjaar: dit was 2018 op Marketingfacts.
Marketingfacts zou niet kunnen bestaan zonder al die honderden bloggers, dus laten we beginnen om iedereen te bedanken die dit jaar voor ons een of meerdere blogposts voor ons heeft geschreven. We houden van jullie!
Aan de lijst met topbloggers sleutelen we nog (we missen een data-goeroe zoals de voorgaande jaren), maar er tekent zich eenzelfde trend af als vorig jaar: auteurs van een vaste rubriek domineren de lijst met actieve bloggers. Net als vorig jaar springt er één blogger uit die met losse gastblogs de ranglijst domineert: Tadek Solarz. Niet alleen schrijft hij ontzettend snel en veel, maar ook zijn die stukken doorgaans goed voor veel debat. Kortom: dank voor je scherpte en discipline, Tadek!
“Marketingfacts kan niet bestaan zonder bloggers. We houden van jullie!”
De rubrieksbloggers ken je vast: Leonieke Daalder schrijft elke maandag de rubriek Fast Moving Targets, Ronnie Overgoor publiceert bijna elke dinsdag een interview van 7Ditches, David Brinks is onze onbetwiste reviewkoning met de ReclameReview op woensdag, SWOCC deelt elke week op donderdag een onderzoek en de Viral Friday komt telkens als weekafsluiting uit de koker van mediabureau Mindshare, met afgelopen jaar Daphne Awad als vaste auteur. En dan zijn er nog minder frequente rubrieken, zoals de maandelijkse Google Facts van Annelies Verhelst. Dank aan al deze volhardig, rubrieksbloggers!
Dit is de top-10 van meest publicerende bloggers:
- SWOCC (51 blogs)
- Leonieke Daalder (47)
- David Brinks (45)
- Ronnie Overgoor (45)
- Daphne Awad (37)
- Jeroen Mirck (37)
- Tadek Solarz (36)
- Luuk Ros (25)
- NIMA Register Marketeers (16)
- Maurits Kreijveld (13)
Rubrieken komen en gaan. Begin dit jaar namen we afscheid van Juan Felix, die wekelijks op zaterdagen over social media schreef. Daar stonden twee nieuwe rubrieken tegenover: de brieven van Diederick Janssens aan bedrijven (inmiddels tien keer verschenen) en de tweewekelijkse boekenrubriek geschreven door Register Marketeers van NIMA.
“Nieuwe rubrieken: de open brieven van Diederick Janssens en de boekenrubriek geschreven door Register Marketeers”
Ook de nieuwe redactie liet zich afgelopen jaar niet onbetuigd: Luuk Ros en ondergetekende (de tweekoppige hoofdredactie van Marketingfacts) schreven samen meer dan zestig blogposts. Dat past ook in onze strategie om als redactie echt een herkenbaar gezicht te zijn in het marketingvak. Eindredacteur Karin Thybaut gaat komend jaar ook vaker zelf schrijven.
Meest gelezen blogs
En dan de hamvraag: wat waren de best gelezen blogposts van 2018? Welke onderwerpen hielden de marketingbranche in de ban? Dit zijn de absolute toppers:
- Jongeren keren Facebook de rug toe (Danny Oosterveer, 272.000 views)
- De ultieme checklist voor de GDPR (Matthias De Bruyne, 130.000)
- Bye-bye, Facebook! Meehossen met Arjen Lubach (Tadek Solarz, 63.000)
- Lubach, de man die Facebook niet sloopte (Tadek Solarz, 55.000)
- Global Digital Report 2018: cijfers over ons digitale bestaan (Kjell de Raad, 52.000)
- Waarom stopt Zalando met affiliate marketing? (Jennifer Kok, 50.000)
- De collectieve black-out van die ene Blokker-commercial (Martin de Munnik, 44.000)
- Durven marketeers nog wel iets geks op 1 april? (Jeroen Mirck, 41.000)
- Zo haal je in 2018 nog meer uit Instagram (Karen Grouve, 40.000)
- Wat kun je precies met Vero? (Alice Kaal, 38.000)
- Waarom Disney’s overname het einde betekent van Netflix (Maurits Kreijveld, 37.000)
- ReclameReview: KPN’s Marietje (Jeroen Mirck, 33.700)
- Waarom we ineens een mening hebben over rekeningrijden (Lieneke de Jongh, 33.400)
- WhatsApp opent deuren voor adverteerders (Bas van Poorten, 31.000)
- Instagram Shopping: wees klaar voor next-level retail (Bianca van Felius, 30.000)
- Online marketing is geen marketing (Tadek Solarz, 29.000)
Danny Oosterveer bevestigde opnieuw zijn reputatie als topblogger door, net als in voorgaande jaren, ruimschoots aan kop te eindigen met zijn jaarlijkse januari-blogpost over het terugkerende Newcom-onderzoek Social Media in Nederland. De topscore van 2018 ontloopt qua views nauwelijks zijn topblog van precies een jaar eerder: 272.000 om 282.000 pageviews.
Wat verder opvalt is de grote aandacht voor de ‘Bye-bye Facebook’-actie van tv-presentator Arjen Lubach. Het grootste sociale netwerk ter wereld ligt al een tijdlang genadeloos onder vuur vanwege privacy-issues. Lubach wist dat als geen ander te activeren. Andere hete hangijzers waren de privacywet GDPR (één stuk haalde de top-10, maar we schreven er rond de deadline nog veel vaker over), het succes van Instagram en de alweer overgewaaide hype rond het ‘veilige’ netwerk Vero.
“Privacy-issues van Facebook domineerden blogjaar 2018, gevolgd door GDPR, Instagram en de hype rond Vero”
Er valt nog heel veel meer te zeggen over het blogjaar 2018, maar we houden het nu hier even bij. Er klopt immers alweer een nieuw jaar op de deur, met nieuwe hypes, trends en ontwikkelingen op komst. We willen graag al onze bloggers, lezers en partners bedanken, want dankzij jullie konden we ook dit jaar weer een levendige marketingblog maken, die als ruim anderhalf decennium enorm relevant is voor het vak.
Voor het nieuwe jaar hebben we ambitieuze plannen om dat nog beter te gaan doen, maar daarover vertellen we spoedig meer. Team Marketingfacts wenst jullie allemaal een prachtig 2019!
Ha Bianca, we converteren de blogranglijst van Google Analytics naar een ranking op basis van de feitelijke pageviews op Marketingfacts.nl zelf. Daar zit wat verschil tussen, waardoor we soms een blog over het hoofd zien. Ik heb de jouwe inmiddels verwerkt in bovenstaand overzicht.