Viral Friday 20/2019: dromen, transfers en cupcakes
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van afgelopen week worden belicht. Met deze week virals van Nike, WeTransfer, Amazon, Prostate Cancer UK en Hong Kong Ballet.
Nike: Dream With Us
3.715.994 views
Dit is een vervolg op de befaamde ‘Dream Crazy’-campagne. Nike vindt dat je lef moet hebben en groot moet dromen. Ditmaal ligt de focus op vrouwelijke atleten. De grootste dromen zorgen er ook voor dat miljoenen andere mensen ook gaan dromen. In de campagne zie je veel vrouwen voorbij komen met hun eigen dromen. De campagne van Nike zit wederom weer goed in elkaar. Ik denk dat veel vrouwen en meiden die fanatiek bezig zijn met sport zich goed kunnen identificeren met de vrouwen in de video. Blijft groot denken en “Just do it”.
WeTransfer: Please Leave
15.104 views
Je moet de hele video afkijken om de boodschap te begrijpen. Ik heb de video wel een paar keer bekeken om er achter te komen wat WeTransfer hier wil vertellen en wie weet ben ik er nog niet helemaal achter. De spot begint met een vrouw in een slecht verlichte kamer, haar gezicht is verlicht door een computerscherm. De vrouw lijkt daar weg te kwijnen en vast te zitten in de online wereld. Ze krijgt heel veel content te zien maar lijkt hier verder niks aan te doen. Verder in de spot zie je de vrouw genieten van de wereld en omhelst haar creativiteit. Content wordt namelijk gemaakt in de echte wereld en daar heb jij een bijdrage aan.
Amazon Prime: Last Cupcake
18.770 views
Je zou denken dat bingewatchen zonde van je tijd is. Maar niks is minder waar, want net als Hanna kan je ook veel leren van je favoriete serie. In eerste instantie laat Hanna het toe dat iemand de laastste snack pakt. Dit laat ze alleen niet nog een keer gebeuren. De volgende dag op werk is er nog maar één cupcake over. Hanna laat het niet nog een keer gebeuren dat iemand anders haar voor is. Ze doet er dan ook alles aan om dit te voorkomen. Een leuke campagne van Amazon Prime.
Prostate Cancer UK: Men, We Are With You
2.838 views
Na de #MeToo-actie zijn mannen vaak slecht afgeschilderd in campagnes. Dit is natuurlijk niet terecht want er zitten maar een paar rotte appels tussen alle mannen. Deze campagne is gericht op het vieren van de mannen. De nieuwe campagne van Prostate Cancer UK en het bureau BBH London heet “Men, We Are With You”. In de campagne hoor je teksten uit Hamlet van Shakespeare daarnaast zie je levensechte filmpjes. Die laten zien hoe liefdevol, vriendelijk en kwetsbaar ze zijn. Zoals je in de spot ook te zien krijgt is dat elke 45 minuten een man sterft aan prostaatkanker. Het is een van de meest voorkomende kankersoorten bij mannen en is vaak dodelijk. De campagne loopt tot en met juli op de Britse televisie en zal ook worden verspreid via outdoor, digitaal, social en PR.
Hong Kong Ballet: 40th Anniversary Season
2.717 views
Dit is niet bepaald het Zwanenmeer. “Hong Kong Ballet hecht veel waarde aan het idee dat klassiek ballet van het moment kan zijn”, zegt Septime Webre, de artistiek directeur van het Hong Kong Ballet. Dit is ook echt terug te zien in de campagne. Een mooie campagne om het 40-jarige jubileum te vieren.