Social Update: Facebook gaat het gevecht aan met TikTok en Houseparty
Bijna dagelijks worden de verschillende social media verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. Deze keer onder andere heel veel Facebook-nieuws, maar ook innovatie bij LinkedIn en Twitter.
Facebook Inc. introduceert ‘Shops’
Eind mei kwam Facebook met groot nieuws: de introductie van Facebook Shops. Facebook Shops moet het bedrijven makkelijker maken om een online winkel op te zetten voor zowel Instagram als Facebook. Voor veel bedrijven betekent dit dat zij op een laagdrempelige manier online verkopen kunnen stimuleren en de klantervaring zo kunnen verbeteren. Het was al mogelijk om producten op Facebook te vertonen via het ‘Facebook-winkeltabblad’, maar het social medium gaat met de aankondiging van Facebook Shops een stuk verder.
Om aan de slag te gaan met Facebook Shops moet er een Facebook-catalogus worden gekoppeld aan de Facebook- en Instagram-pagina. Deze catalogus bevat alle beschikbare producten uit de webshop/assortiment van de verkoper. Facebook combineert vervolgens de producten van de Facebook-catalogus met de ‘Shop Builder’ en geeft bedrijven de mogelijkheid om filters aan te maken per productcategorie, de huisstijl in te richten naar eigen smaak en zelfs webcare op te zetten via Facebook Messenger en Whatsapp.
Daarnaast kunnen bedrijven gebruik maken van een ‘Live Shopping-feature’ om hun producten in realtime aan te bieden via een Facebook- of Instagram-livesessie. Producten direct afrekenen via Facebook of Instagram is op dit moment nog niet mogelijk in Nederland.
Facebook geeft aan dat ze aan het testen zijn met een ‘Loyalty Program’-functie. Bedrijven kunnen met deze functie promotie-acties opzetten waarbij klanten punten sparen voor korting bij hun volgende aankoop. De verwachting is dat de ‘Loyalty Program’-functie later in 2020 wordt toegevoegd aan Facebook Shops.
De ontwikkeling van Facebook Shops kan mogelijk voor veel kleine ondernemers in het coronatijdperk een godsgeschenk betekenen. Bedrijven die zichzelf niet als e-commerce bedrijf zagen, zijn door de crisis genoodzaakt zichzelf online te ontwikkelen. Facebook Shops maakt het voor bedrijven gemakkelijker om online afzetkanalen te creëren, waardoor het producten verkopen aan klanten online makkelijker wordt. Facebook Shops is gratis te gebruiken en zal binnenkort volledig worden uitgerold in Nederland.
Facebook test verder met ‘skippable’ midroll-ads
Facebook heeft naar verluidt testen uitgevoerd met een nieuw format voor videoadvertenties, namelijk midroll-advertenties waarbij de eerste vijf seconden niet kunnen worden overgeslagen, waarna gebruikers op een knop ‘Overslaan’ kunnen tikken om terug te gaan naar hun video. Dit advertentietype kennen veel gebruikers onder andere van YouTube.
In april was het Search Engine Land (SEL) al opgevallen dat Facebook ‘Skippable Mid-Roll’-advertenties aan het testen was tijdens livestreams. Volgens SEL was Facebook bezig met drie verschillende type skippable livestream-advertenties, namelijk:
- Een beeldadvertentie die onder de livestream wordt weergegeven.
- Een preroll-advertentie die onder de livestream wordt weergegeven.
- Een midroll-advertentie die tijdens de livestream in de videospeler wordt vertoond terwijl de uitzending in een gekrompen venster verder wordt afgespeeld.
AdWeek suggereert dat Facebook de testen in de aankomende maanden zal uitbreiden naar meer plaatsingen die instream-videoadvertenties ondersteunen, waaronder het audience network en nieuwsoverzicht. Video-advertenties van tien tot vijftien seconden komen in aanmerking voor de test.
Wanneer het nieuwe format voor video-advertenties beschikbaar is in Nederland, is nog niet bekend
Een woordvoerder van Facebook zei tegen AdWeek: “We testen midroll-instream-advertenties die kunnen worden overgeslagen en kijken of deze advertenties nuttig zijn voor mensen en bedrijven voordat we beslissen of we deze verder willen uitbreiden.” Wanneer het nieuwe video-advertentie format volledig beschikbaar wordt in Nederland is nog niet duidelijk.
Facebook ontwikkelt nieuwe app ‘Collab’
In tijden van de coronacrisis is het voor veel muzikanten onmogelijk om samen muziek te maken, de oefenruimtes, clubs en evenementen locaties zijn gesloten. Het NPE-Team (New Product Experimentation” van Facebook heeft daarom aangekondigd dat zij een nieuwe app genaamd Collab vervroegd zullen lanceren.
Collab is een iOS-app die muzikanten en fans dichter bij elkaar brengt. Gebruikers kunnen drie video’s van maximaal 15 seconden aan elkaar mixen en delen met anderen. Vervolgens kunnen ze met de video’s afzonderlijk van elkaar nieuwe composities maken en die gemakkelijk delen via onder andere Facebook Stories en Instagram.
Facebook lijkt met de ontwikkeling van Collab de strijd aan te willen gaan met app’s zoals TikTok en Houseparty. Jongeren lijken zich namelijk steeds meer te focussen op het creatieve aspect van contentcreatie. Deze duidelijke trend zorgde ervoor dat apps als TikTok flink in populariteit zijn gegroeid in het begin van 2020.
Facebook’s experimental app division has a new app, Collab, that lets you combine three videos into one / take others’ parts to compliment your own for collaborative music making.
Seems cool & very TikTok-y of course. Invite-only on iOS right now. https://t.co/R4KdJF2Irr pic.twitter.com/pHk9rXd7M2
— Nick Statt (@nickstatt) May 27, 2020
LinkedIn: nieuwe remarketing-mogelijkheden
LinkedIn heeft een nieuwe beta-functie aangekondigd, namelijk retargeting op basis van video en leadformulieren. De nieuwe beta-functie maakt het mogelijk de aandacht van gebruikers die een videoadvertentie hebben bekeken of een leadformulier hebben ingediend te verhogen, de inhoud te personaliseren op basis van waar een potentiële klant zich bevindt in het aankoopproces en uiteindelijk klanten met een bovengemiddelde interesse makkelijker te laten converteren.
Adverteerders die gebruik maken van LinkedIn Ads kunnen de nieuwe beta vanaf juni wereldwijd gebruiken. Adverteerders kunnen gebruikers op twee nieuwe manieren targeten:
- Bekeken video (25, 50, 75 of 98 procent)
- Leadformulieren (verstuurd of afgesloten zonder te versturen)
Adverteerders kunnen op basis van maximaal 180 dagen in het verleden een doelgroep opzetten. Na de 180 dagen vervalt de verkregen data en zal de doelgroep ‘langzaam leeglopen’. De remarketing-functie is te vinden in het tabblad ‘gemachte doelgroepen’ van de LinkedIn Ads Manager.
Twitter kijkt naar audio tweets
Op Twitter gaan er geruchten rond dat Twitter de mogelijkheden van audio tweets onderzoekt. Owen Williams, een lid van het designteam van Twitter heeft een voorbeeld gedeeld hoe ze eruit kunnen zien:
Het concept is niet geheel nieuw. Twitter is al vanaf 2018 bezig met de ontwikkeling van nieuwe functies zoals audio-only livestreams op Periscope en Twitter. Daarnaast zijn er third-party apps zoals Chirbit beschikbaar die het mogelijk maken om audiocontent toe te voegen aan tweets. Er is op dit moment nog geen geïntegreerde totaaloplossing die het mogelijk maakt om vanuit Twitter audiocontent te plaatsen in een tweet. Of ‘audio tweets’ binnenkort beschikbaar worden in Nederland is nog de vraag. Zoals we kunnen lezen op Twitter, is het nu aan Head of Product om de knoop door te hakken.